دستورالعمل های موفقیت در کسب و کار را بشناسید

1

 

  • – اگر تمام افراد ایران حاضر می شدند مشتری شما شوند، شما کدام ها را انتخاب می کردید؟ مشتری ایده آل خود را از نظر محدوده سنی، محل زندگی، درآمد، تحصیلات و … تعریف کنید.

 

دلیل اصلی افراد موفق در کسب و کار و افراد معمولی که همواره در تلاشند تا هزینه های خود را تامین کنند، تفکر درباره موارد مهم کسب و کار است. ما معمولا برای تفکر در موارد کلیدی کسب و کار و تصمیم گیری های صحیح و تعیین کننده وقت کافی اختصاص نمی دهیم.

این بخش دستورالعمل است و باعث می شود در موارد کلیدی کسب و کارمان تفکر کنیم و تصمیمات صحیحی اتخاذ کنیم. پاسخ شما به این سوالات دیدگاه واقع بینانه ای از شرایط کسب و کارتان ارائه می دهد. بنابراین توصیه می کنیم برای استفاده مفید از این بخش حداقل ۲ یا ۳ ساعت وقت اختصاص دهید و با تعمق و حوصله فراوان به سوالات پاسخ دهید.

پس از مدتی این دستورالعمل ها باعث رشد کسب و کارتان می شود! نکته آخر اینکه هیچ کدام از این دستورالعمل ها توسط من طراحی نشده اند و از مطالب معتبرترین سازمان های آموزش مدیریت در دنیا اتخاذ شده اند.

۱- کسب و کار شما چیست؟

– کسب و کارتان را با سودی که به مشتری می رسانید تعریف کنید. از دیدگاهی بسیار کلی به موضوع نگاه کنید. مثلا یک شرکت اتومبیل سازی کارش آسان کردن و لذتبخش کردن جابجایی است. یک مشاور بازاریابی کارش ارائه مشاوره نیست، بلکه کارش کمک به مدیران برای رشد کسب و کار است.

۲- رسالت سازمان شما چیست؟

– در یک جمله بگویید که هدف نهایی شما چیست، یعنی مشتریان شما به چه چیزی نائل خواهند شد و از چه مشکلاتی دوری خواهند کرد.

۳- دوست دارید مشتریان شما کسب و کارتان را چگونه تشریح کنند؟

– اگر یکی از مشتریان شما بخواهد کسب و کارتان را به دوستش معرفی کند، ترجیح می دهید چه جمله ای بگوید؟ دوست دارید از چه صفت هایی برای تشریح شما استفاده کند؟ مثلا: فروشنده جدیدترین کتاب های کسب و کار، ارائه دهنده خوشمزه ترین کباب های کوبیده یا …

۴- مشتری رویایی شما کیست؟

– اگر تمام افراد ایران حاضر می شدند مشتری شما شوند، شما کدام ها را انتخاب می کردید؟ مشتری ایده آل خود را از نظر محدوده سنی، محل زندگی، درآمد، تحصیلات و … تعریف کنید.

۵- از دیدگاه مشتری رویایی شما چه چیزی ارزش محسوب می شود؟ و مهمترین ارزش کدام است؟

– فرض کنید شما هتل دارید. از دید مشتری ایده آلی که در سوال قبل مطرح شد، مهمترین ارزش برای مهمان هتل شما کدام است؟ زیبایی اتاق، دکوراسیون متفاوت، غذای خوشمزه، کارکنان خوش برخورد یا … تمامی این موارد مهم هستند، ولی سعی کنید مهمترین ارزش مشتری رویایی خود را بیابید، یعنی موردی که باعث می شود مشتری سمت شما بیاید.

۶- برتری های اصلی شما کدامند؟
– چه توانایی یا مهارت خاصی دارید که باعث می شود خواسته های مشتری را برآورده کنید؟ بسیاری از کسب و کارها به این دلیل افت می کنند که برتری های اصلی خود را به مرور زمان به فراموشی می سیپارند.

حتما بخوانید  چگونه رزومه ویژه برای استخدام بنویسیم

۷- شرکت شما چه کاری را بسیار بهتر از دیگران انجام می دهد؟

– در چه زمینه ای خارق العاده هستید؟ چه چیزی شما را از رقیبان برتر می سازد؟ این کار صرفا به محصول محدود نمی شود. شاید شما محصولی مشابه با رقیبان می فروشید ولی خوشرویی و دلسوزی تیم پشتیبانی شما برتر از تمامی رقیبان باشد.

۸- رقیبان شما چه کسانی هستند؟

– چه کسانی محصولات و خدماتی مشابه شما ارائه می کنند؟ فهرستی از این افراد تهیه کنید. این دیدگاه اشتباه را کنار بگذارید که من آنقدر برتر هستم که نیازی به شناخت و بررسی رقیبان نیست.

۹- بزرگترین و مهمترین رقیب شما کدام است؟

– بزرگترین رقیب خود را مشخص کنید. فرض کنید مشتری با شما به مشکلی برخورد کند و نخواهد از شما خرید کند، به احتمال زیاد به چه کسی مراجعه خواهد کرد؟

۱۰- چرا برخی از مشتریان از رقیب شما خرید می کنند؟

– آنها با این کار چه مزیتی دریافت می کنند که شما آن را ارائه نمی دهید؟

۱۱- سودآورترین محصول یا خدمت شما کدام است؟

– بیشترین سود را در ماه از ارائه کدام محصول یا خدمت به دست می آورید؟ چگونه می توان فروش آن محصول پرسود را افزایش داد؟

۱۲- ارائه کدام محصولات و خدمات را باید متوقف کرد؟

– آیا محصولات یا خدماتی دارید که با متوقف کردن ارائه آنها، تغییر قابل توجهی در سود ایجاد نخواهد شدو وقت بیشتری آزاد خواهد شد تا بر ارائه محصولات سودآورتر کار کنید؟

۱۳- چه کارهایی می توان انجام داد تا مشتریان کنونی رقیبان به سمت شما جذب شوند؟

– چه تغییراتی باعث خواهد شد تا مشتریان رقیبان به این فکر بیفتند با خرید از شما مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد؟

۱۴- چگونه می توان عملیات بازاریابی را بهبود بخشید تا علاقه مندان بیشتری حاضر شوند اطلاعات تماس خود را به شما بدهند؟

– مثلا آیا می توانید با ارائه هدایای مرتبط با محصولات، خدمات خود را در نمایشگاهی ارائه دهید و به ازای آن از مخاطبان بخواهید اطلاعات تماس خود را – مثلا آدرس ایمیل – به شما بدهند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید