مصرف به اندازه ویتامین ها در دوران بارداری

مصرف به اندازه ویتامین ها در دوران بارداری

مصرف به اندازه ویتامین ها در دوران بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی می باشد بطوریکه اگر در مصرف ویتامین ها افراط یا تفریطی بوجود بیاید بطور یقین جنین با مشکلات بسیار جدی روبرو  میشود.

اگر قبل از بارداری کمبود ویتامین A  نداشتید، ذخائر بدنی‌تان برای این دوران کافی خواهد بود و نیازی به دریافت مکمل برای این ویتامین نخواهید داشت، پس سلامت جنین خود را با مصرف این مکمل‌ها به خطر نیندازید.

مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند باعث نقص جنین شود. به همین دلیل پزشکان مگر در موارد خاص، توصیه می‌کنند که نه سراغ مکمل‌های ویتامین A بروید و نه در خوردن غذاهایی که این ویتامین را در خود دارند زیاده‌روی کنید.

ویتامین A در منابع حیوانی مثل روغن کبد ماهی، جگر، شیر و لبنیات و کره وجود دارد اما خوردن انبه، کدوحلوایی، نارنگی، هویج، هلو، زردآلو، موز و طالبی هم می‌تواند به بالا رفتن سطح این ویتامین در بدن‌تان منجر شود.

نکاتی راجع به مصرف مکمل های ویتامین در بارداری
• بهتر است مکمل‌تان را با یک لیوان آب و نه شیر بخورید تا جلوی جذب بعضی از مواد معدنی گرفته نشود.

• به خاطر تشدید یبوست مصرف مکمل آهن‌تان را قطع نکنید بلکه میوه، سبزی و فیبر بیشتری مصرف کنید و به اندازه کافی آب بنوشید.

• اگر بعد از مصرف مکمل حالت تهوع‌تان تشدید شد، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا نوع آن را برای شما عوض کند. برخی از خانم‌های باردار مکمل‌هایی را که به شکل مایع یا جویدنی هستند بهتر از قرص‌هایی که باید قورت داده شوند، تحمل می‌کنند.

حتما بخوانید  آیا بارداری و زایمان عامل چاقی است؟

• خوردن قرص آهن در بارداری با معده خالی، تهوع را تشدید می‌کند.

• قرص آهن اگر بین دو وعده غذای اصلی و با یک اسنک کوچک غنی از ویتامین C مصرف شود، بیشتر جذب بدن‌تان خواهد شد.

•  نیاز خانم‌ها به آهن در دوران بارداری بیشتر می‌شود، اما خبر خوب این است که جذب این ماده معدنی هم در این دوران افزایش پیدا می‌کند، هرچند بعضی از متخصصان تغذیه و زنان و زایمان از مراجعه‌کننده خود می‌خواهند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرص آهن بخورد تا نه خودش و نه جنین کمبود آهن پیدا نکنند. گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات برگ سبز تیره، نخودفرنگی و  اسفناج از جمله منابع آهن هستند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید