زنان شاد چگونه هستند ؟

 

  • هر‌چه خاطرات و تجارب شیرین گذراتر باشند، یادآوری و چشیدن طعم دوباره‌ی آنها سخت‌تر می‌شود. «برایانت» می‌گوید: برعکس چیزی که ما فکر می‌کنیم، یادآوری این نکته به خود، که زمان به سرعت می‌گذرد و خوشی‌ها موقتی‌اند، باعث می‌شود که قدر لحظات مثبت و شاد را بیشتر بدانیم.

تقریبا هیچ‌کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که همیشه خوشحال و آرام باشد. این یک واقعیت است، اما متخصصان می‌گویند: یافتن لذت زندگی در لحظات و به زبان خودمانی دلخوشی‌های ساده، کلید شادمانی واقعی است. شادی را باید در لحظات جست‌و‌جو کرد. خوشی‌ها را باید در چیزهای ساده یافت. با ما باشید تا در این مقاله با خصوصیات زنان شاد آشنا شوید.
«فرد.ب.برایانت» (Fred.B.Bryant)، استاد روان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه «لویولا» در شیکاگو، معتقد است که شاد‌بودن مهارتی است که بیشتر افراد از کسب آن باز می‌مانند و دلیل این شکست هم بسیار ساده است. ما همیشه مشغول کار و سرگرم فعالیت‌های گوناگون هستیم، چیزهای زیادی در ذهن داریم. همیشه فکر می‌کنیم فردا هم خورشید دوباره طلوع می‌کند و فرصت زیادی داریم. پس، وقت خود را صرف کارهای روزمره می‌کنیم و مدام در گیر‌و‌دار زندگی روزانه اسیر هستیم. زیر سنگینی بار مسئولیت‌ها و نگرانی‌ها به‌سادگی از لحظات و رویدادهایی که می‌توانند سلامت بیشتر و لذت عمیق‌تری به ما هدیه کنند، دور می‌شویم.
بیش از ۲۰ سال است که «برایانت» روی درک اصطلاح «چشیدن و تجربه ذهن‌-آگاهی» یا «حضور در لحظه» کار می‌کند. «حضور در لحظه» و «ذهن‌-آگاهی» به معنای تفکرات و کارهایی است که برای تشدید و طولانی‌کردن احساسات مثبت به کار می‌بریم. «برایانت» می‌گوید: «همه‌ی ما افرادی را با این‌ ویژگی می‌شناسیم، کسانی که «ذهن‌-آگاه» هستند، همیشه شادمانند و لذت زندگی را درک می‌کنند. این افراد اولین گزینه‌ای هستند که دیگران خبرهای خوش و دلپذیرشان را با آنها در میان می‌گذارند».
چگونه می‌توان مانند این افراد بود؟ افراد شاد چه ویژگی‌هایی دارند؟ خصوصیات زنان شاد چیست؟ در ادامه ۱۰ روش برای کشف شادی و رضایت در لحظه‌لحظه‌ی زندگی بیان می‌شود. امیدواریم با این روش‌ها، خصوصیات زنان شاد را بهتر بشناسید و یاد بگیرید که حتی وقتی زندگی سخت و سنگدل شد و روی نامهربانش را به نمایش گذاشت، به راحتی ورق را برگردانید.
۱. پخش افکار مثبت
افکار مثبت و شاد را درون خود نگه ندارید. برای مثال به دخترتان بگویید که چقدر از خرید‌کردن با او لذت می‌برید. وقتی در محل کار، رئیس‌تان به شکلی غیرمنتظره از شما تعریف می‌کند، در منزل قضیه را برای شوهرتان تعریف کنید و او را در شادی خود سهیم کرده و به خودتان افتخار کنید. کمی پُز‌دادن گاهی بد نیست، این‌طور نیست؟ یا به دوست‌تان پیام دهید و از خاطرات بامزه‌ی سفر پیشین خود با او صحبت کنید. یادآوری خاطرات خوش مشترک‌تان باعث می‌شود افکار و احساسات مثبتی میان شما رد‌و‌بدل شود. تحقیقات انجام شده توسط «برایانت» نشان می‌دهد: «سهیم‌کردن دیگران در خاطرات و تجربه‌های شاد یا حتی فکر‌کردن به این موضوع، یکی از اثربخش‌ترین راه‌ها برای ماندگاری و بزرگ‌کردن شادی‌های زندگی است. این کار باعث نهادینه‌سازی احساسات مثبت می‌شود. احساساتی که در صورت ساده گذشتن و بی‌توجهی ناپدید و کم‌رنگ می‌شوند. تحکیم ارتباطات با دیگران نیز موجب در کنار هم‌ماندنِ آدم‌ها و حفظ دوستی‌ها می‌شود».
۲. ساختن خاطرات شیرین
سعی کنید به وقایع و رویدادهایی که برای‌تان پیش آمده، فکر کنید و لحظات شاد و لذت‌های ناشی از آنها را استخراج کنید. برای مثال چرا شال قرمز بافتنی خود را این‌قدر دوست دارید؟ فکر می‌کنید علت چیست؟ دلیل حس خوشایند شما به آن، زیبایی و راحتی است؟ یا با نگاه دقیق‌تر درمی‌یابید که عطر و بوی این شال قرمز، شما را یاد خاطرات برف‌بازی‌های شاد کودکی‌تان می‌اندازد؟ سعی کنید رمز و راز و پیچیدگی‌های احساسی را به لحظات شاد ترجمه و تبدیل کنید؛ یعنی نکات غافل‌گیرکننده و سخت، در درک لحظات را ریشه‌یابی کنید. البته زیاده‌روی نکنید، چون اگر افراط به خرج دهید، شگفتی لحظات را از دست خواهید داد.
«تیموتی.د.ویلسون» (Timothy.D.Wilson)، استاد روان‌شناسی اجتماعی دانشگاه ویرجینیا، معتقد است که آنچه هرکس به آن نیاز دارد، واکاوی تجربه‌ها، به‌منظور درک چیزهایی است که به رشد و شکل‌گیری شما کمک کرده‌اند. بعد از تحلیل این تجربه‌ها باید آنها را دوباره زندگی کنید. یعنی خیلی ساده بتوانید تجارب و لحظه‌های شاد را در زندگی جاری بسازید.
۳. تشویق‌کردن خودتان
به خاطر دستاوردهای بزرگ‌تان به خود افتخار کنید. اگر ماه‌ها در باشگاه ورزشی عرق ریخته‌اید و پس از تمرین و تلاشی فوق‌العاده به وزن مطلوب‌تان رسیده‌اید، تلاش و موفقیت خود را مهم بدانید و دیگران را هم در این شادی و رضایت شریک کنید. بیشتر افراد خودتشویقی و افتخار‌کردن به پیروزی‌ در دستاوردهایشان را کار درستی نمی‌دانند و آن را به حساب فخرفروشی می‌گذارند و اصطلاحا می‌گویند: نباید موفقیت و پیروزی را در بوق‌و‌کرنا کرد.
باید فرق میان تجلیل نفس و افتخار‌کردن مثبت با فخرفروشی آزاردهنده و بی‌شرمانه را دانست. مرز باریک و البته مشخصی میان این دو وجود دارد که هر فردی این مرز را به‌خوبی می‌شناسد. پس، از مغرور جلوه‌کردن نهراسید، چراکه اگر از این مرز عبور کنید حتما خودتان متوجه خواهید شد.
۴. کوک‌کردن ساز احساسات
ساز احساسات خود را کوک کنید. شاید بپرسید که دقیقا چه‌کار باید بکنیم؟ باید یاد بگیرید که با تمام وجود لحظات را حس کنید. لذت‌ تجربه‌های مثبت به‌ویژه آن دسته از تجربیات کوتاه و گذرا را بچشید. خوشی‌های ساده را دست کم نگیرید. برای مثال وقتی شکلاتی خوش‌طعم می‌خورید، چشم‌تان را ببندید یا شش‌ها را از عطر دل‌انگیز بوی دریا در کنار ساحل پر کنید. به شور‌و‌شوق بچه‌ها وقت بازی‌کردن گوش بسپارید. تمرکز خود را بالا ببرید. وقتی روی چیزی تمرکز می‌کنید، توجه‌نکردن به سایر محرک‌های حسی باعث می‌شود، لذت تجربه‌های مثبت پررنگ‌تر شوند.
۵. مقایسه‌ی وارونه
مقایسه‌ی وارونه باعث می‌شود لذت‌ها و شادی‌ها، بیشتر به چشم بیایند. یعنی به جای اینکه اوضاع را با شرایط خیلی ایده‌آل و بی‌نقص مقایسه کنید، آن را با شرایط بدتر و مشکلاتی که می‌توانست به وجود بیاید و نیامده، مقایسه کنید. به خود بگویید که اوضاع می‌توانست خیلی خراب‌تر از اینها شود یا وضعیت کنونی‌تان را با تجربه‌های بدتر و ناخوشایندتر گذشته مقایسه کنید.
البته حواس‌تان باشد که این به معنای مقایسه‌های نادرست نیست؛ برای مثال اینکه همکارتان اخراج شده و جای او نیستید یا کسی مریضی سختی گرفته و شما در حال حاضر سالم و تندرست هستید. این راه‌حل به مسائل ساده‌تر می‌پردازد، مانند خوشحالی از اینکه امروز آفتابی‌تر از آن است که در گزارش هواشناسی گفته شده بود یا شادی از اینکه پروژه‌ی کاری‌تان زودتر از آنچه فکر می‌کردید، تمام شده است.
۶. جاری‌ شدن
بعضی لحظات شاد و لذت‌بخش، واکنش‌های آگاهانه و توأم با موشکافی ما هستند، اما بعضی اوقات وقتی خود را در لحظه‌ی حال غوطه‌ور می‌سازیم، لذت و شادی شگفت‌انگیزی را تجربه خواهیم کرد. شادی‌هایی که بدون قضاوت و تجزیه و تحلیل آگاهانه به دست می‌آیند، خیلی دلپذیر و شیرین هستند.
می‌توانید به موسیقی مورد علاقه‌تان در اتاقی تاریک، با هدفون گوش دهید یا در رمان مورد علاقه‌تان غرق شوید. آخر هفته‌ها وقتی را برای انجام تفریح موردعلاقه‌تان در نظر بگیرید و به حالت خوشایندی برسید که اصطلاحا به آن «جاری‌شدن» می‌گویند. «جاری‌شدن» در شادمانی و حس خوب لحظه‌ها.
۷. از تقلید تا تأیید
حتی اگر آن‌قدرها هم روبه‌راه و سرحال نیستید، باز لبخند بزنید و خود را خوشحال نشان دهید. این کار باعث القای حس شادی به شما می‌شود. شوروحال خود را بیشتر کنید. فرض کنید هلو میوه مورد علاقه‌تان است و می‌خواهید یک هلوی خوشمزه را نوش جان کنید. سعی کنید با هر گازی که می‌زنید طعم هلو را با تمام وجود حس کنید و لذت ببرید. در هنگام تماشای فیلم‌های خنده‌دار، بلند‌بلند بخندید. وقتی از جلوی آیینه می‌گذرید، به خودتان لبخند بزنید. سرکوب‌کردن شادی‌ها و احساسات مثبت، باعث از بین‌رفتن و ناپدید‌شدن آنها می‌شود.
۸. استفاده از لحظات پرمعنی و شاد
هر‌چه خاطرات و تجارب شیرین گذراتر باشند، یادآوری و چشیدن طعم دوباره‌ی آنها سخت‌تر می‌شود. «برایانت» می‌گوید: برعکس چیزی که ما فکر می‌کنیم، یادآوری این نکته به خود، که زمان به سرعت می‌گذرد و خوشی‌ها موقتی‌اند، باعث می‌شود که قدر لحظات مثبت و شاد را بیشتر بدانیم.
۹. پرهیز از افکار منفی
دنیا به‌اندازه‌ی کافی افراد بدبین و منفی‌باف دارد. پس، افکار منفی که شادی‌هایتان را از بین می‌برند کنار بگذارید. افکار منفی مانند نگرانی از قضاوت و نگاه دیگران یا اتهام‌زدن به خود و مقصر‌دانستن خود را کنار بگذارید. وقتی حالِ خوش به شما روی خوش نشان می‌دهد، به هیچ رقم اجازه‌ی خروج و عزیمت به آن ندهید. حال خوب و شادی‌تان را با ریزبینی‌های بیهوده خراب نکنید. افکاری چون: چرا من لایق این خوشی هستم؟ موشکافی‌های بیهوده یا فکر اینکه چه چیزهایی ممکن بود اشتباه پیش برود؟ یا چه چیزهایی می‌توانست بهتر پیش برود؟ فقط خوشی و شادی شما را خراب می‌کند. حواس‌تان باشد که نگذارید، لذت و شادمانی به این سادگی‌ از دست‌تان برود.
۱۰. سپاسگزاری و تشکر
سپاسگزار باشید. حق‌شناسی و تشکر از لطف و محبت دیگران، به شادی بیشتر شما کمک می‌کند. این لطف می‌تواند خیلی ساده باشد مثل تعارف صندلی در متروی شلوغ و اتوبوس یا دعوت‌شدن از طرف دوستی به مهمانی. نگرش حق‌شناسی را در خود رشد دهید. «برایانت» معتقد است که همیشه لازم نیست مراتب قدردانی خود را در ظاهر ابراز کنید، اما با گفتن «سپاسگزارم» به یک دوست، غریبه یا حتی قدردانی از جهانِ هستی، نسبت به شادی‌ها و زیبایی‌ها هشیارتر می‌شویم و در نتیجه شادی‌مان عمیق‌تر می‌شود.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید