مردم دنیا نسبت به هوش مصنوعی شناخت ندارند

هوش مصنوعی

 

  • ۲۳ درصد مردم انگلیس که تاکنون از هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند، احساس می‌کنند با کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی برای تعامل استفاده می‌کنند، احساس راحتی می‌کنند؛ اما این عدد برای مصرف‌کنندگان حرفه‌ای فناوری یاد شده در این کشور ۵۶ درصد است.

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط محققان انگلیسی بیشتر مردم دنیا با هوش مصنوعی نا آشنا بوده و یک‌چهارم نیز از آن وحشت دارند.

فناوری روبات‌ها به سرعت در حال بهبود پیدا کردن است و عده‌ای از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند به مرور زمان زندگی انسان‌ها تا حد زیادی به عملکرد آن‌ها در زمینه‌های مختلف وابسته خواهد بود.
با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه‌ی هوش مصنوعی و روبات‌ها محققان بسیاری مانند ایلان ماسک، استیون هاوکینگ و بیل گیتس نسبت به توسعه‌ی بی‌محابای این دو فناوری هشدار داده و معتقدند، این دستاوردها بقای انسان‌ها را با خطر مواجه می‌کنند.
به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد وحشت مردم جهان از روبات‌ها در حال گسترش پیدا کردن است و این ترس به مرور زمان باعث خواهد شد مصرف‌کنندگان از ابزارهایی که دارای هوش مصنوعی هستند فاصله بگیرند.
شرکت نرم‌افزاری آمریکایی پگاسیستمز (Pegasystems) مدتی قبل یک نظرسنجی را با حضور ۶ هزار داوطلب از ۶ کشور انجام داد. بر اساس نتایج این نظرسنجی ۶۸ درصد از مردم انگلیس و در مجموع ۲۳ درصد از مردم جهان از هوش مصنوعی وحشت دارند. تحقیقات جدید نشان‌دهنده‌ی تأثیر احتمالی عمیق ترس از فناوری یاد شده روی کسب‌وکارهای مختلف است؛ به گونه‌ای که کمتر از ۲۸ درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی در تعامل با این مشاغل و ابزارهای وابسته به این دستاورد احساس راحتی می‌کنند. از طرفی ۴۰ درصد مردم فرانسوی‌ها، ۴۰ درصد استرالیا و ۳۹ درصد از آمریکا در استفاده از آن مشکلی ندارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند؛ مردم در آشنایی با مفاهیم هوش مصنوعی، دچار اشتباه شده‌اند. به عبارت دیگر، ۶۸ درصد داوطلبان، با اطمینان اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی را درک می‌کنند؛ اما توانایی بسیار کمی در تعریف دقیق و کامل آن دارند. به‌عنوان مثال، تنها ۳۷ درصد مردم می‌دانند که این فن‌آوری، می‌تواند؛ زبان طبیعی را تفسیر و درک نماید. هم‌چنین ۳۵ درصد شرکت‌کنندگان، از توانایی آن برای تقلید از انسان، آگاه بودند. به‌علاوه تنها ۵۰ درصد مردم، از قابلیت حل مسائل و ۵۷ درصد آنان، از توانایی یادگیری هوش مصنوعی، خبر داشتند
نتایج بالا در حالی به دست آمده است که تحلیلگران معتقدند یکی از عوامل اصلی موفقیت هوش مصنوعی در آینده مصرف‌کنندگان هستند.
۲۳ درصد مردم انگلیس که تاکنون از هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند، احساس می‌کنند با کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی برای تعامل استفاده می‌کنند، احساس راحتی می‌کنند؛ اما این عدد برای مصرف‌کنندگان حرفه‌ای فناوری یاد شده در این کشور ۵۶ درصد است.
یکی از مقامات پگاسیستمز گفت: «مفهوم هوش مصنوعی بیش از ۳۰ سال پیش به وجود آمده و هم‌اکنون در حال تکامل یافتن است. در حال حاضر کسب‌وکارها می‌توانند به صورت زمان واقعی و به تک‌تک مشتری‌های خود خدمات ارائه بدهند.»
وی افزود: «تحقیقات ما نشان داد تبلیغات و فضاسازی گسترده در زمینه‌ی هوش مصنوعی باعث شده است در حالی که بیشتر مشتری‌ها درک و شناخت درستی نبست به آن ندارد، از آن بترسند. از طرفی شرکت‌های برای توسعه و بهبود خدمات خود نیاز دارند از این دستاورد استفاده کنند.»

حتما بخوانید  وایبر و اختلال در آن ، چرا ؟
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید