علت ورم پا در بارداری و درمان آن

علت ورم پا در بارداری و درمان آن

 

  • ورم دوران بارداری که به آن ادم گفته می شود؛ در این دوران غیرعادی نیست، اما اگر کنترل نشود، ممکن است مادر را به دردسر بیندازد. به عبارت دیگر اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر می باشد، اما در صورتی که کنترل نشود می تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی سلامتی جنین تاثیر بگذارد.

با ورم پا در بارداری چه کنیم؟ بارداری یکی از سخت ترین مراحل زندگی در طول عمر هر مادری به شمار می آید. در این دوران به دلیل تغییراتی که در بدن مادر ایجاد می شود؛ اختلالات مختلف به سراغ وی می آیند که از جمله می توان به ورم بدن به ویژه پا ها اشاره کرد. جدا از حالت ناخوشایندی که این ورم ها به بدن شما می دهند وجود این ورم ها می تواند نشان ابتلا به برخی بیماری ها و اختلالات خطرناک نیز باشد که لازم است تا به سرعت به پزشک مراجعه و اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

علت ورم پا در بارداری

عوامل متعددی در ایجاد ورم‌ و قوزک‌ پا در دوران بارداری سهیم هستند. رحم در‌ حال رشد بر سیاهرگ‌ ها فشار می‌آورد. این فشار از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند. این حالت سبب ایجاد ورم در ساق‌ ها، قوزک و پاها می‌شود. تغییرات هورمونی نیز در‌ این زمینه نقش دارند.

این افزایش فشار با دراز کشیدن به پهلو بهبود می یابد و از آن جایی که ورید ونا کاوا در سمت راست بدن است، استراحت به پهلوی چپ بهتر است.
ادم یا ورن بدن بخصوص در سه ماهه سوم بارداری و به ویژه در پایان روز توجه شما را جلب می کند و احتمالا در تابستان بدتر می شود
بعد از تولد فرزندتان، ادم تقریبا به سرعت با دفع مایعات اضافی از بین می رود در نتیجه ممکن است شما متوجه افزایش ادرار یا تعریق زیاد بدن، در روزهای اول بعد از زایمان شوید.

ورم دوران بارداری که به آن ادم گفته می شود؛ در این دوران غیرعادی نیست، اما اگر کنترل نشود، ممکن است مادر را به دردسر بیندازد. به عبارت دیگر اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر می باشد، اما در صورتی که کنترل نشود می تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی سلامتی جنین تاثیر بگذارد. ورم بارداری بیشتر در پاها دیده می شود و علت شایع آن، تجمع و احتباس مایعات بدن در اندام های تحتانی مثل پا می باشد.

زمان بروز ورم حاملگی

ورم حاملگی زمان مشخصی ندارد؛ به عنوان مثال نمی توان گفت که این اختلال در هفته دوم ایجاد خواهد شد یا هفته هشتم بارداری؛ اما معمولا بعد از هفته پنجم نشانه ها ظهور خواهند کرد. از جمله نشانه های این ورم می توان به یکنواختی آن اشاره نمود که علت آن نیز تجمع و افزایش حجم مایعات برای تقویت هرچه بیشتر نوزاد می باشد.

هشدار های نگران کننده!

مقدار مشخصی از ورم پاها و مچ پا در دوران بارداری طبیعی است. همچنین ممکن است دست‌هایتان نیز به طور خفیفی دچار ورم شود.در صورتی که متوجه شدید صورت شما ورم کرده، اطراف چشم‌هایتان پف کرده، ورم دست‌هایتان بیش از حد معمول است و یا پاها و مچ پاهایتان به صورت ناگهانی و بیش از حد ورم کرده است؛ به ماما و یا پزشک خود مراجعه کنید. این ورم می‌تواند نشان از پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی که یک بیماری جدی برای زنان باردار است، باشد. همچنین اگر متوجه شدید که یکی از پاهایتان نسبت به دیگری به طور قابل‌ توجهی ورم کرده است به پزشک خود مراجعه کنید؛ به ویژه اگر ساق پا و یا ران شما نیز دارای درد و حساسیت به لمس باشد. این پا درد در بارداری می‌تواند نشان از وجود یک لخته خون که یک نوع بیماری جدی دیگر برای زنان باردار است، باشد.

روش های درمان ورم پا در حاملگی

تا جایی که ممکن است بر روی پاهای خود نایستید و ننشینید: ایستادن و یا نشستن بر روی پاها می‌تواند ورم را بدتر کند؛ زیرا افزایش فشار بر روی رگ‌ها، مانع از برگشت خون به قلب می‌شود. این غیرممکن است که هیچ‌وقت روی پاهای خود نایستید و ننشینید؛ بنابراین اگر ایستاده‌اید سعی کنید زمان‌هایی را برای استراحت کردن در نظر بگیرید و پاها و مچ پاهای خود را بچرخانید تا به گردش جریان خون کمک کنید. در دوران بارداری حتماً کفش‌های راحت و مناسب بپوشید.

حتما بخوانید  مراقبت های پوستی برای زنان باردار

در هنگام استراحت پاهای خود را بالا ببرید: در زمان‌هایی که در حال استراحت هستید، پاهای خود را بالا نگه دارید. این کار نه تنها می‌تواند به آرامش شما کمک کند، بلکه ممکن است گردش جریان خون و مایعات را برای بدن راحت‌تر کند و موجب رفع ورم پا ها در بارداری شود. ممکن است برای رسیدن به نتایج بهتر بخواهید پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید، اما حتماً لازم نیست این کار را بکنید؛ در واقع شما باید کاری را انجام دهید که در راحت‌ترین حالت قرار داشته باشید.

از جوراب‌های تنگ و فشاری استفاده کنید: جوراب‌های فشاری که با نام جوراب‌های واریسی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند به بهبود جریان خون و مایعات در پاها کمک کنند. برای کاهش ورم پاها می‌توانید یک جفت جوراب فشاری تهیه کنید و بپوشید. بسته به شدت ورم، می‌توانید جوراب‌هایی با مقدار فشار متفاوت (از فشار سبک تا فشار قوی) تهیه کنید.

لباس‌های راحت و گشاد بپوشید: پوشیدن لباس‌هایی که در اطراف مچ دست‌ها، بازوها و یا مچ پاها تنگ هستند برای افرادی که دچار ورم هستند، می‌توانند بسیار اذیت‌کننده باشد. برای کمک به کاهش ناراحتی و خطر محدودیت حرکتی ناشی از ورم کردن، لباس‌های راحت و گشاد و تهیه‌ شده از نخ‌های طبیعی بپوشید.

نواحی دارای ورم را ماساژ دهید: ماساژ می‌تواند به کاهش ورم دوران بارداری کمک کند. برای کمک به کاهش ورم، نواحی ورم‌کرده را خودتان ماساژ دهید و یا از یک ماساژ دهنده‌ی حرفه‌ای کمک بخواهید. دست خود را روی نواحی ورم‌کرده بکشید، طوری که حرکت دست به سمت قلب باشد؛ این کار می‌تواند باعث بهبود برگشت مایعات اضافی به قلب شود.

 

 

وقتی هوا گرم است از خانه بیرون نروید: آب و هوای گرم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند ورم و ادما را تشدید کند. در جستجوی سایه بودن، ماندن در هوای مطبوع و اجتناب از نور خورشید می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. اگر متوجه شدید که دست و پای شما در گرما شروع به ورم کردن می‌کند، برای کاهش خطر ورم کردن، در یک محیط خنک بمانید.

شنا کنید و یا در استخر استراحت کنید: اگر شاغل هستید و نمی‌توانید در منزل بمانید، می‌توانید به طور مرتب به استخر بروید و شنا کنید یا در آب استراحت کنید. این کار می‌تواند بدن شما را خنک کند و فشار وارده بر مفاصل را کاهش دهد و در نتیجه ورم  را کاهش دهد یا از بروز آن جلوگیری کند. شنا یک گزینه عالی برای زنان باردار است زیرا به گردش جریان خون و مایعات بدن کمک می‌کند.

روی نواحی دارای ورم، کمپرس آب سرد قرار دهید: اعمال سرما بر روی یک ناحیه، ورود جریان خون به آن ناحیه را کاهش می‌دهد که این باعث کاهش تورم می‌شود و همچنین ممکن است به تسکین پا درد در بارداری و ناراحتی این نواحی نیز کمک کند. روی تمام نواحی که دارای ورم هستند، بسته‌های یخ قرار دهید تا میزان ورم آنها کاهش یابد.

در یک محیط راحت و خنک بخوابید:محیط خواب و نحوه خوابیدن شما در ایجاد و یا رفع ورم بسیار تاثیر گذار خواهد بود. شما می توانید برای از بین بردن این ورم ها در یک محیط با دمای مناسب و راحت و همچنین به پهلوی چپ خود بخوابید. انجام این عمل تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن ورم پا ها خواهد داشت.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید