مسائلی که قبل از ازدواج باید در مورد آن حرف بزنید

 

مسائل قبل از ازدواج که باید بدانید

هر آدمی به فلسفه ای اعتقاد دارد؛ البته اگر طرف مقابل شما کلا نمی داند از زندگی چه می خواهد، مشکلی نیست؛ به شرط آنکه شما هم همانند او باشید! در حقیقت باورهای ما سبک زندگی مان را شکل می دهند؛

وارد شدن به زندگی مشترک، ورود به دنیایی دو نفره است که در آن، مدام باید در حال توافق و کنار آمدن با مسائل مختلف باشید و کلید موفقیت در این کار هم تنها یک چیزی است که «گفتگو» نام دارد. اگر شما بتوانید از همان دوران آشنایی و نامزدی درباره موضوعاتی که نیاز به توافق دارند گفتگو کنید، در زمینه ازدواج گامی بلند برداشته اید و موفق خواهید شد. در اینجا می خواهیم شما را با موضوعاتی آشنا کنیم که حتما لازم است قبل از آغاز زندگی مشترک درباره شان بحث شود تا کار به جنگ و جدایی نکشد.

فلسفه زندگی

هر آدمی به فلسفه ای اعتقاد دارد؛ البته اگر طرف مقابل شما کلا نمی داند از زندگی چه می خواهد، مشکلی نیست؛ به شرط آنکه شما هم همانند او باشید! در حقیقت باورهای ما سبک زندگی مان را شکل می دهند؛ یعنی جزیی ترین کارها تا بزرگترین تصمیمات زندگی ما تحت تاثیر باورهایمان قرار می گیرد؛ برای همین نباید از این نظر با هم اختلاف زیادی داشته باشید.

باورهای مذهبی و فلسفی در عمق وجود ما ریشه دارند و تغییرشان کار آسانی نیست. شاید در ظاهر به هم شبیه باشید و در چند ماه اول آشنایی به مشکلی برنخورده باشید اما در درازمدت این تفاوت ها ممکن است برایتان دردسر بسیاری درست کند. از جمله موضوعاتی که در این زمینه باید بررسی شود، اولویت بندی مسائل زندگی، میزان اطمینان به مردم و خود، هدف از زندگی، باورها و وظایف قومی – نژادی و مذهبی و نیز نقش خود در جهان هستی است.

گذشته و آینده

خیلی ها فکر می کنند گذشته ها، گذشته است و تنها آینده است که در ازدواج اهمیت دارد؛ البته این تا حدی درست است. اگرچه گذشته تعیین کننده حال و آینده ا نیست اما فراموش نکنید شخصیت هر یک از ما از گذشته تاثیر زیادی گرفته است.

در حقیقت گذشته افراد تا حدودی نشان دهنده شخصیت امروز آنهاست. گذشته می تواند شامل خانواده، محیط و شرایطی باشد که افراد در آن رشد یافته اند. آیا در پر قو بزرگ شده اند یا سختی کشیده اند؟ خانواده آنها چه شخصیتی دارند؟ در واقع صحبت درباره گذشته علاوه بر اینکه شناخت کافی را برای درک عمیق یکدیگر میسر می کند، به شما کمک می کند مثل دو دوست واقعی با هم ارتباط برقرار کنید.

گذشته شامل روابط عاطفی قبلی فرد نیز می شود. شما به عنوان شریک آینده حق دارید بدانید روابط قبلی او در چه حدی بوده و اینکه آیا زخم های عاطفی اش التیام یافته یا هنوز روابطش با فرد قبلی ادامه دارد؟

علاوه بر گذشته، برنامه ها و اهداف آینده هم مهم است؛ چون قرار است این آینده را با هم شریک شوید. محل زندگی، شغل، تحصیل، بچه ها، خانواده، پول و …عواملی هستند که می توانند جزیی از مسائل آینده باشند؛ مثلا اگر شما شیفته این باشید که با پنج شش بچه در یک دهکده ساحلی زندگی آرامی را بگذرانید اما او بخواهد به کره ماه سفر کند، روزی خواهد رسید که ناگزیر مسیرتان را از هم جدا می کنید. یادتان باشد انتخاب میان با هم ماندن و چشم پوشی از آرزوها یا تنها به راه خود ادامه دادن کار آسانی نیست.

 

 
پول

پول مهم است، خیلی هم مهم است؛ چون بسیاری از بحث و جدل های زن و شوهری به خاطر این مسئله است؛ حتی برای زن و شوهرهایی که اولش فکر می کردند آنقدر موضوعات مهمتر در زندگی وجود دارد که این تکه کاغذ بی ارزش جایی برای صحبت ندارد.

اینجا بحث بر سر این نیست که پول عامل خوشبختی است یا خیر، بلکه بحث ما آن است که هزینه خانواده را چه کسی تامین می کند، چطور این پول باید خرج شود و آیا آن درآمد، جوابگوی نیازهای یک خانواده است یا خیر و … حتی باید تکلیف این قضیه نیز روشن شود که لازم است پول خانم در خانه خرج شود یا تنها پول مرد خانه کفایت می کند و اینکه آیا دو روز زندگی را باید خوش بود یا باید برای روز مبادا پس انداز کرد و مواردی از این قبیل.

چقدر دوستم داری؟

حتما بخوانید  چرا ازدواج عاشقانه به طلاق میکشد ؟

اگر نگوییم مسائل احساسی و زناشویی مهمترین هستندن، حداقل یکی از ابعاد مهم ازدواج و البته یکی از رایج ترین موضوعات اختلاف برانگیز محسوب می شوند؛ پس اگر نتوانید انتظارات خود و طرف مقابل تان را دریابید یا اگر تنها به جنبه های معنوی ازدواج فکر کنید، قطعا تضمینی برای رضایت آتی شما وجود نخواهد داشت.

فراموش نکنید همسر آینده شما قبل از اینکه شریک زندگی شما باشد، شریک عاطفی شماست و در این زمینه موضوعاتی وجود دارد که حتما باید درباره شان صحبت کنید؛ مثلا اینکه چه چیزهایی خوشحال یا ناراحت تان می کند، چه چیزهایی به شما احساس دوست داشته شدن می دهد، معمولا چه کارهایی برای نشان دادن عشق تان انجام می دهید و اینکه اصلا چقدر به عشق و عاشقی اعتقاد دارید.

اگر در این باره صحبت نکنید، همسر آینده شما مجبور می شود براساس حدس و گمان خود رفتار کند؛ مثلا ممکن است ناخواسته فکر کند اگر به شما جورابی را هدیه دهد، شما بیشتر خوشحال می شوید؛ تا اینکه جواهری را به شما تقدیم کند!

چه کسی ظرف ها را می شوید؟!

اگر شما و همسرتان بتوانید به شکل مسالمت آمیزی درباره نقش زن و مرد در زندگی مشترک گفتگو کنید، به احتمال زیاد بسیار با یکدیگر سازگار خواهید بود و یکدیگر را پشتیبانی خواهید کرد.

در گذشته این بحث ها وجود نداشت و خانم، خانه دار و آقای خانه نان آور منزل بود اما امروزه کم پیش می آید زن و شوهری بدون داشتن تصمیم مشترک قبلی، بر سر شستن ظرف ها یا رسیدگی به بچه بحث شان بالا نگیرد؛ پس حتما قبل از ازدواج حوزه مسئولیت تان را مشخص کنید؛ مثلا آیا خانم می تواند بیرون از خانه کار کند یا خیر، چه کسی قرار است به امور بچه ها، خانه، کار، خرید و … بپردازد و حتی چه کسی باید هر شب آشغال ها را بیرون ببرد.

بچه ها

بچه ها یکی از شیرین ترین هدایای خداوند به انسان هستند. شما باید درباره بچه ها صحبت کنید؛ چون وجود آنها کل زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد. بچه ها یک دنیا شادی، لذت و هیجان همراه با یک دنیا کار و زحمت، خرج و مخارج و نیز نیاز به رسیدگی و محبت هستند.

آنها نیاز به رسیدگی دارند و باید برایشان پول خرج کنید و تازه اینها فقط گوشه ای از دنیای پدری و مادری است. قبل از تمام این مسائل نیز باید بر سر تعداد فرزندان و زمان بچه دار شدن توافق کنید یا اگر خدای ناکرده بچه دار نشدید یا فرزندی مشکل دار به زندگی شما وارد شد، باید از قبل به توافق نهایی برای حل این معضلات رسیده باشید.

رفت و آمدها

مهمانی ها، رفت و آمدها، تفریحات و سرگرمی ها هم موضوع جالبی برای گفتگو هستند؛ علاوه بر خانواده، میزان رفت و آمد با دوستان و آشنایان هم می تواند بحث برانگیز باشد. می توانید درباره میزان روابط صمیمانه تان با اقوام و دوستان، تعداد برگزاری یا شرکت در مهمانی ها در مدت یک ماه یا یک سال و نیز موضوعاتی از این دست با یکدیگر گفتگو کنید.

وفاداری یعنی چه؟

ازدواج به معنای تعهدی برای تمام عمر است؛ تعهدی که شما را ملزم به وفادار ماندن می کند اما تعریف وفاداری برای هر کس متفاوت است؛ یعنی ممکن است شما خوش و بش با همکاران را یک موضوع کاملا عادی تلقی کنید اما به نظر همسرتان این کارها در چهارچوب ازدواج نگنجد.

شاید مواردی مثل سفره دل را پیش غریبه ها باز کردن، مطرح کردن رازهای زندگی با اعضای خانواده یا بسیاری موارد دیگر هم جزو حریم ازدواج به شمار بیاید اما شما متوجه نباشید.

گفتگوی شفاف درباره این موضوع سبب می شود به جای اعتماد مبهم و بی اساس، اعتمادی ریشه دارتر نسبت به هم داشته باشید و در نتیجه دلگرمی و آرامش بیشتری در زندگی تان جاری شود.
مجله موفقیت

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید