مشکلات در زندگی زناشویی و رفع آن

اگر قرار باشد در مورد مشکلات صحبت کنیم، به چه کسی باید رجوع کنیم؟ بهترین توصیه به‌خصوص در حل مشکلات زندگی مشترک این است که با یک فردی که در زمینه روانشناسی و حل مسائل خانوادگی تخصص دارد صحبت کنید.

 

مشاوره ازدواج برای رفع مشکلات

گاهی ما در بروز مشکلات مقصریم و گاهی هیچ تقصیری نداریم و سایرین مشکلاتی برای‌مان ایجاد می‌کنند که موذیانه وارد زندگی ما شده و آرامش ما را به هم می‌زنند! در زندگی مشترک هم بروز مشکلات اصلا غیرعادی نیست و دائما اتفاق می‌افتد. حالا سوال اینجاست: آیا صحبت کردن در مورد مشکل ایجاد شده واقعا به حل آن کمک می‌کند یا این‌که باید بار سنگین آن را به تنهایی به دوش بکشیم؟! نکته مهم اینجاست که واقعا صحبت در مورد مشکلات به حل آن کمک می‌کند. در دنیای روان‌شناسی، یکی از موثرترین روش‌ها چه از نظر مدت زمان برگشت به حالت عادی و حل مشکل و چه از نظر دوام راه‌حل، این است که فرد در مورد مشکل به وجود آمده، صحبت کند. صحبت کردن با فرد این فرصت را می‌دهد که درون خود را کاووش کرده و بفهمد چه مسائلی باعث بروز تنش در او شده و به دنبال آن بتواند بر راه‌حل‌های کاهش بحران تمرکز کند. در یک سنجش ملی در آمریکا، از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر ابراز کردند صحبت درمانی به آن‌ها کمک کرده است.

چطور حرف بزنیـم؟

چطور بعد از یک دعوا می‌توان ارتباط برقرار کرد؟ واقعا اگر روابط بین زن و شوهرها همیشه در بستری از گل‌های رز، شمع، عشق و خوشی غوطه‌ور بود چقدر دلنشین و رمانتیک می‌شد؛ این‌طور نیست؟! درست است که تمام زن و شوهرها از دعوا و مرافعه دوری می‌کنند اما یک واقعیت وجود دارد: یک لحظه ممکن است عاشقانه در کنار هم باشید و درست در لحظه‌ای دیگر به جدایی فکر کنید! بسیاری مواقع در زندگی مشترک احساس می‌کنیم که زندگی و رفتار شریک زندگی‌مان به یک بازدید و تجدیدنظر جدی نیاز دارد و در بسیاری موارد در چنین شرایطی مشاجره و جروبحث اتفاق می‌افتد که در حال حاضر می‌خواهیم بدانیم بعد از یک جو سنگین و غیردوستانه و مشاجره (به هرشکل) چطور می‌توان دوباره ارتباط برقرار کرد و دعواها را پشت سر گذاشت؟
شاید این ۶ گام به شما کمک کند دعوا را در گرد و غبار گذاشته و دوباره به جاده بی‌انتهای عشق برگردید.

از لبه تیز تیغ فاصله بگیرید و بگذارید هوای تازه جریان پیدا کند

بهترین راه توقف جروبحث آن است که آن را در نطفه خفه کنید. اگر این اتفاق در همان ابتدا رخ نداده، پس حالا برای جلوگیری از ادامه جروبحث، حتما باید آن را رعایت کرد. به آقایان توصیه می‌شود خونسردی خود را حفظ کرده و به مسائل بدون تعصب و غضب فکر کنند. خانم‌ها هم باید بدانند جنگ سرد به صورت قهر، نیش، کنایه و بی‌محلی جواب نمی‌دهد. با رعایت این مسائل می‌توانید به همسرتان نزدیک شوید.

یک ترفند خوب اجرا کنید

بهتر است تمام تمرکزتان بر این باشد که چطور می‌توانید به راه‌های ارتباطی با همسرتان دست پیدا کنید و به چه ترفندها و اقداماتی نیاز دارید. اقدام بسیار خوبی که پیشنهاد می‌شود این است که کمی به عقب برگردید و به این فکر کنید که چقدر همسرتان را دوست دارید. در این بین به نیازهای خودتان هم فکر کنید و به خودتان زمان دهید که بتوانید به‌تدریج زخم‌های درون‌تان را ترمیم کنید.

به‌تدریج وارد برقراری ارتباط شوید

کمی ارتباطات معمول را تعطیل کنید و به اصطلاح استراحت بدهید، سپس آرام و تدریجی به هم نزدیک شوید. شروع تدریجی ارتباط را وقتی آغاز کنید که نسبت به همسرتان احساس مثبتی پیدا کرده باشید، چون وقتی عواطف منفی همچنان بر وجودتان حاکم باشد هیچ اقدامی ممکن نیست و هر راهکاری با مانع روبه‌رو می‌شود. اگر عصبانیت، آزردگی‌خاطر یا درماندگی هنوز بر شما حاکم است این را نشانه‌ای بدانید حاکی از این‌که هنوز آماده وارد شدن به مرحله حل مشکل نیستید.

هیچ‌چیز خیلی جدی نیست

بعد از گذشت مدت زمانی، برگردید و دوباره با هم صحبت کنید. این صحبت کردن باید به روشی کاملا دوست‌داشتنی و با احترام صورت بگیرد. هدف این نیست که موتور جروبحث دوباره روشن شود. ماجرا را راحت بگیرید و مسیر مکالمه را روشن و باز نگهدارید، چون حتی با گذشت زمان شاید هنوز هیچ‌کدام‌تان منطقی و بی‌طرف نشده باشید. رفتارهایی ساده مثل لبخند، گرفتن دستان یکدیگر یا خنداندن طرف مقابل همه راهکارهای خوبی هستند که روابط یخ‌زده را دوباره گرم می‌کنند.

حتما بخوانید  آثار طلاق بر روی مردان

آقایان به بخشش نیاز دارند

آقایان یک خصوصیت منحصربه‌فردی دارند. معمولا بعد از یک جروبحث و بحران، نیاز دارند به آن‌ها گفته شود که بخشیده شده‌‌اند. ۴ کلمه معجزه‌گر برای حمایت از یک مردی که آزرده شده یا عصبانی است این است که بگویید: «تقصیر تو نبود» مردان از این‌که مورد انتقاد قرار بگیرند نفرت دارند و اگر حس کنند همسرشان او را نمی‌پسندد یا تائید می‌کنند بسیار وحشت دارند. وقتی یک خانم اشتباهات همسرش را می‌بخشد و از آن‌ها می‌گذرد، نه تنها او را برای این‌که دوباره عاشقش بشود، آزاد می‌گذارد بلکه به خودش هم فرصت می‌دهد تا اشتباهات و نقایص خودش را هم ببخشد.

هر دو طرف باید مسئولیت شخصی گفتار و رفتارشان را بپذیرند

زن و شوهر نمی‌توانند بعد از دعوا روی اشتباهات یکدیگر دست بگذارند و انتظار بهبود روابط را داشته باشند. هر دو طرف موظفند کوتاهی‌ها و نقایص خود را بشناسند و خود را برای حرکت به سمت اوضاع بهتر و بهبود روابط مسئول بدانند. آقایان باید منصف، عادل و نسبت به موضوع با دقت بوده و توجه نشان دهند و خانم‌ها باید از این فرصت استفاده کنند تا مهارت‌های ارتباطی جدید را به کار برده و بهبود ببخشند تا شوهرشان را مطمئن کنند همچنان موردتحسین آن‌هاست و آقا را به‌خاطر این دعوا و جروبحث سرزنش نخواهند کرد.

با کی صحبت کنیم؟

اگر قرار باشد در مورد مشکلات صحبت کنیم، به چه کسی باید رجوع کنیم؟ بهترین توصیه به‌خصوص در حل مشکلات زندگی مشترک این است که با یک فردی که در زمینه روانشناسی و حل مسائل خانوادگی تخصص دارد صحبت کنید. دلیل این توصیه هم کاملا واضح است: در حل مشکل به یک فرد معتمد و بی‌طرف نیاز دارید که هیچ جبهه‌گیری در مورد هیچ‌کدام از اعضای خانواده نداشته باشد و ضمنا از نظر علمی و تجربه، دانش و مهارت حل مشکل را داشته باشد. این فرد فقط می‌تواند یک مشاور و متخصص روان‌شناسی یا روان‌پزشک باشد.

حالا چرا مشاور؟

چون این افراد ۲ ویژگی بسیار سودمند دارند:
اول این‌که فردی که مشکلی دارد حمایت بی‌قید و شرط فرد مشاور را دارد. فرد مشاور و متخصص (تحت هر عنوانی که باشد) دانش و مهارت کافی دارد که با همدردی کامل به صحبت‌های شما گوش دهد و حمایتی به شما پیشنهاد می‌کند که بدون پیش‌داوری و قضاوت است. به این معنی که بر‌خلاف «دنیای واقعی» در جلسات مشاوره شما تنها موردی هستید که تمام تمرکز روی‌تان قرار می‌گیرد.
دوم این‌که مشاور به شما یا هر مددجوی دیگر یاد می‌دهد به‌طور واقعی و درست مسئول چه چیزهایی هستید و چه مواردی قابل کنترل نیست.

عاقبت حرف نزدن!

اما عواقب صحبت نکردن در صورت بروز مشکل:
تاثیرات منفی صبحت نکردن در مواقع بروز بحران و مشکل به خوبی مشخص شده است. تحقیقات نشان می‌دهد در افرادی که عواطف و احساسات خود را تلنبار می‌کنند و آن‌ها را بیان نمی‌کنند به‌طور قابل توجهی استرس و تنش جسمی و روحی افزایش پیدا می‌کند. اضطراب، افسردگی، خستگی، درد مزمن و ناراحتی‌های گوارشی در افرادی که در حل مشکل اقدام نکرده و آن را در خود نگه می‌دارند بسیار دیده می‌‌شود. اگرچه صحبت در مورد مشکلات، نمی‌تواند بلافاصله این بیماری‌ها را برطرف کند اما در درازمدت آن‌ها را از بین برده یا اگر به موقع باشد جلوی بروز این بیماری‌ها را می‌گیرد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید