روش درست کردن سوپ ویژه گوجه و کاری و خواص آن

سوپ ساده گوجه فرنگی و کاری

در یک ماهیتابه، چهار پیاز متوسط و دو حبه سیر و کمی زنجبیل و نصف یک فلفل تایلندی را تفت دهید تا زمانی‏که پیاز نرم و طلایی شود. ادویه‌ها را که شامل کمی زیره و کمی دارچین است به مواد در حال تفت اضافه کرده و برای یک دقیقه دیگر سرخ کنید سپس نیم‌کیلو گوجه خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه کاری:

پیاز – ۴ عدد متوسط

سیر – ۲ حبه

فلفل تایلندی – نصف یک فلفل

زنجبیل – کمی

گوجه فرنگی خرد شده – نیم کیلو

آب نارگیل – ۱۵۰ میلی لیتر

زیره و دارچین – به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ گوجه کاری:

در یک ماهیتابه، چهار پیاز متوسط و دو حبه سیر و کمی زنجبیل و نصف یک فلفل تایلندی را تفت دهید تا زمانی‏که پیاز نرم و طلایی شود. ادویه‌ها را که شامل کمی زیره و کمی دارچین است به مواد در حال تفت اضافه کرده و برای یک دقیقه دیگر سرخ کنید سپس نیم‌کیلو گوجه خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. پس از آنکه گوجه‌ها کمی له شدند، شعله را کم کنید و بگذارید غذا حدود یک ساعت بپزد سپس ۱۵۰ میلی‌لیتر آب نارگیل (از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید) را با مقداری آب به آن اضافه کنید و بگذارید بپزد تا کمی آب آن جمع شود.

خواص گوجه:
گوجه فرنگی از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم‌کالری (۲۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم) و سرشار از ویتامین‌های مختلف (آ، ث و ای) و مواد معدنی است. ۹۳ تا ۹۵٪ آن را آب تشکیل می‌دهد و قندها که ۳ تا ۴٪ آن را نشکیل می‌دهند عبارت‌اند از گلوکز و فروکتوز.

مهم‌ترین مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی که به نوع خاک و کود بستگی دارد شامل پتاسیم، کلر و فسفر است.

حتما بخوانید  روش درست کردن ناچس میگو در ماکروویو رژیمی

گوجه فرنگی هم‌چنین دارای لیکوپن، یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، و چند نوع رنگ‌دانه از خانوادهٔ کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن است.
ارزش محتمل برای سلامتی

گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ، ث و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده که آنتی اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بسیار بالای گوجه فرنگی خام خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان کمی کاهش می‌دهد.

تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند که لیکوپن، به خصوص در گوجه فرنگی پخته، در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است؛ ولی تحقیقات دیگری با این نتایج مغایرت داشتند.

به‌علاوه، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوجه فرنگی و کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان سر و گردن و بیماری‌های مخرب اعصاب مرتبط است.

جهش‌های ژنتیکی در رقم‌های مختلف گوجه فرنگی و انواع وحشی آن گنجی از ژن‌های مختلف که لیکوپن، کاروتن، آنتوسیانین و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر تولید می‌کنند به وجود آورده است. میزان این آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در برخی رقم‌های پرورش داده‌شده نسبت به میزان طبیعی آن افزایش داده شده است.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید