کدام غذاها دارای ویتامین دی هستند

seashell on the beach at sunrise

seashell on the beach at sunrise

 

  • بررسی‌های اخیرنشان می‌دهد افرادی که کمبود ویتامین D دارند، ممکن است سطح آمادگی جسمانی آن‌ها به خطر بیافتد. مطالعات نشان داده‌اند که به عنوان مثال، ورزشکارانی که به اندازه کافی از مکمل برای چندین هفته یا ماه استفاده می‌کنند، قوی‌تر هستند و می‌توانند سریع‌ تر بدوند.

 

ویتامین D می‌تواند از استخوان‌ها، قلب و مغز حفاظت کند و شاید حتی کمک کند بیشتر زندگی کنید. هنگامی که پوست ما در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرد، ویتامین D توسط سلول‌های ما ایجاد می‌شود. اما با وجود این حقایق، بسیاری از مردم به اندازه کافی از آفتاب ویتامین نمی‌گیرند. در زیر نکاتی که شما نیاز دارید در مورد ویتامین D بدانید آمده است.

چرا بدن به ویتامین D احتیاج دارد

ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند، که برای تشکیل و حفظ استخوان‌ها و دندان‌هایی محکم حیاتی است. تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین D همانند یک هورمون در بدن عمل می‌کند و ممکن است نقش مهمی در تنظیم وزن، فشار خون و خلق‌و‌خو داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی داشتن سطح مناسبی از این ویتامین می‌تواند در برابر مرگ و میر زود هنگام از شرایطی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت کند.

هنگامی که بزرگسالان به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند، ممکن است از نرمی استخوان، پوکی استخوان، درد استخوان و ضعف عضلانی رنج ببرند.

همچنین ویتامین D یکی از اجزای مهم در رشد مغز است و کمبود آن ممکن است به کم انرژی شدن و یا افسردگی منجر شود.

نور خورشید بهترین منبع است

بدن می تواند ویتامین Dخاص خود را بسازد، اما فقط در زمانی که پوست در معرض نور آفتاب قرار دارد. برای اغلب افراد، دو بار در هفته و صرف فقط ۵ تا ۳۰ دقیقه خارج از خانه، به اندازه کافی برای تامین مقدار مورد نیاز از ویتامین D کافی است. خورشید باید بر روی پوست صورت، دستها و پاها و بدون کرم‌های ضد آفتاب بتابد.

اما کسانی که وقت خود را خارج از منزل صرف نمی‌کنند، پوست تیره دارند و یا از کرم های ضد آفتاب در هر بار بیرون رفتن استفاده می‌کنند، ممکن است قادر به تولید مقدار لازم از ویتامین D نباشند.

غذاهای غنی شده نیز می‌تواند کمک کند.

اگر چه بیشتر ویتامین D ما از خورشید می‌آید، می‌توان مقدار قابل توجهی از آن را از مواد غذایی دریافت کرد. ماهی‌های چرب (از جمله شاه ماهی، ماهی خال‌مخالی، ساردین و ماهی تن) و تخم مرغ به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، بسیاری از آب میوه‌ها، محصولات لبنی، غلات و حبوبات نیز با ویتامین D غنی شده هستند.

حتما بخوانید  برای بالا رفتن فعالیت مغز کتاب بخوانید

احتمالا دریافت مقدار کامل از این ویتامین توسط غذاها امکان پذیر نیست، مقدار توصیه شده این ویتامین از منابع غذایی برای بزرگسالان تا سن ۷۰ سالگی ۶۰۰ IUاست. این مقدار به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود و به اندازه کافی نیازهای بدن را رفع نمی‌کند. ویتامین D باید از منابع مختلف از جمله رژیم غذایی، نور خورشید و گاهی اوقات از مکمل‌ها تامین شود.

ویتامین D عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.

بررسی‌های اخیرنشان می‌دهد افرادی که کمبود ویتامین D دارند، ممکن است سطح آمادگی جسمانی آن‌ها به خطر بیافتد. مطالعات نشان داده‌اند که به عنوان مثال، ورزشکارانی که به اندازه کافی از مکمل برای چندین هفته یا ماه استفاده می‌کنند، قوی‌تر هستند و می‌توانند سریع‌ تر بدوند.

اما بیشتر همیشه بهتر نیست. اگر شما در حال حاضر سطوح مناسب از ویتامین D دارید، مصرف یک مکمل احتمالا تاثیری بر قدرت، سرعت و عملکرد ورزشی شما ندارد.

مراقب سطح پایین ویتامین خود باشید.

کمبود شدید ویتامین Dکه به عنوان کمتر از ۱۲ نانوگرم ویتامین Dدر هر میلی لیتر خون تعریف شده است،بسیار نادر است. اما افرادی که یک رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند، و یا آلرژی لبنی دارند در معرض خطر بیشتری هستند چون که آنها غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و شیر که به طور طبیعی حاوی ویتامین Dهستند را نمی‌خورند. سن و وزن نیز از عوامل موثر در کمبود ویتامین است، همانطور که ما مسن‌تر می‌شویم و کلیه‌های ما ضعیف‌تر می‌شوند  ممکن است قادر به تبدیل به اندازه کافی ویتامین D به فرم فعال نباشیم. چاقی نیز می تواند به فقر ویتامین منجر شود.

در حالی که کمتر کسی با خطر کمبود ویتامین Dمواجه است، اما بیشتر ما سطح ایده‌آل آن را نداریم. دستورالعمل های کنونی توصیه می‌کنند که بزرگسالان حداقل ۲۰ نانوگرم ویتامین Dدر هر میلی لیتر خون لازم دارند. هر چند که ۳۰ نانوگرم برای استخوان‌های مطلوب و سلامت عضله بهتر است.

ویتامین D را جدی بگیرید و از همین امروز برای بدست آوردن سطح مطلوب آن برنامه‌ای را برای آفتاب گرفتن تنظیم کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید