کار ریه ها فقط تنفس نیست

  • دانشمندان سالیان سال فکر می‌کردند، اگر نه همه، ولی بیشتر پلاکت‌های خونی در مغز استخوان ساخته می‌شوند و نه در ریه‌ها. دانشمندان اکنون علاوه بر این مورد، دریافته‌اند که ریه‌ها، یک ذخیره‌ی پشتیبان برای سلول‌های بنیادی خون هستند که در هنگام خشک شدن سلول‌های بنیادی خون در مغز استخوان، سلول‌های بنیادی خون را خود وارد میدان می کنند و همچنین این سلول‌ها می توانند به راحتی بین ریه‌ها و مغز استخوان تردد کنند.

ما در همه این سال‌ها فکر می‌کردیم که ریه‌ها فقط برای نفس کشیدن هستند؛ اما تحقیق علمی منتشره از سوی دانشگاه سان فرانسیسکو در مجله نیچر (Nature)، نشان می‌دهد که ریه‌ها نقش اساسی و مهمی در شکل‌گیری خون دارند.

دانشمندان ریه‌های چندین موش آزمایشگاهی را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند و به یافته‌هایی حیرت‌آور دست یافتند. آنها در کمال تعجب، دریافتند که نیمی از پلاکت‌ها یا همان مؤلفه‌های ضروری خون برای جلوگیری از خونریزی در سیستم گردش خون موجودات زنده، توسط ریه‌ها تولید می‌شوند.

 

دانشمندان سالیان سال فکر می‌کردند، اگر نه همه، ولی بیشتر پلاکت‌های خونی در مغز استخوان ساخته می‌شوند و نه در ریه‌ها. دانشمندان اکنون علاوه بر این مورد، دریافته‌اند که ریه‌ها، یک ذخیره‌ی پشتیبان برای سلول‌های بنیادی خون هستند که در هنگام خشک شدن سلول‌های بنیادی خون در مغز استخوان، سلول‌های بنیادی خون را خود وارد میدان می کنند و همچنین این سلول‌ها می توانند به راحتی بین ریه‌ها و مغز استخوان تردد کنند.

مارک لونی (Mark Looney) پژوهشگر ارشد این تحقیق علمی می‌گوید: این یافته‌ها در نهایت، نمایی پیچیده از ریه‌ها را به ما نشان می‌دهند که آنها فقط برای تنفس نیستند، بلکه یک شریک اصلی در تشکیل زوایای حیاتی خون نیز به شمار می‌آیند.

حتما بخوانید  علائمی که نشان می‌دهند ریه‌ هایتان مشکل دارند

این پژوهشگران بر این باورند، چیزی که ما در موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کرده‌ایم، نشان می‌دهند که ریه می‌تواند نقش اساسی و مهمی را برای تولید خون در بدن انسان‌ها ایفا کند و اگر این موضوع درست باشد، این یافته‌ها نه تنها به ارتقای درمان بیماری‌های خونی کمک خواهند کرد بلکه می توانند شانس موفقیت پیوند ریه را نیز افزایش بدهند.

این سرنخ گویا در پی اکتشاف تعداد زیادی از مگاکاریوسیت‌ها به دست آمد. مگاکاریوسیت ها، سلول‌های تولید کننده‌ی پلاکت‌ها هستند.

البته در گذشته هم این موضوع برای مدتی شناسایی شده بود که ریه‌ها قادر به تولید پلاکت هستند، اما همین مطالعه نشان می‌دهد که این موضوع در آن بازه‌ی زمانی، به شدت مورد بی‌توجهی و غفلت واقع شده است. (حتی ممکن است که ریه‌ها قادر به استشمام بو نیز باشند.)

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید