علائم گلو درد و راه درمان سنتی

گلو-درد2

بخوانید گفته های طب سنتی را در مورد علائم گلو درد و راه درمان سنتی با توضیحات کامل .

گلودرد (sore throat) واژه ای است که برای اشاره به درد، خارش و یا سوزش گلو بکار می رود. زمان ابتلا به گلودرد شما ممکن است در بلعیدن غذا و نوشیدن مایعات دچار مشکل و ناراحتی شده و همچنین درد گلویتان با بلعیدن خوراکی ها بیشتر شود. گلودرد اولین نشانه التهاب گلو می باشد، هرچند که التهاب گلو و گلودرد گاهی بجای هم بکار می روند.

معمول ترین دلیل گلو درد عفونت ویروسی از قبیل، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می باشد. گلودرد ناشی از ویروس را می توان با مراقبت ها و درمان های خانگی برطرف نمود. گلودرد چرکی، نوع کم شیوع‌تر گلودرد بوده و بدلیل عفونت باکتری یایی ایجاد شده و برای پیشگیری از آن نیاز به داروهای آنتی بیوتیکی می باشد.

سایر انواع کم شیوع تر گلودرد نیاز به درمان پیچیده‌تری دارند.

 

علایم گلودرد

علایم گلودرد بسته به علت آن متفاوت می باشد. این علایم و نشانه های شامل:

درد یا احساس خارش در گلو
درد گلو که با بلعیدن بدتر می شود
مشکل در بلعیدن
خشکی گلو
غدد دردناک و ورم کرده در گردن و فک
تورم و قرمز شدن لوزه ها
تکه های سفید یا چرک بر روی لوزه ها
صدای خشن و یا گنگ و مبهم
همچنین عفونت های معمول که باعث گلودرد می شوند، علایم دیگری همچون تب، لرز، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، خشکی بدن، سردرد، بی اشتهایی و استفراغ نیز می شوند.

 

دلایل گلودرد

چندین دلیل برای ابتلا به گلودرد وجود دارد، این دلایل شامل:

عفونت ویروسی
گلودرد عموما ناشی از عفونت ویروسی می باشد. این عفونت ها عموما ناشی از عوامل ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند.

عفونت باکتریایی
عفونت های باکتریایی نیز از سایر دلایل گلودرد بوده و شامل گلودرد چرکی، دیفتری و … می باشد.

عوامل محیطی
همه انواع گلودرد عفونی و یا باکتریایی نیستند. چندین عامل دیگر نیز در گلودرد نقش دارند. اگر شما حساسیت (آلرژی) به مواد و ذراتی خاص داشته باشید، امکان دارد دچار گلودرد و التهاب گلو شوید.

خشکی هوا نیز یکی دیگر از عوامل گلودرد می باشد. سیگار کشیدن، در برابر دود سیگار قرار گرفتن و زیاد حرف زدن و داد کشیدن نیز می تواند، از سایر عوامل گلو درد می باشد.

بیماری ریفلاکس معده و مری 
بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) نیز می تواند باعث ابتلا به گلودرد و گرفتگی صدا در افراد مبتلا به این بیماری شود.

سایر عوامل
در موارد خیلی نادر، گلودرد می تواند ناشی از ابتلا به ایدز یا سرطان گلو باشد.

 

عوارض گلودرد

در موارد عفونتهای پایدار باکتریایی پزشکتان ممکن است به شما پیشنهاد جراحی لوزه ها و برداشتن آنها را بدهد. این کار معمولا بعنوان آخرین روش و پس از امتحان سایر درمان ها و درصورت بهبود پیداکردن گلو انجام می شود.

 

پیشگیری از گلودرد

شستشوی دستها، اجتناب از استفاده از غذا و ظرف های دیگران، پاک نگه داشتن خانه، استفاده از ماسک، ترک سیگار، اجتناب از دود سیگار دیگران و افزایش رطوبت منزل در صورت خشک بودن هوا، به پیشگیری از گلودرد کمک می کند.

 

درمان گلو درد

گلودرد ناشی از عفونت ویروسی (شایع ترین نوع گلودرد) نیاز به درمان پزشکی خاصی نداشته و پس از ۵ تا ۷ روز بهمراه مراقبت های خانگی بخوبی درمان می شود.

در صورتیکه گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک شما از آنتی بیوتیک ها (عموما پنی سیلین) برای درمان شما استفاده می نماید. اگر بدن شما به پنی سیلین حساسیت داشته باشد، پزشک می تواند از سایر انواع آنتی بیوتیک استفاده نماید. توجه کنید که آنتی بیوتیک باید طبق دستو پزشک مصرف شده و حتی در صورت بهبود نیز باید تا پایان میزان تجویز شده، آن را مصرف نمود.

در صورتیکه علت گلودرد شما ناشی از سایر موارد باشد، پزشک پس از یافتن علت از سایر روش ها برای درمان آن استفاده می کند.

 

درمان خانگی گلودرد

گلو درد و یا سوزش گلو یکی از بیماری‌هایی است که این روزها به دلیل آلرژی، هوای آلوده و یا خشک بیشتر به آن مبتلا می‌شویم. گاهی اوقات احساس می‌کنیم سرما خورده‌ایم و گلودرد داریم ولی هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌ایم و گاهی به مصرف بی‌رویه دارو رو می‌آوریم.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم: ۸۰ درصد داروهایی که برای تسکین گلودرد و رفع سرفه به فروش می‌رسند اثری ندارند. تنها راه خلاص شدن از این مشکل مرطوب نگه داشتن گلو است. گاهی وقت‌ها قرار دادن یک آب نبات نعنایی ساده در گوشه‌ی لپتان بیشترین کمک را به درمان سرفه های خشک و گلودرد می‌کند. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید و فقط سرفه می‌کنید از آبنبات‌هایی که در داروخانه‌ها و برای تسکین گلو درد به فروش می‌رسند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مواقع مایعات زیادی بنوشید و نگذارید گلویتان خشک شود.

بدون توجه به علت گلودرد، درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی کمک شایان توجهی به درمان گلو درد می نماید. این موارد شامل:

استراحت جسمی و استراحت دادن به گلو

نوشیدن مایعات برای مرطوب کردن گلو

آب‌نبات بمکید. این کاربه خودی خود آرام بخش نیست، اما با تحریک بزاق موجب شست و شو و تمیز‌شدن حلق می‌شود.

مصرف مایعات را دو برابر معمول کنید. مایعات باعث رقیق‌شدن خلط و تسریع خروج آن می‌شود.

آب نمک ولرم غرغره کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل، آن را غرغره کرده وسپس آب دهانتان را تف کنید. این کار هم باعث تسکین گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات می‌شود.

هوای منزل را مرطوب نگه‌ دارید. این کار از خشک‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری کرده و سوزش آن را کم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض کنید و حداقل هر ۳ روز یک بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باکتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک می‌کند. حداقل وقتی شما یا کودکتان بیمار هستید، سیگار نکشید و از تمام گازهایی که بر اثر پاک کننده‌های خانگی (مثل سفیدکننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری کنید.

اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است که تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌کردن برای شما خوب نیست و ممکن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.

اگر بیمار هستید، مرخصی گرفته و یکی دو روز در منزل استراحت کنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد، بلکه رفتن شما به محل کار ممکن است موجب بیمار‌شدن همکاران شما هم بشود.

آسان‌ترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری، شستن مرتب و دقیق دست‌ها با آب وصابون است؛ به طوری که مالیدن دست‌ها به همدیگر حداقل ۱۵ ثانیه ( به اندازه خواندن شعر یه توپ دارم قلقلیه) طول بکشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی کننده و میکروب‌کش استفاده کنید.

هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود که از لیوان و حوله دیگران استفاده نکرده و از تماس دهان خود با گوشی‌های تلفن و شیر آب سردکن‌ها خودداری کنید.

اجتناب از عواملی که باعث التهاب و ناراحتی انسان ها می شود. این عوامل شامل عوامل آلرژی زا، سیگار و دود سیگار می باشند.

پوست درخت بلوط برای درمان گلو درد موثر است.

درمان گلو درد با طب سنتی

اگر چند روزی است گلویتان درد می‌کند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی گلودرد استفاده کنید. این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.

 

۱- درمان گلو درد و تقویت بدن با لیموترش

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلو درد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.
روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

 

۲- درخت چای: ضدعفونت و ضدویروس

درخت چای گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن ضروری این گیاه بیشتر استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.
روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.
توجه داشته باشید که روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر ۳ سال مورد منع مصرف دارد.

 

۳- درمان گلو درد با عسل (تسکین دهنده و تقویت کننده)

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد.

خوردن مخلوط عسل، آبلیمو و آب جوش از روشهای درمان گلو درد است

روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.
علاوه بر این می‌توانید ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید.
لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلو درد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد.

و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند

 

۴- گیاه مریم گلی؛ تسکین گلودرد

گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد موثر عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.
روش استفاده: ۱ تا ۳ گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. روزانه ۵ مرتبه با این محلول قرقره کنید.
گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر ۱۸ ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

حتما بخوانید  کاریکاتور مفهومی ویژه روز معلم 94

 

۵- آویشن: التیام بخش و ضد سرفه

آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلو درد بسیار موثر است.
روش استفاده: ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا ۳ فنجان از این دم کرده را میل کنید.

آویشن تقویت کننده‌ سیستم دفاعی بدن، ضدسرفه و برای درمان گلو درد موثر است.

توجه داشته باشید نباید بیش از ۳ هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.
توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر ۳ سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.
در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

۶- پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند

پوست درخت بلوط برای درمان گلو درد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.
روش استفاده:  ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز ۳ تا ۴ مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر ۵ تا ۶ روز ادامه دهید.
اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند

 

۷- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین

سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.

روش استفاده: سرکه سیب در مخلوط با سیر توصیه می شود هر چند مزه خوبی ندارد ولی این مخلوط به علت اسیدی بودنش باکتریها را به طور کامل از بین می برد. زمانی که سرکه سیب و سیر با عسل مخلوط شود گلودرد را تسکین می دهد.

مواد لازم: یک قاشق سرکه سیب، یک قاشق عسل، یک فنجان آب داغ نیاز دارید. این مخلوط را هنوز گرم است بنوشید.

اگر نخواستید این مخلوط را قورت دهید ۲ قاشق سرکه سیب را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کنید و روزی یک بار غرغره کنید.
روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

 

۸- درمان گلو درد با اسطوخودوس (گیاه ضدالتهاب)

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.
روش استفاده: ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.
توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 

۹- درمان گلو درد با غرغره کردن با آب نمک گرم

زمانی که مادربزرگ تان در گلودرد به شما می گفت آب نمک گرم غرغره کنید. این فقط یک پیشنهاد قدیمی نیست بلکه علم جدید هم آب نمک را دارویی برای گلودرد می داند.

در گلودرد، بدون توجه به علت بوجود آورنده آن، سلولهای مخاط گلو متورم و ملتهب می شوند. اصلی ترین کار نمک، کاهش التهاب و تسکین درد است. همچنین مخاط اضافی را شسته و از راه بینی خارج می کند.

مواد لازم: یک فنجان آب گرم و نصف قاشق چایخوری نمک نیاز دارید.

طرز تهیه: نمک را به طور کامل در آب گرم حل کنید. آب، داغ و سوزاننده نباشد. روزی ۳ بار در دهان غرغره کنید. بیشتر از ۳ بار در روز، بافتهای سالم مخاطی نیز در معرض خطر خشک شدن قرار می دهد و گلودرد بدتر می شود.

 

۱۰- درمان گلو درد با گل ختمی

ریشه گل ختمی چندین قرن در آمریکای شمالی و اروپا بعنوان لعاب لزج گیاهی استفاده می شده که مخاط آسیب دیده گلو را تسکین میدهد.

توجه داشته باشید اگر دیابت دارید قبل از مصرف ریشه گل ختمی با پزشک تان مشورت کنید چون ممکن است قند خون را کاهش دهد.

مواد لازم: یک قاشق پودر ریشه خشک شده ختمی و یک فنجان آب جوش نیاز دارید. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از نوشیدن محلول را تهیه کنید.

 

۱۱- درمان گلو درد با بخار آب

وقتی علت گلودرد خشکی هوا باشد بخار دادن می تواند مدت بیماری را کوتاه کند و نفس کشیدن را آُسان تر کند

بخور آب جوش برای درمان گلو درد مفید است

 

مواد و وسایل لازم: یک کاسه بزرگ، مقداری آب که حداقل نصف کاسه را پر کند، یک حوله حمام و در صورت تمایل روغن اکالیپتوس نیاز دارید.

طرز تهیه: آب را بجوشانید و در کاسه بریزید. صورتتان را بالای کاسه بگیرید، حوله را روی سر قرار دهید تا حالت چادر ایجاد شود و بخار به راحتی خارج و سرد نشود، از بخار خارج شده تنفس کنید. همچنین می توانید از حمام پر از بخار نیز استفاده کنید.

 

۱۲- درمان گلو درد با نوشیدنی حاوی فلفل قرمز

در گلودرد آب گرم حاوی فلفل قرمز، احساس بهتری به شما خواهد داد. فلفل را به هر شکلی که می توانید ذخیره کنید. فلفل های تند ترکیب شیمیایی به نام کپسیسین دارند که همانند آسپرین درد را موقنا تسکین می دهد.

مواد لازم: نصف قاشق چایخوری فلفل تند، یک فنجان آب جوش، یک قاشق چایخوری عسل نیاز دارید.

طرز تهیه: فلفل را در آب جوش هم بزنید. عسل را به آن مخلوط کنید. این نوشیدنی را بصورت گرم و نه داغ و سوزاننده مصرف کنید. آنقدر این نوشیدنی را بعنوان میان وعده در روزهای متمادی تکرار کنید تا اثر خود را بگذارد. اگر به فلفل حساسیت دارید می توانید میزان آن را به ۱/۸ قاشق چایخوری کاهش دهید.

 

۱۳- درمان گلو درد با مکیدن سیر

شاید بعد از مکیدن سیر نخواهید که به مهمانی روید، اما بدانید سیر دارویی طبیعی برای رفع گلودرد شدید و التهاب ناشی از آن است. ماده موثره سیر آلیسین است که باکتریهای استرپتوکوکوس و میکروبهایی که باعث درد و سوزش در گلو می شوند را از بین می برد.

روش استفاده: روزی یکبار، یک حبه سیر را نصف کنید، در هر گونه نصف حبه را قرار دهید و بمکید. گهگاهی زیر دندان و فک فشار دهید تا آلیسین آزاد شود البته نیاز نیست که سیر را گاز بزنید.

 

۱۴- درمان گلو درد با چای ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان، بطور طبیعی گلودرد را تسکین می دهد. خاصیت ضدویروس و ضدالتهابی ریشه شیرین بیان، تورم و سوزش را کاهش می دهد و گلو را صاف می کند

 

مواد لازم: یک فنجان ریشه شیرین بیان ریز و خشک شده، نصف فنجان دارچین، دو قاشق میخک و نصف فنجان گل بابونه نیاز دارید.

طرز تهیه: مواد بالا را کاملا با هم مخلوط کنید. در شیشه ای دور از نور و حرارت برای دفعات بعد نگهداری کنید. برای تهیه این چای، ۳ قاشق غذاخوری پر از مخلوط را به ۲٫۵ فنجان آب سرد اضافه کنید. بگذارید بجوشد بعد زیر شعله را کم کنید تا ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. در صورت تمایل از صافی رد کرده و در لیوان بزرگی بریزید. بنوشید و لذت ببرید.

 

۱۵- درمان گلو درد با نعنا

نعنا همانند سیر و زنجبیل، خاصیت ضدباکتری دارد و به دلیل طمع خنک آن، به تنفس بهتر و راحت‌تر کمک می‌کند و عفونت گلو را از بین می‌برد. چای نعنا را قرقره کنید.

 

چند توصیه‌ی کلی

* اگر تا دو روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
* برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.
* اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.
گلو درد را می‌توان با دارو‌های طبیعی و با گیاهی درمان کرد و آن را بهبود بخشید. البته نباید فراموش کنیم که مراجعه به پزشک متخصص بهترین راه درمان است اما اگر فکر می‌کنید گلودرد و یا سوزش آن جدی نیست می‌توانید از این درمان‌های خانگی بهره ببرید. به یاد داشته باشید هر نوع گلو درد یا گرفتگی صدا که بیش از ۶ هفته ادامه پیدا کند باید جدی گرفته شود و باید با جراح گوش، حلق و بینی مشورت کرد

داروهای گیاهی بی ضرر ترین دارو می باشد .

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید