علائم کیست تخمدان چیست و چطور درمان می شود

علائم کیست تخمدان چیست و چطور درمان می شود

  • کیست تخمدان با استفاده از معاینه معمول لگن تشخیص داده می شود. اگر پزشک شما متوجه شود که تخمدان بزرگ شده است، ممکن است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر انجام تست هایی را به شما پیشنهاد نماید.

 

کیست تخمدان چیست؟
کیست تخمدان، ساک یا کیسه ای است که حاوی مایعات یا بافت هایی می باشد که از تخمدان تشکیل می شود. کیست های تخمدانی در سنین باروری خانم ها بسیار شایع است. خانم ها ممکن است یک یا چند کیست داشته باشند. کیست های تخمدانی می تواند به لحاظ سایز متفاوت باشد. در بیشتر موارد، کیست ها بی ضرر هستند و به خودی خود از بین می روند. در سایر موارد، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کرده و به درمان نیاز باشد. انواع متفاوتی از کیست های تخمدانی وجود دارد. بیشتر کیست ها خوش خیم هستند (سرطانی نیستند). به ندرت ممکن است این کیست ها سرطانی شوند.
علائم کیست تخمدان چیست؟
بیشتر کیست های تخمدان کوچک هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. برخی کیست ها ممکن است سبب درد در ناحیه شکم شود و در طول برخی فعالیت ها فرد احساس درد کند. کیست های بزرگتر می تواند سبب انقباض تخمدان شوند که می تواند منجر به درد گردد. کیست هایی که پاره شده و یا خونریزی می کنند می توانند منجر به بروز مشکلاتی شود که به درمان فوری نیازمند است.
کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟
کیست تخمدان با استفاده از معاینه معمول لگن تشخیص داده می شود. اگر پزشک شما متوجه شود که تخمدان بزرگ شده است، ممکن است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر انجام تست هایی را به شما پیشنهاد نماید.
سونوگرافی واژن
در این روش از امواج صوتی استفاده می شود تا تصویری از ساختار ارگان های درونی ایجاد شود تا مورد معاینه قرار بگیرند. برای این تست، ساختاری باریک به نام transducer را در واژن قرار می دهند. به این ترتیب با استفاده از امواج صوتی شکل ، اندازه موقعیت قرار گرفتن کیست ها نشان داده می شود.
لاپراسکوپی
در این روش لاپراسکوپ، لوله ای باریک که همراه با دوربین است، را وارد ناحیه شکم می کنند تا ارگان های لگن بازبینی شود. لاپراسکوپی همچنین می تواند برای درمان کیست ها نیز به کار رود.
تست های خونی
اگر شما دوره یائسگی را پشت سر گذاشته باشید، علاوه بر سونوگرافی می توانید تست خون بدهید تا مقدار ترکیبی به نام CA 125 در خون شما اندازه گیری شود. افزایش میزان CA 125 می تواند علامتی از سرطان تخمدان در خانم هایی باشد که دروه  یائسگی را پشت سر گذاشته اند. در خانم هایی که قبل از دوران یائسگی قرار دارند افزایش میزان CA 125 می تواند ناشی از شرایط دیگری هم باشد. بنابراین این تست شاخص خوبی از سرطان تخمدان در خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند، نیست.
کیست تخمدان چگونه درمان می شود؟
استفاده از ضد بارداری های هورمونی ترکیبی، می تواند در درمان برخی کیست های تخمدان به کار رود. این درمان به از بین بردن کیست کمک نمی کند اما ریسک ایجاد کیست های جدید را کاهش می دهد. اگر کیست شما بزرگ باشد و شما علائمی داشته باشید، ممکن است جراحی به شما پیشنهاد شود. گستردگی و نوع جراحی بستگی به چند فاکتور دارد:
– اندازه و نوع کیست
– سن بیمار
– علائم بیمار
– تمایل او به بچه دار شدن
برخی اوقات بدون برداشت تخمدان می توان کیست را حذف کرد. به این نوع جراحی کیستکتومی می گویند. در سایر موارد، ممکن است یک یا هر دو تخمدان برداشته شود. پزشک شما ممکن است تا زمانی که جراحی را انجام نداده، تصمیم نگیرد که چه روشی مورد نیاز است.
حتما بخوانید  چرا باید جینسینگ مصرف کنیم
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید