کدام آهنگ های محسن یگانه گوش دادنی ترند ؟

کدام آهنگ های محسن یگانه گوش دادنی ترند ؟

آنموقع که محسن یگانه هنوز مشغول آزمون و خطا بود،قطعات “گل هیاهو” از فریدون آسرایی و “آسمونی” و “خیالی نیست” از شادمهر عقیلی را بازخوانی نمود و این قطعات منتشر شدند.

با جان گرفتن پدیده «موسیقی اینترنتی» در ایران طی دهه هشتاد خورشید، خوانندگان زیادی به عرصه موسیقی کشور معرفی شدند و بخشی از آنها، امروز چهره های سرشناسی هستند و در چرخه اقتصادی موسیقی پاپ ایران نقش مهمی ایفا می کنند. «محسن یگانه» یکی از همین هنرمندانی است که حالا دیگر باید او را از محبوب ترین ستارگان موسیقی پاپ ایران دانست. یگانه، همراه و همزمان با «محسن چاوشی» و «حامد هاکان» شناخته شد و خیلی ها در ابتدا این سه را اعضای یک گروه می دانستند که البته به مرور زمان مشخص شد هریک قصد فعالیت مستقل دارند و راهشان از هم جداست.

یگانه که علاوه بر خوانندگی، ترانه سرایی و آهنگ ساز کارهایش را نیز خودش بر عده داشته و دارد، پس از نزدیک به چهار سال فعالیت به صورت غیررسمی، سرانجام مردادماه ۱۳۸۷ در حالی که در جزیره کیش روی استیج بود، خبر شیرین کسب مجوز انتشار آلبومش را شنید.

محسن یگانه در دورانی که هنوز مشغول آزمون و خطا بود، قطعات «خیالی نیست» و «آسمونی» از شادمهر عقیلی و «گل هیاهو» فریدون آسرایی را بازخوانی کرد و این قطعات به انتشار رسید. علاقه یگانه به شادمهر به اندازه ای بود که بعدها به صراحت اعلام کرد شنیدن آثار این هنرمند باعث شده به سمت موسیقی کشیده شود. حتی شاید به همین دلیل دومین آلبوش «رگ خواب» هم نام یکی از آلبوم های بی کلام شادمهر است که در ایران منتشر شده است.

آن قطعات و نیز شباهت نسبی صدا و فضای آثار یگانه به شادمهر، باعث شد در آغاز راه انگ «تقلید» گریبان گیرش شود. او اما آنقدر هوشیار و خلاق بود که توانست خود را از زیر یوغ تقلید خارج کند و حتی به جایی برسد که عده ای از او تقلید کنند. اکنون یگانه چند بدل دارد که صدایشان شباهت عجیبی به او دارد.

نکته جالب آنکه «مجید خراطها»، «آرون حسینی» و «پویا بیاتی» سه چهره شناخته شده ای هستند که در نخستین روزهای فعالیتشان، با میکس صدای خود، روی قطعاتی از یگانه، از او برای شنیده شدن صدایشان استفاده کرده بودند! خراط ها و بیاتی قطعه «زندونی» را برای این کار انتخاب کردند و آرون هم در «گله ی کرکس ها» با یگانه هم خوانی کرد!

نفس های بی هدف (۱۳۸۷)، رگ خواب (۱۳۸۹) و حباب (۱۳۹۱)، سه آلبوم رسمی محسن یگانه هستند. او این روزها مشغول کار روی تنظیم های چهارمین آلبوم خود است و احتمالا آن را در سال جدید روانه بازار خواهدرکد. در این سال های کنسرت های «محسن یگانه» در همه شهرهای کشور، پرفروش بوده و حتی همین چند هفته پیش تور کنسرت هایش در ایالات متحده هم با تمدیدهای پیاپی مواجه شد.

او در سفر به امریکا، تندیس ویژه مشاهیر را از مسئولان سالن «نوکیا تیه تر» دریافت کرد. یگانه همچنین آبان ماه امسال، با تولد دخترش «نگاه»، طعم شیرین پدرشدن را چشید. محسن یگانه قطعات هیت زیادی در کارنامه دارد و اصولا کارهایش شنیده می شوند. در یکی دو سال اخیر، او مانند برخی دیگر از ستاره های موسیقی پاپ، نان اسم و پیشینه اش را خورده و با اینکه به نسبت گذشته قطعاتش همه گیر نشده اند، اما همچنان از پرمخاطب ترین موزیسین های ایران به حساب می آید. محسن یگانه از آن دست خوانندگانی است که انتخاب برترین هایش کار دشواری است. اما ده قطعه را از میان آثار رسمی او برگزیده ایم.

۱- خیال تو (تیتراژ «ماه عسل»)

ترانه سرا: روزبه بمانی
آهنگساز: محسن یگانه
تنظیم: شهاب اکبری
تاریخ انتشار: ماه رمضان ۱۳۸۶

نخستین قطعه ای که به صورت رسمی با صدای محسن یگانه منتشر شد، تیتراژ برنامه «ماه عسل» بود که با اجرای «احسان علیخانی» و کارگردانی «مهرداد طاهری» روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. آن موقع هنوز اختلافی بین یگانه و علیخانی به وجود نیامده بود که اگر این طور بود هرگز این همکاری شکل نمی گرفت.

پخش این قطعه از صدا و سیما این ذهنیت را به وجود آورد که مشکلات مربوط به اخذ مجوز آلبوم یگانه برطرف شده و داستان ادامه دارِ مجازشدن او ختم به خیر شده است. اما اولین آلبوم رسمی محسن یگانه سال بعد منتشر شد تا مشخص شود سیاست های صداوسیما و وزارت ارشاد درخصوص موسیقی متفاوت است و تعادل و تعامل خاصی در این زمینه وجود ندارد. «خیال تو» یا همان «ماه عسل» که به دلیل مضمون مناجات گونه ترانه اش، محسن یگانه آن را برای اینتروی کنسرت هایش درنظر گرفته بود، از معدود آثار این خواننده است که ترانه اش سروده خودش نیست.

۲- نفس های بی هدف

ترانه سرا، آهنگساز و تظیم کننده: محسن یگانه
آلبوم: نفس های بی هدف (تابستان ۱۳۸۷)

چندماه پیش از انتشار آلبوم «نفس های بی هدف» در حالی که هر روز گمانه زنی هایی درخصوص انتشار این آلبوم مطرح می شد، یک دموی یک دقیقه و چهل ثانیه ای با عنوان «آی خدا دلگیرم ازت» همراه با چند قطعه دیگر از آلبوم یگانه، لو رفت و در اینترنت منتشر شد. همان دموی کوتاه، در زمان اندکی فراگیر شد. ترانه ای خاص با سوژه ای نو، از عوامل اصلی موفقیت این قطعه بود. «نفس های بی هدف» به عنوان سر آلبومی اولین اثر رسمی محسن یگانه انتخاب شد و تابستان ۱۳۸۷ در قالب آلبومی به همین نام توسط شرکت «آوای نکیسا» به بازار آمد.

۳- آخه دل من

ترانه سرا و آهنگساز: محسن یگانه
تنظیم کننده: شهاب اکبری
آلبوم: نفس های بی هدف (تابستان ۱۳۸۷)/ آخه دل من (غیررسمی- ۱۳۸۴)

اولین نسخه قطعه «آخه دل من» در نخستین سال های دهه ۸۰ منتشر شد. این قطعه از جمله آثاری بود که در استودیویی در قائمشهر و پیش ازاستقرار دائمی یگانه در تهران ضبط و در قالب آلبومی اینترنتی عرضه شده بود. چند سال بعد، «آخه دل من» با تنظیمی از «شهاب اکبری» در آلبوم «نفس های بی هدف» قرار گرفت. «آخه دل من» در همان سال ها توسط «علی اصحابی» هم اجرا شد و همین مسئله حواشی و جنجال هایی برای این قطعه به دنبال داشت. هرچند هیچ یک از طرفین نسبت به مالکیت این قطعه کوتاه نیامدند و هر دو خود را محق می دانستند، اما شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که نمی توان بر ادعاهای اصحابی صحه گذاشت و باید «آخه دل من» را قطعه ای از «محسن یگانه» دانست که توسط «علی اصحابی» بازخوانی شده است.

۴- سکوت

ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده: محسن یگانه
میکس و مسترینگ: ایمان حجت (استودیو راگا)
آلبوم: رگ خواب (۱۳۸۹)

«سکوت» قطعه ای پرماجراست. اولین تراک آلبوم «رگ خواب» که مدت کمی پس از انتشار، بسیار همه گیر شد و باید آن را محبوب ترین و هیت ترین اثر محسن یگانه دانست. قطعه ای که خود او معتقد است هدیه ای از خدا بوده وب ارها گفته نمی داند در ازای کدام کار خوب آن را از خدا هدیه گرفته است!

حتما بخوانید  بزودی آلبوم جدید شهرام شکوهی وارد بازار میشود

یگانه در ابتدا «سکوت» را برای اجرا به «هومن سودمند» واگذار کرده بود، اما پس از مدتی آن را از وی پس گرفت و قطعه «منو مجبورم نکن» را به او داد که به عنوان سرآلبومی در تنها آلبوم هومن سودمند با نام «مهره» در سال ۱۳۸۹ منتشر شد و البته سرنوشت آن قابل مقایسه با «سکوت» نیست.

«سکوت» برای تنظیم به «کوشان حداد» سپرده شد و آن گونه که محسن می گوید، کوشان کار را تا نیمه پیش برد اما پس از مدتی از دسترس خارج شد و از این رو یگانه تصمیم گرفت خودش پای تنظیم قطعه بنشیند. او گفته از تنظیم اولیه کوشان برای «سکوت» تا حدی تاثیر پذیرفته و حتی ملودی وسط قطعه از کوشان است. «سکوت» تنظیم شد و به عنوان قطعه هفتم در آلبوم «رگ خواب» جای گرفت.

اما در آستانه تولید CD و انتشار آلبوم، یگانه تصمیم گرفت جای «سکوت» و «نباشی» که به عنوان سرآلبومی انتخاب شده بود را عوض کند و این گونه همه چیز دست به دست هم داد تا «سکوت» در مناسب ترین شرایط شنیده شود؛ ماهیتی که نقطه عطفی در کارنامه هنری خالقش محسوب می شود و هنوز هم در کنسرت های او پرطرفدار است. این قطعه بعدها توسط یک خواننده ترک کاور شد. ریمیکس «سکوت» که توسط «مهران عباسی» صورت گرفته بود در مهرماه ۱۳۹۰ منتشر شد و زمینه ساز همکاری های بعدی او با یگانه گردید.

۵- نشکن دلمو

ترانه سرا و آهنگساز: محسن یگانه
تنظیم کننده: شهاب اکبری
انتشار رسمی: «نفس های بی هدف» (تابستان ۱۳۸۷)

قطعا «نشکن دلمو» را همه مخاطبین جدی موسیقی پاپ شنیده اند. قطعه سه صدائه محسن یگانه، محسن چاووشی و حامد هاکان که در سال ۱۳۸۴به شدت همه گیر شد و در شناخته شدن این سه نفر نقش مهمی داشت. به دلیل انتشار این قطعه همراه با یکی از مجموعه قطعات چاوشی، تصور عموم بر این بود که این قطعه از ساخته های او است. اما یگانه بعدها در مصاحبه ای صراحتا تاکید کرد که آهنگساز، ترانه سرا و نوازنده کار او بوده، نه محسن چاوشی.

«نشکن دلمو» از قطعاتی است که رینگتون آن طرفداران زیادی داشت.

۶- اینجا دیگه جای تو نیست (بار و بندیل)

ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده: محسن یگانه
آلبوم: نفس های بی هدف (تابستان ۱۳۸۷)

«جای تو نیست»، دیگر قطعه ای بود که دموی آن همزمان با «نفس های بی هدف» روی اینترنت قرار گرفت و این مسئله شوک بزرگی برای یگانه به حساب می آمد. قطعه پنجم آلبومش، شش و هشتی که به «بار و بندیل» معروف است، آن قدر موفق بود که یگانه در دو آلبوم بعدی اش هم شش و هشت هایش را به عنوان قطعه پنجم در آلبوم گنجاند. در دمویی که از این قطعه منتشر شده بود، یگانه ملودی ها را گیتار نواخته بود اما در نسخه آلبومی، گیتار جایش را به «گارمون» داد تا تنظیم «بار و بندیل» فضای متفاوتی داشته باشد.

۷- فداکار

ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده: محسن یگانه
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

چندماه بعد از انتشار «رگ خواب» یگانه در یکی از کنستر هایش از قطعه «فداکاری» رونمایی کرد. فایل صوتی اجرای فداکاری با نوازندگی گیتار یگانه در اینترنت منتشر شد. او با فاصله زمانی اندکی، نسخه اصلی این قطعه را دو هفته پیش از سال نو منتشر کرد تا «فداکاری» به یکی از قطعات محبوب روزهای آغازی سال ۱۳۹۰ تبدیل شود. ریمیکس این قطعه، اثری از «مهران عباسی» با تغییراتی در ملودی هفته اول مهرماه ۱۳۹۳ منتشر شد و امروز، آخرین اثر منتشرشده با صدای «محسن یگانه» محسوب می شود.

۸- هوایی شدی

ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده: محسن یگانه
میکس و مسترینگ: مهران عباسی
آلبوم: حباب (۳۰ مهر ۱۳۹۱)

«یه شش و هشت خاص… می شه گفت «بستکی» سبکشه… از بندری ها بپرسید می دونن «بستکی» چیه… بستکی ولی الکترونیک… تلفیقی شده… ولی بندری نیست!!!»… اینها توضیحات یگانه در خصوص قطعه «هوایی شدی» هستند که او پیش از انتشار آلبوم «حباب» در اختیار هوادارانش قرار داده است. شاید انتظار نمی رفت این «بستکی الکترونیک» که سیزدهمین تراک آلبوم «حباب» بود، از نحسی سیزده فرارکرده و تا این حد پرطرفدار شود. اما «هوایی شدی» تا مدت ها در کوچه و خیابان شنیده می شد و در کنسرت های یگانه هم با استقبال بالایی روبرو می شد.

۹- باور کنم

ترانه سرا، آهنگساز: محسن یگانه
تنظیم، میکس و مسترینگ: مهران عباسی
آلبوم: حباب (۳۰ مهر۱۳۹۱)

دو سرآلبومی قبلی یگانه، عاقبت به خیر شده بودند و او خیلی دوست داشت این اتفاق در آلبوم سومش هم بیافتد. هرچند برای «باورکنم» به عنوان «اولین قطعه ی آلبوم جدید محسن یگانه» هم این اتفاق افتاد و بسیار شنیده شد و حتی در دانلود رکوردهای عجیبی رد، اما به اندازه «نفس های بی هدف» و «سکوت» هیت نشد. به گفته یگانه، ترجیع بند این قطعه (باور کنم یا نکنم قلبمو ج اگذاشت و رفت…) مربوط به دوران اولین آلبوم رسمی او بوده است. ریمیکس این قطعه توسط «پازل بند»، در قالب آلبوم اینترنتی EP، اسفندماه ۱۳۹۲ منتشر شد.

۱۰- خیابونا

ترانه سرا: علی ثابت قدم
آهنگساز: محسن یگانه
تنظیم کننده: هومن نامداری
میکس و مسترینگ: آرش پاکزاد
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۲

اوایل تابستان ۹۲، قطعه ای با نام «خیابونا» با کیفیتی نه چندان مطلوب با عنوان اثر جدید «محسن یگانه» روی برخی سایت های اینترنتی قرار گرفت. کمی بعد اعلام شد آنچه منتشر شده، ماکت دستکاری شده اثری بوده که یگانه برای خواننده دیگری ساخته بود، اما به دلیل استقبال به عمل آمده از سوی مخاطبین، یگانه قطعه را می خواند و با تنظیمی مناسب منتشر می کند. این گونه بود که محسن یگانه بعد از مدت ها قطعه ای را منتشر کرد که ترانه سرایش کسی غیر از خودش بوده است. «خیابونا» به قطعه ای محبوب تبدیل شد و حتی در یکی از کنسرت های محسن در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، دکور صحنه، متناسب با این قطعه طراحی شده بود.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید