دلیل اینکه کیسه صفرا را برمی‌دارند چیست ؟

دلیل اینکه کیسه صفرا را برمی‌دارند چیست ؟

عضوی مهم از بدن کیسه صفرا میباشد اما برای ادامه حیات وجود آن ضروری نمیباشد.در زیر کبد،این عضو گلابی شکل واقع شده است که انبار مهماتی هست به منظور ذخیره صفرا در کبد.بعد از خوردن غذای چرب و به محض ورود موادغذایی از معده به داخل روده باریک (در محل دوازدهه) یکسری مواد محرک آزاد شده و انقباض کیسه صفرا را موجب می‌شود. کیسه صفرا ترشحات صفراوی موجود در خود را تخلیه می‌کند و وارد ابتدای روده باریک کرده و موجب هضم چربی‌ها می‌شود.

برای شما که می‌خواستید بدانید چرا کیسه صفرای شما را با جراحی برداشته‌اند، عرض می‌کنم که ترشحات صفراوی مجموعه‌ای است از چربی‌ها، املاح صفراوی و بعضی مواد زاید دفعی کبد؛ در صورتی که شرایط نامساعدی اتفاق بیفتد در مسیر عبور صفرا که همان مجاری صفراوی است موادی که به طور عمده از جنس چربی متراکم و همراه با املاح هستند رسوب کرده و سنگ صفراوی ایجاد می‌شود. این سنگ‌ها می‌توانند موجب انسداد مجاری صفراوی و التهاب کیسه صفرا شوند. درمان این مشکل برداشتن کیسه صفرا است. شرایط نامساعدی که از آن یاد کردم شامل: افزایش میزان چربی صفرا، ناشتا بودن طولانی مدت، مصرف بعضی داروها از جمله قرص‌های جلوگیری از بارداری و یا برخی داروهای پایین آوردنده چربی خون، چاقی و یا در جریان حاملگی و کاهش وزن شدید است.

شما در موقع بروز سنگ صفراوی علایمی نخواهید داشت که متوجه بیماری‌تان ‌شوید. بسیاری از موارد هیچ‌گونه علایمی ندارند که شما را به بررسی وادار کند. حتی بسیاری اوقات به طور اتفاقی در جریان سونوگرافی کشف می‌شود. اگر سنگ مسیر مجرای صفراوی را مسدود کند، به التهاب کیسه صفرا منجر می‌شود و شما با علامت دل درد و تهوع به پزشک مراجعه می‌کنید و موثرترین درمان همان جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

حتما بخوانید  از خواب بلند شدن به راحتی با این روش

احتمالا می پرسید مگر بدون کیسه صفرا می‌توانم زندگی کنم؟
نگران نباشید. نداشتن کیسه صفرا به اختلال عمده در روند زندگی شما منجر نخواهد شد. با جراحی و برداشتن کیسه صفرا درواقع محل ذخیره صفرای کبدی را برمی‌داریم و پس از آن ترشحات صفراوی کبد جریان داشته و بدون ذخیره شدن به طور مداوم تراوش شده و موقع لزوم به داخل روده باریک خواهد ریخت. وجود جریان صفرا به طور کلی برای هضم و جذب ۴۰ تا ۵۰ درصد چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی لازم است و حتی نمی‌توان گفت هضم و جذب چربی‌ها و ویتامین‌ها در نبودن کیسه صفرا با مشکل مواجه خواهد شد. در صورتی که به طور مناسب جراحی شده باشید، عارضه مهمی را انتظار نداریم. ممکن است نفخ شکم در بعضی از بیماران ایجاد شود که حتی نیاز به درمان نیز ندارند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید