پرسش و پاسخ هایی در مورد وضو

وضو مقدمه ای برای نماز است و انقدر که نماز اهمیت دارد بدون وضو این اهمیت برای نماز نیست و نماز ما باطل می شود. به همین دلیل برماست که طریقه درست وضو ساختن را بدانیم. در زیر به پرسش و پاسخ هایی در این باره پرداخته ایم.

پاسخ به سوالات شرعی در مورد وضو از رساله امام خمینی(ره)

سئوال: اگر انسان در هنگام وضو شک کند که مسح را صحیح انجام داده یا نه، دوباره مسح کند وضوی او چه حکمی دارد؟

جواب: جای مسحی که کشیده خشک کند و مجدداً مسح بکشد اشکالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج۱, س۳۹, س۵۲)

re1114
سئوال: در رساله آمده که شستن یک بار دست‌ها و صورت در وضو واجب است، بار دوم مستحب و بار سوم حرام است، منظور از این شستن‌ها چیست؟

جواب: یعنی به قصد وضو یک بار کامل صورت یا دست‌ها را وضو بدهد نه اینکه آب تنها بریزد و یا اینکه بدون قصد وضو دست به صورت و دست‌ها بکشد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج۱, س۳۳۰)
سئوال: در وضو چه قسمت‌هایی از محل وضو باید خشک باشد و تری آن موجب اشکال وضو می‌گردد؟

جواب: جای مسح سر و پاها باید خشک باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م۲۵۶)
سئوال: گفته شده هنگام شستن دست‌ها هنگام وضو لابلای انگشتان نیز باید شسته شود، حال اگر کسی به علت ندانستن مسأله دست‌ها را از آرنج تا نوک انگشتان شست ولی لابلای انگشتان را نشست آیا وضوی او اشکال دارد؟ نماز خوانده شده با آن چه حکمی دارد؟

جواب: اگر می‌داند که آب وضو به لابلای انگشتان هم می‌رسیده است اگرچه دست به آنها نمی‌مالیده، وضو صحیح است، والا وضو باطل و قضای نمازهایی که با وضوی باطل خوانده شده واجب است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج۱, س۲۵)
سئوال: آیا نیت برای وضو واجب است و اگر نماز با وضوی بدون نیت خوانده شود آیا اشکال دارد؟

حتما بخوانید  آشنایی با احکام رحم اجاره‌ای جهت درمان ناباروری

جواب: بلی ـ نیت برای وضو لازم و واجب است، ولی مگر می‌توان عملی را بدون نیت انجام داد. همین مقدار که شما تصمیم می‌گیرید که وضو بگیرید که با طهارت باشید، نیت است و ذکر نیت به زبان لازم نیست. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره), ج ۱, ص۲۸ و۲۹, م۱۸۰)
سئوال: اگر جوهر خودکار بر روی دست کشیده شود به وضو اشکال وارد می‌شود؟ و اگر قیر و مثل آن باشد که به راحتی پاک نشود، چه حکمی دارد؟

جواب: اگر جوهر خودکار جرم داشته باشد که مانع رسیدن آب وضو به پوست شود، برای وضو اشکال ایجاد می‌کند و نیز قیر و امثال آن برای وضو باید برطرف شود ـ بلی، اگر در آخر وقت باشد که فرصت برای پاک کرن ندارد به همان حال وضو بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج۱, س۴۱)

در باره مسائل وضو می توانید به رساله ی توضیح المسائل مرجع خود مراجعه کنید و تمام نکات را از آن بگیرید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید