رابطه عمیق تر با همسر ، چطور ؟

رابطه عمیق تر با همسر ، چطور ؟

آیا شما نمیتوانید احساسات تان را به همسرتان بروز بدهید؟و رابطه تان با همسرتان را میخواهید عاشقانه تر و عمیق تر کنید؟۶ روش که برای شما آورده ایم که امتحانش ضرر ندارد.با این روشها با همسرتان رابطه عمیق،عاشقانه و پایدار خواهید داشت.

اگر شما هم در پیداکردن کلمات مناسب برای برقراری رابطه و بیان احساسات خود مشکل دارید مطمئن باشید که تنها نیستید!
سختتان است با عشقتان از احساسات خود حرف بزنید؟ آیا نامزدتان به محض اینکه کلمه «احساس» را می شوند، خودش را به کوچه معروف علی چپ می زند؟!

اگر پاسختان به هر یک از این سوالات مثبت است، خبرهای خوبی برای شما، نامزدتان و آینده رابطه شما داریم. نتایج پژوهش های اخیر محققان نشان داده صحبت کردن در مورد احساسات تنها راه و لزوما بهترین راه برای حفظ یک رابطه سالم، شاد و موفق زناشویی است.

صحبت کردن در مورد احساسات بسیارسخت است و حتی اگر در بیان و صحبت کردن از عواطف خیلی خوب عمل می کنید، ممکن است احساس کنید هنوز نتوانسته اید منظورتان را آن طور که دوست دارید، بیان کنید. شاید هم نامزدتان به سادگی از گفت وگوهای احساسی و عاطفی خوشش نمی آید، اما نتایج چند مطالعه نشان می دهد برای یک ارتباط دوسویه اولیه و معنادار، واقعا نیازی به کلمات نیست! در ادامه به ۶ راه برای بهبود و عمیق ترشدن رابطه شما با همسرتان می پردازیم؛ راه هایی که نیاز به گفتن حتی یکی از حروف الفبا هم ندارد!

۱- موجز باشد
شاید فکر کنید حرف زدن در مورد یک برنامه تلویزیونی یا حتی صحبت درمورد وضعیت هوا هیچ ربطی به ارتباط عاطفی ندارد اما این جزئیات به نظر بی اهمیت، درواقع خیلی بیشتر از یک بحث داغ و عمیق در مورد احساساتتان، شما را به همسرتان نزدیک می کند و پیوند می زند! هری استک سالیوان، یک روانکاو آمریکایی است که رویکردی به نام «پرس و جوی جزء به جزء» دارد که معتقد است درمانگرها براساس آن اطلاعات تمام بخش های زندگی مراجعه کنندگان را جمع آوری می کنند.

سالیوان معتقد است در همین جزئیات دقیق است که سرنخ هایی از مدل شخصیتی افراد به دست می آید. به تازگی «جان گاتمن وجانیس درایور» همین شیوه را روی گروهی از متاهلان پیاده کردند و متوجه شدند «لحظه هایی فانی و زودگذر» که بخشی از زندگی روزمره یک زوج است، خیلی بیشتر از مکالمه های پرمعنای عاطفی و جدی بر سلامت رابطه زوج تاثیرگذار است.

خسته اید از بس همسرتان از چکه چکه کردن لوله دستشویی یا مسابقه فوتبالی که دیشب تماشا کرده، صحبت می کند؟ حتی شاید با خودتان فکر کنید که تمام جزئیات زندگی همسرتان (نامزدتان) را می دانید. شاید واقعااحساس کنید اطلاعات خیلی زیادی راجع به او دارید اما به گفته گاتمن و درایور، این حرف های بی اهمیت روزمره راهی برای صمیمیت بیشتر است. حتی اگر با همسرتان لیست خرید بنویسید، فرصت خوبی برای گذراندن فضا و زمان مشترک است و می تواند به راهی برای نشان دادن عشق تبدیل شود؛ مثلا وقتی بدون درخواست همسرتان، خوراکی مورد علاقه او را به لیست اضافه می کنید!

البته از طرفی هم ممکن است شما احساس کنید پرسیدن جزئیات، بی ادبانه، انتقادی یا فضولی به نظر می رسد، اما یادتان باشدشمااین چیزها را نمی پرسید که مچ همسرتان را بگیرید. فقط اجازه می دهید بداند که به او اهمیت می دهید و چیزی که او را هیجان زده میک ند، شما را هم سرحال می آورد. شاید چیزی از صحبت های او با همکارانش دستگیرتان نشود و متوجه نشوید اوضاع کارش چطور پیش می رود، اما موضوع خوبی برای صحبت کردن با همسرتان پیدا می کنید که می تواند صبحش را درخشان کند! و این همان لحظات بی اهمیتی است که زندگی واقعی ما را می سازد.

۲ – فقط درباره تجربیات همسرتان پرس و جو نکنید
تجربیات مشابه خود را هم ابراز کنید. نتایج مطالعه تازه ای نشان می دهد وقتی تجریات مشترکی با فردی داریم، احساس نزدیکی بیشتری به آن فرد می کنیم. مثلا زوج هایی که در رابطه شان با مشکل مواجه می شوند، می توانند به عنوان اولین قدم برای ترمیم رابطه شان درباره فرزندانشان صحبت کنند به خصوص از لحظات لذت بخش و خاطرات بامزه ای که در مورد بچه هایشان دارند، یاد کنند.

مسلما وقتی در خانواده ای مشکلات پیدا می شوند، باید حواستان باشد موقع استفاده از این شیوه، خاطرات بد و تلخ را یادآوری نکنید، اما حتی اگر با یادآوری یک لحظه ناخوشایند، باعث شروع مجدد بحث شدید، می توانید با پیدا کردن یک لحظه مشترک که هر دوی شما (شما و همسرتان) دنبال راه چاره ای برای حل مشکل یکی از بچه هایتان بوده اید، موضوع را ختم به خیر کنید. مسلما یادآوری یکی از شیرین کاری های بامزه دوران کودکی فرزندتان وسط یک بحث و دعوای داغ، می تواند فکر هردوی شما را منحرف کند.

حتما بخوانید  متولدین هر ماه با چه متولدی می توانند ازدواج کنند

لازم نیست این تجربیات مشترک به زبان بیایند. پژوهش دیگری در همین زمینه نشان داده که برای برانگیختن عواطف و احساسات مشترک به منظور بهبود رابطه، لازم نیست کلمات به زبان بیایند. انجام یک کار مشترک در زمان واحد، از دوچرخه سواری گرفته تا تماشای فیلم و خوردن یک تکه شکلات می تواند هم احساسات خوب و هم احساسات بد را برانگیخته کند. اگر تماشای یک عکس به گفتن هزاران واژه می ارزد، یک کار کوچک می تواند ارزش بیشتری هم داشته باشد.دست همسرتان را در دست بگیرید یا حتی اگر همسرتان اهل این نوع ارتباط نیست، چند ثانیه، طوری کنارش بایستید که کمی با او تماس داشته باشید. این یکی از همان لحظاتی است که حرف زدن از تجربه ها می تواند صمیمیتش را از بین ببرد. فقط در سکوت لحظه ای را با هم شریک شوید.

۳ – بادقت گوش کنید
احساس شنیده شدن، یکی از آن مواردی است که می تواند مثل چسب عمل و رابطه بین زوج را تقویت کند. یکی از راه های تقویت مهارت گوش دادن، تمرین تکنیکی به نام «شنود فعال» است. در این روش شما با تکان دادن سر یا بیان آواهایی مثل «بله، درست است و…» نه تنها فرد مقابل را مطلع می کنید که در حال گوش دادن هستید، بلکه متوجه حرف هایی که شنیده اید، هستید. متوجه شدن را می توانید با یک لبخند، گفتن یک کلمه یا عبارت، یا حتی به سادگی با گفتن «متوجه شدم»، ابراز کنید؛ البته اگر واقعا متوجه منظور طرفتان شده باشد.

نکته هیجان انگیز ماجرا این است که در شیوه «شنود فعال» شما می توانید برای تفکیک برخی موارد یا اعلام عدم موافقتتان با فرد، حرفش را گاهی قطع کنید. البته قبل از بریدن کلام همسرتان، اول از او اجاره بگیرید که: «ببخشید! می توان یک چیزی بپرسم؟» تا روش خوبی برای انجام این کار داشته باشید. اگر با کل ماجرا یا با نحوه برخورد همسرتان در یک شرایط خاص مخالف اید، صبر کنید حرفش به پایان برسد و بعد مخالفت خود را ابراز کنید، اما اگر مطمئن نیستید که چیزی را درست توصیف کرده یا نه، می توانید از او جزئیات بیشتری بخواهید؛ مسلما بدون اینکه او را به دروغگویی و… متهم کنید!

۴ – سوال بپرسید، بدون اینکه وانمود کنید جواب را می دانید
مسلما سوال پرسیدن، نشان می دهد که شما به مشکلات همسرتان اهمیت می دهید و نگران حال او هستید اما اگر پیش از پرسیدن سوال قیافه یالحنی به خود بگیرید که وانمود کنید جواب سوال را می دانید، همسرتان احساس خوبی از این سوال پرسیدن نخواهدداشت چرا که مطمئن می شود شما او را باور ندارید و برای گرفتن مچ او و رو کردن اشتباه یا دروغش این سوال را پرسیده اید نه برای اثبات همدلی! پس به لحن و قیافه خود موقع پرسیدن سوال دقت کنید.

۵ – از خودتان بگویید، اما متکلم وحده نباشید!
در بیشتر روابط، برقراری یک تعادل سالم بین حرف زدن و شنیدن کار سختی است اما وقتی یکدیگر را بیشتر می شناسید، این کار سخت تر هم می شود! بنابراین نکته بسیار مهم این است که هم شما و هم همسرتان، فرصت گفتن و شنیدن داشته باشید.

۶ – وقتی متوجه لحظات تنهایی مشترکی می شوید که با همسرتان دارید، دنبال فرصت هایی بگردید که این لحظات را افزایش دهید و بدون آشکارکردن این لحظه ها، کارهای مشترک انجام دهید. اگر یکی از شما- یا هردویتان- نمی توانید احساسات خود یا حتی جزئیات روزی که گذرانده اید را با کلمات به خوبی توصیف کنید، نگران نباشید.

به توصیه های ۱ و ۲ همین فهرست مراجعه کنید. کافی است با همسرتان وقت بگذرانید و کارهای بی اهمیت روزمره یا فعالیت های جدی را کنار هم انجام دهید؛ روزنامه بخوانید، موسیقی گوش کنید، تلویزیون تماشاکنید یا حتی لباس ها را اتو بکشید. همین کارهای ساده خیلی بیشتر از حرف زدن مستقیم در مورد احساسات، باعث صمیمیت و نزدیکی شما به همسرتان می شود. مسلما این کارها خیلی بهتر از این است که هرگز با هم صحبت نکنید!

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید