پوکی استخوان بخاطر مصرف کم شیر است

  • دلبری افزود : علاوه بر مصرف مواد غذایی پر کلسیم مانند شیر و فرآورده های لبنی، جذب ویتامین D  از طریق تابش مستقیم آفتاب به اندامهای فوقانی و تحتانی بدن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز و حداقل سه روز در هفته ، و فعالیت بدنی و انجام حرکات ورزشی مانند پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز ، می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

 

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: تغذیه نامناسب، بویژه سرانه کم مصرف شیر در ایران و کم تحرکی، عوامل مهم ابتلای افراد به پوکی استخوان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد دلبری در تشریح علل پوکی استخوان و راه های پیشگیری از آن، اظهارداشت: سرانه مصرف شیر در ایران، کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال است ، درصورتی که سرانه مصرف این ماده غذایی پرکلسیم در کشورهای اروپایی سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است.

وی افزود: مردم کشورمان ضمن آنکه شیر و مواد لبنی را به میزان کمی مصرف می کنند، از سویی سرانه مصرف نوشابه آنان که مانع جذب کلسیم در بدن نیز می شود، زیاد است (بیش از ۴۰ کیلوگرم در سال) که عامل مهمی در ابتلای افراد به پوکی استخوان است.

دکترای تخصصی طب سالمندان با اشاره به اینکه پوکی استخوان اختلال متابولیک شایع دوران سالمندی است، گفت: این اختلال که معمولا از میانسالی آغاز می شود و در سالمندی به بیشترین حد خود می رسد، با کاهش تراکم استخوانی و تخریب بافت استخوانی همراه است که در نهایت منجر به نازک شدن استخوان و شکستگی در دوران سالمندی می شود.

دلبری افزود: با توجه به اینکه ۹۰ درصد میزان کلسیم بدن هر انسان در استخوان و ۱۰ درصد آن در بافت نرم بدن موجود است، لذا با کاهش کلسیم ، استخوان ها آسیب پذیر می شوند.

وی در بیان اهمیت پوکی استخوان در کیفیت زندگی سالمندان ، گفت: شایعترین شکستگی ها در اثر پوکی استخوان بوجود می آیند و ۲۵ درصد شکستگی های لگن و ران منجر به مرگ سالمندان می شود . شکستگی استخوان در دوران سالمندی که ممکن است در اثر افتادن از بلندی هم نباشد، با روند کند درمان همراه است و  استخوان ها براحتی جوش نمی خورد ضمن اینکه کوتاه قدی و خمیدگی افراد سالمند در اثر مشکلات استخوانی بوجود می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد پوکی استخوان در زنان و ۲۰ درصد در مردان دیده می شود ، افزود: تحقیقات نشان می دهند، خطر مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان در زنان ، چهار برابر سرطان رحم است ، که کاهش هورمون های زنانگی و زایمان های زیاد با فاصله زمانی کمتر از سه سال ، از جمله علل اصلی پوکی استخوان در زنان است.

حتما بخوانید  دارو گیاهی برای درمان ریزش آب بینی

وی همچنین استعمال دخانیات ، مصرف برخی از داروها مانند کورتون ها و ابتلا به بعضی بیماریها مانند پرکاری تیروئید و دیابت را از علل عمومی ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

دلبری با تاکید بر پیشگیری از پوکی استخوان، از سنین کودکی تا حدود ۳۰ سالگی، و نقش مهم تغذیه در این امر ، مصرف مواد غذایی دارای کلسیم مانند شیر و فرآورده های لبنی ، انواع کلم ، بادام، فندوق ، کنجد و سبزی جعفری ، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C ، و در صورت نیاز و با تجویز پزشک ، مصرف مکمل های غذایی – دارویی ، را برای پیشگیری از پوکی استخوان ، توصیه کرد.

وی گفت: درحالی که نیاز روزانه هر انسان به کلسیم بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است و هر لیوان شیر کم چرب ، ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد، لذا مصرف شیر و فرآورده های لبنی در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار حائز اهمیت است.

دلبری افزود : علاوه بر مصرف مواد غذایی پر کلسیم مانند شیر و فرآورده های لبنی، جذب ویتامین D  از طریق تابش مستقیم آفتاب به اندامهای فوقانی و تحتانی بدن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز و حداقل سه روز در هفته ، و فعالیت بدنی و انجام حرکات ورزشی مانند پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز ، می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

وی ادامه داد: دوران سالمندی که با کم تحرکی و کاهش میزان کلسیم بدن همراه است، پوکی استخوان را به بالاترین حد خود در این سنین می رساند، لذا به سالمندان توصیه می شود،  تا جایی که ممکن است استقلال زندگی خود را حفظ کنند، فعالیت و تحرک داشته باشند چرا که فعالیت بدنی همانطور که مانع پوکی استخوان می شود، از خیلی مشکلات و اختلالات دوران سالمندی جلوگیری می کند و در بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامتی آنان موثر است.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید