کدام نان ، جو ؟ گندم ؟ سنتی ؟

کدام نان ، جو ؟ گندم ؟ سنتی ؟

امروزه نان های گوناگونی در سفره غذایی و نان فروشی ها موجود است.آیا شما هم در انتخاب نان ها گیر کرده اید و نمیدانید انتخاب کدام نان بهتر است ؟ پیشنهاد میکنیم ادامه را بخوانید …

نان یک منبع غذایی نشاسته‌ای است که تنها کالری و انرژی ما را تامین می‌کند و املاح و ویتامین‌های مورد نیازمان را باید با مصرف میوه و سبزی و گوشت و مرغ تامین کنیم. بنابراین توصیه ما این است که مردم در انتخاب نان خیلی حساسیت نشان ندهند.

دکتر محمد حسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  گفت:‌ « نان غذای اصلی مردم ایران است و بیشترین سرانه مصرف نان در جهان متعلق به ایرانی‌هاست. تقریبا هر ایرانی روزانه یک یا دو وعده نان می‌خورد. این در حالی است که ۹۵ درصد از نانی که ایرانی‌ها مصرف می‌کنند نان سنتی یعنی لواش، سنگک، تافتون و بربری است و تنها ۵ درصد از نان مصرفی مردم نان‌های حجیم یا همان نان‌های صنعتی است. »

کدام یک از نان‌های سنتی ارزش غذایی بیشتری دارد؟

« واقعیت این است که ارزش غذایی نان‌های سنتی چندان با هم تفاوت ندارد. نان یک منبع غذایی نشاسته‌ای است که تنها کالری و انرژی ما را تامین می‌کند و املاح و ویتامین‌های مورد نیازمان را باید با مصرف میوه و سبزی و گوشت و مرغ تامین کنیم. بنابراین توصیه ما این است که مردم در انتخاب نان خیلی حساسیت نشان ندهند.»

« اینکه گفته می‌شود نان سنگک سبوس بیشتری دارد هم واقعیت ندارد چرا که این روزها همه نان‌ها از یک نوع آرد تهیه می‌شوند و اگر هم تفاوتی بین ارزش غذایی نان‌ها وجود داشته باشد، آنقدر جزیی است که قابل‌توجه نیست. تنها مزیت نان سنگک در این است که این نان جوش شیرین ندارد این درحالی است که نان لواش بیشترین جوش شیرین را بین نان‌های سنتی داراست. البته مقدار جوش شیرین مورد استفاده در نان‌ها آنقدر زیاد نیست که ضرر خاصی را متوجه ما کند با این حال نان‌های حاوی جوش شیرین دیر هضم‌تر هستند، در ضمن نان‌های حاوی جوش شیرین زودتر بیات می‌شوند. »

حتما بخوانید  دلیل پرکار شدن هورمون های تیروئید چیست ؟

«اگر چه نان سنگک به دلیل نداشتن جوش شیرین و تخمیر بیشتر تا حدودی بر سایر نان‌ها ارحج است اما نکته منفی این نان این است که زمان پختش نسبت به لواش و تافتون بیشتر است و زمان پخت زیاد باعث به وجود آمدن ترکیبات مضری در نان می‌شود. با همه این توضیحات توصیه ما این است که هر نانی را که دوست دارید، مصرف کنید و خیالتان راحت باشد که نان‌های سنتی مختلف از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با هم ندارد.»

نان‌های حجیم یا صنعتی

« نان‌های حجیم یا صنعتی این روزها به وفور در شهرهای بزرگ یافت می‌شوند و در بین آنها انواع نان‌های سبوس‌دار، نان جو، نان‌هایی با انواع مغزها هم دیده می‌شود، مصرف این نان ها به دلیل فیبر بالایی که دارند برای افراد مسن، مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی – عروقی و افراد چاق مفید است و حتی توصیه می‌شود این افراد تا حدامکان نان‌هایی مانند نان جو را جایگزین نان‌های سنتی کنند چرا که ارزش غذایی بیشتری دارند. گفتنی است نان جو به دلیل فیبر بالایی که دارد از ابتلا به یبوست و همچنین سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌کند و اگر به دنبال راهی برای لاغری هستید، خوردن نان جو می‌تواند کمک‌کننده باشد.»

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید