معرفی چند دمنوش گیاهی آرامش بخش ویژه فصل امتحانات

01

با نزدیک شدن به فصل امتحانات استرس دانش آموزان بیشتر می شود در این جا به معرفی چند دمنوش گیاهی آرامش بخش ویژه فصل امتحانات می پردازیم .

دکتر «محمدحسین فرزایی» متخصص داروسازی سنتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عوارض فراوان داروهایی شیمیایی آرامش‌بخش اظهار کرد: این داروها باعث کاهش تمرکز، کاهش یادگیری، تغییر الگوی‌خواب و بی‌کیفیت‌ شدن خواب هم‌چنین وابستگی دارویی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مقابل فرآورده‌های طبیعی از جمله دمنوش‌های حاصل از گیاهان دارویی از یک تعادل فیزیولوژیک برخوردار بوده و نه تنها موجب کاهش تنش‌ها و استرس‌های روزانه شده، بلکه در بهبود عملکرد سیستم مغزی از جمله تفکر و حافظه نیز موثر است. فرزایی در ادامه به معرفی خواص برخی گیاهان دارویی که می‌توان به صورت دم کرده در زمان استرس و ایام امتحان برای کاهش استرس و اضطراب مصرف کرد، پرداخت.

بادرنجبویه و آرامش خاطر در امتحان

به‌گفته‌ی این متخصص داروسازی سنتی، این گیاه دارویی در طب سنتی ایران به‌عنوان دارویی موثر در درمان اختلالات اعصاب و روان سابقه مصرف طولانی داشته است.

وی تصریح کرد: بادرنجبویه دارای اثرات کاهش استرس و اضطراب، درمان بی‌خوابی و بهبود عملکرد مغزی است که هم‌اکنون در عطاری‌ها این گیاه با نام(ملیس) عرضه می‌شود.

فرزایی خاطرنشان کرد: در یک مطالعه بالینی که در کشور فرانسه انجام شده، فرآورده‌ی دارویی حاصل از این گیاه اثرات خوب ضداسترس و آرام‌بخش از خود نشان داده است.

علف چای و کاهش استرس

فرزایی گیاه علف چای یا هایپیران‌ که در طب سنتی ایران به نام هوفاریقون شناخته می‌شود را داروی طبیعی موثر دیگر در درمان اضطراب و استرس،‌ افسردگی، بی‌خوابی‌ و سردردهای‌ عصبی دانست و گفت: ترکیبات موثر این گیاه شامل هایپریسین‌ و فلانوئیدهای آن است که اثرات آرام‌بخش، ضد افسردگی و ضد استرس این گیاه در مطالعات مختلفی که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام شده به‌طور کامل از نظر علمی اثبات شده است.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر آن این گیاه باعث افزایش سطح یادگیری نیز می‌شود و هم‌اکنون از این گیاه، فرآورده‌های دارویی متعددی در بازار دارویی ایران، اروپا و امریکا وجود دارد.

اسطوخوددوس و کاهش اضطراب پیش از امتحان

فرزایی هم‌چنین اسطوخودوس را از دیگر گیاهان دارویی موثر در کاهش استرس و اضطراب دانست و گفت: این گیاه در طب سنتی ایرانی هم‌چنین طب‌های سنتی ملت‌های گوناگون دارای اثرات ضد افسردگی، آرام‌بخش، تقویت‌کننده عمومی بدن، بهبود قلب، افزایش کارکرد مغزی، تقویت قوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده‌ی گرفتگی‌های عروقی و زداینده‌ی خلط‌های فاسد(سودای مغز) است.

وی تصریح کرد: این گیاه با نام «لاوندر» در گیاه درمانی اروپایی بمنظور بهبود اختلالات اعصاب و روان و بی‌خوابی‌ها هم‌چنین سردردهای ناشی از استرس کاربرد دارد.

فرزایی اظهار کرد: دم‌نوش این گیاه روزانه یک ساعت پیش از خواب در افرادی که دچار اضطراب و اختلال خواب هستند و شب‌ها چندین‌بار از خواب بیدار می‌شوند، باعث بهبود استرس و بی‌خوابی آنها می‌شود.

حتما بخوانید  کاهش ترس بارداری

سنبل الطیب، داروی طبیعی اعصاب

این متخصص داروسازی سنتی هم‌چنین سنبل‌الطیب را یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در کاهش استرس و اضطراب برشمرد و تصریح کرد: ریشه‌های این گیاه در طب سنتی به‌عنوان یک داروی طبیعی بمنظور درمان بیماری‌های مختلفی از جمله اضطراب‌ها و تنش‌های عصبی، اختلالات خواب و بی‌خوابی، افسردگی و اختلالات گوارشی مصرف گسترده داشته است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون از این گیاه فرآورده‌های مختلفی به صورت شربت و قرص در بازار دارویی اروپا و آمریکا برای درمان اختلالات عصبی وجود دارد و بر اساس مطالعات فارماکولوژیک انجام شده، این گیاه از طریق تأثیر بر گیرنده‌های GABA مغز اثرات آرام‌بخشی خود را نشان می‌دهد.

چای سبز، سرشار از آرامش طبیعی

فرزایی از چای سبز به‌عنوان گیاه دارویی دیگر کاهنده‌ی استرس نام برد و گفت: مصرف روزانه‌ی دم‌کرده چای سبز باعث کاهش تنش و استرس‌های روزانه می‌شود.

این متخصص داروسازی سنتی تصریح کرد: در یک مطالعه بالینی که توسط محققان اروپایی به انجام رسیده مصرف روزانه دم‌نوش چای سبز باعث کاهش چشمگیر استرس و تنش می‌شود.

وی افزود: این گیاه از طریق ترکیبات پلی‌فنولی خود از جمله EGCG اثرات آرام‌بخشی خود را بر روی گیرنده‌های گابای (GABA) مغز ایفا می‌کند و در یک مطالعه بالینی بر روی بیماران دچار اضطراب شدید که توسط محققان استرالیایی انجام شده، ترکیب Theanine که از گیاه چای سبز استخراج شده است اثرات ضداضطراب قوی‌تری نسبت به داروهای شیمیایی رایج آرام‌بخش (آلپرازولام) از خود نشان داده است.

فرزایی خاطرنشان کرد: به منظور تهیه‌ی دم‌نوش هر یک از گیاهان دارویی فوق باید مقدار یک قاشق غذاخوری از هریک از این گیاهان را به صورت جداگانه در یک قوری حاوی دو لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه قرار داده و پس از آماده‌سازی یک فنجان از فرآورده را به همراه نبات یا عسل مصرف کرد و مصرف این دم‌نوش‌های آرام‌بخش بسته به شدت استرس تا روزی سه بار قابل تکرار است.

والدین علاوه بر محیط آرام برای بچه ها تغذیه نیز نقش اساسی در امتحانات دارد .

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید