چند راهنمایی مفید برای مادران در دوران شیردهی

 

  • از چاقی و افزایش وزن بی رویه ناشی از حاملگی خود نهراسید . هیچ وقت ، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اکید متخصصان آن است که قبل از آن که قصد بارداری مجدد داشته باشید، حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانید.

فراوانند مادرانی که حاملگی خود را با وزن طبیعی شروع کرده و در انتهای دوران حاملگی با افزایش وزنی بیش از ۲۰ کیلوگرم مواجه می شوند. مشکل وقتی حادتر می شود که این افزایش وزن پس از تولد نوزاد نه تنها کاهش نیافته بلکه بعضی از شما حتی چاقی بیشتر را پس از آن تجربه می کنید. 

چند راهنمایی مفید برای مادران در دوران شیردهی
خیلی از مادران جوان سرگردانند که چه رژیم غذایی را باید در دوران شیردهی رعایت نمایند که علاوه بر داشتن فرزندی سالم از افزایش وزن بی رویه خود نجات یابند. واقعیت آن است که پس از ماه اول داشتن رژیم برای کاهش وزن مضر نخواهد بود ولی باید در تامین ریز مغذی ها حتما مشاوره دقیق داشته باشید و سیر کاهش وزن شما در این زمان بایستی آهسته تر انجام پذیرد.
شیر دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراوانی که در رشد نوزاد خواهد داشت، کمک قابل توجهی به بازگشت به وزن طبیعی برای شما خواهد بود. خیلی از مادران که عدم ترشح شیر کافی را بهانه قطع شیردهی می دانند، کاملا در اشتباهند، چرا که در اکثریت موارد مشکل مربوط به عدم آشنایی از تکنیک های صحیح شیر دادن است.
 
از علل مهم چاقی در دوران شیردهی؛ یکی عدم تحرک و دیگری تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه های ذیل برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی مهم می باشد:
 
۱- از چاقی و افزایش وزن بی رویه ناشی از حاملگی خود نهراسید . هیچ وقت ، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اکید متخصصان آن است که قبل از آن که قصد بارداری مجدد داشته باشید، حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانید. 
 
۲- شما می توانید پس از ماه اول شیردهی، تلاش برای بازگشت به وزن طبیعی خود را شروع کنید. البته نیاز های تغذیه ای شما در این دوران با زمان های دیگر عمر متفاوت است. از طرف دیگر سرعت کاهش وزن شما با حالات معمولی قطعا متفاوت خواهد بود.
مطالعات اخیر علمی حاکی از آن است که کاهش وزن نیم کیلوگرم در هفته بین هفته های ۴ تا ۱۴ پس از حاملگی حتی در مادرانی که نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می کند، باعث کاهش ترشح شیر و نیز کمبود رشد نوزادان نمی شود.
 
۳- اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش از حد باشد. لذا در دوران شیردهی، شما باید رژیم منظم و متعادلی داشته باشید تا بتوانید هم شیر کافی به کودکتان بدهید و هم دچار افزایش وزن بی رویه نشوید.
 
۴- عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایر موارد قبل از بارداری، داشتن ورزش منظم است لذا شما باید ورزش کنید تا فرم بدنتان به قبل برگردد. اگرچه بسیاری از زنان احساس خستگی زیاد می کنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به کاهش وزن کمک می کند و هم آن که در بهبود اختلالات خلقی و کاهش این نوع موارد کمک کننده می باشد

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید