پیشگیری از سرطان پروستات با ویتامین D

1394879861

دانستنی های پزشکی در خصوص سرطان پروستات و این که از چه راهی می توانیم از بروز این سرطان پیشگیری کرد را بیان می کنیم .

همه ماجرا زیر سر غده‌ای است که نامش را «پروستات» گذاشته‌اند. غده‌ای که پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد. به همین خاطر هم عنوان دومین سرطان شایع را بعد از سرطان ریه در مردان به خود اختصاص داده است. پس اگر قرار است به جنگ با این سرطان برویم اول باید بگوییم که این یک جنگ تمام عیار مردانه است و آنها باید با سبک زندگی و رژیم غذایی سالم فاتح میدان نبرد با سلول‌های سرطانی شوند.

سرطان پروستات بیماری‌ای است که مردان حتی از شنیدن نامش ترس و وحشت دارند و از هر ۷ مرد یک نفر را درگیر می‌کند. مطالعات بسیاری در طول چند دهه گذشته ارتباط قطعی بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردها نشان داده است. تعداد زیادی از این مطالعات نشان می‌دهد، بهبود الگوهای تغذیه‌ای همراه با برخی مواد مغذی خاص به طور چشمگیری خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش می‌دهد. دکتر «راسل بلایلاک» متخصص و استادیار تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی «دوک»در ایالت کارولینای شمالی در مصاحبه با هافینگتن پست می‌گوید: «تحقیقات صورت گرفته توسط این دانشگاه کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را با استفاده از رژیم غذایی خاص نشان می‌دهد.»محققان دریافته‌اند، رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده همراه با پروتئین و چربی کم خطر، سرطان پروستات را تا ۶۰ الی ۷۰ درصد کم می‌کند. همچنین یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، سلول‌های سرطان پروستات تهاجمی را به میزان ۷۰تا ۸۰درصد مهار می‌کند.
به گفته این متخصص تغذیه، اگر یکی از اعضای خانواده تان به سرطان پروستات مبتلا شود، با سبک زندگی و رژیم غذایی سالم بقیه اعضای خانواده را در مقابله با این بیماری واکسینه کنید. محققان نشان دادند وجود پنج ماده مغذی در رژیم غذایی به سبک زندگی سالم کمک کرده و شانس ابتلا به سرطان پروستات را کم می‌کند.
مهم‌ترین ماده معجزه گر پیشگیری از سرطان مردانه، ویتامین «د» است. محققان مؤسسه ملی بهداشت و سلامت ایالات متحده دریافتند در مردانی که دچار کمبود ویتامین «د» هستند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات نسبت به مردان دیگر بیشتر بوده و در آنها خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی با افزایش ۵۰۰درصدی همراه است. کارشناسان روزانه ۵هزار واحد بین‌المللی ویتامین «د» را به مردان توصیه می‌کنند. همچنین قرار گرفتن حداقل ۱۵ دقیقه جلوی آفتاب راهکار دیگری برای دریافت این ویتامین همه فن حریف است. برای جنگ با سرطان از هورمون خواب یا ملاتونین نیز نباید غافل شد. محققان دانشگاه هاروارد نشان دادند مردانی که به میزان زیادی هورمون خواب ملاتونین دارند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها بسیارکمتر است. «سارا مارکتی» کارشناس بهداشت می‌گوید: مردهایی که سطح هورمون ملاتونین در آنها بیشتر است، ۷۵درصد کمتر از کسانی که ملاتونین کمی در خون شان دارند به سرطان پروستات دچار می‌شوند.
طب سنتی مملو از روش‌های پیشگیرانه و حفظ تندرستی است. گوجه فرنگی و هندوانه حاوی رنگدانه‌ای به نام لیکوپن است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. تحقیقات ثابت کرده این آنتی اکسیدان گیاهی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۳۵ درصد کم می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، زمانی که تغییرات پیش‌سرطانی در پروستات مردان اتفاق می‌افتد چنانچه روزانه ۴میلی گرم «لیکوپن» دریافت کنند، پیشرفت سلول‌های سرطانی تا دو برابرکم می‌شود. محققان دانشگاه پروتسموت بریتانیا دریافتند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی زمانی که با مقداری کمی روغن پخته می‌شود، بیشتر از شکل بیولوژیک فعال آن عمل می‌کند.
تحقیق دیگری که مؤسسه ملی سرطان از آن حمایت می‌کند، مصرف عصاره هسته انگور است که ابتلا به سرطان پروستات را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، مردانی که به طور منظم از عصاره هسته انگور استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات به میزان ۴۱درصد در آنها کم شده بود. همچنین کسانی که از مکمل‌های حاوی این ماده به مدت
۱۰ سال مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به بیماری در آنها با کاهش ۶۲درصدی همراه بود. یکی از مهم‌ترین یافته‌های دانشمندان در مورد طب سنتی و پیشگیری از سرطان پروستات مربوط به عصاره چای سبز است. محققان ایتالیایی در دانشگاه پارما، شکل بدخیم سرطان پروستات به نام «نئوپلازی داخل پروستات» یا PIN را مورد مطالعه قرار دادند. آنها نشان دادند در مردانی که روزانه سه کپسول ۲۰۰ میلی گرمی حاوی چای سبز دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه دارونما (گروه کنترل)رشد و گسترش سلول‌های سرطانی تا ۹۰درصد کاهش یافته بود. دانشمندان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا می‌گویند: افرادی که بعد از عمل جراحی پروستات چهار کپسول حاوی پلی فنول E(عناصر فعال معادل با ۱۲ فنجان چای سبز)دریافت می‌کنند، فعالیت سلول‌های سرطانی به اندازه ۳۰درصد در آنها کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید  چگونه با همسرمان بحثی بدون جدال داشته باشیم؟

 

این مطلب ویژه آقایان می باشد  و سعی کنید با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از بروز این سرطان پیشگیری کنید .

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید