خواب زیاد در ماه رمضان مفید یا مضر؟

تاثیر خواب روزانه بر افراد در زمان روزه

رئیس مرکز اختلالات خواب بهارلو گفت: خواب پس از سحرگاه ماه رمضان برای روزه دارانی که نتوانسته‌اند خواب شبانه خود را تکمیل کنند، مفید است. دکتر خسرو صادق نیت افزود: خواب پس از سحری روزه داران نیاز بدن را به ساعت‌های مورد نیاز خواب جبران می‌کند و همین امر سبب می‌شود فرد در طول روز بدون خواب‌آلودگی به فعالیت ادامه دهد.

خواب افراد روزه دار طبق برنامه همیشگی نیست و دراین ایام بیشتر میخوابند به همین دلیل است که ساعات کاری در این ماه هم تغییر داده میشوند که افراد روزه دار بیشتر از همیشه بخوابند بحث امروز ما درباره خوابهای بعد از سحری و خواب آلودگی ها و نیازهای بدن به خوابیدن در شخص روزه دار است در ادامه مطلب با ما همراه باشید

درماه مبارک رمضان برنامه ریزی خواب افراد تغییر می‌کند، شرایط کلی خواب، خواب پس از سحرگاه، گروه بندی سه گانه و بهترین زمان خواب نیمروزی دراین ایام از موضوعاتی است که در گفت وگویی تشریحی با رییس مرکز اختلالات خواب بیمارستان بهارلو مطرح شده است.

خواب پس از سحرگاه

رئیس مرکز اختلالات خواب بهارلو گفت: خواب پس از سحرگاه ماه رمضان برای روزه دارانی که نتوانسته‌اند خواب شبانه خود را تکمیل کنند، مفید است. دکتر خسرو صادق نیت افزود: خواب پس از سحری روزه داران نیاز بدن را به ساعت‌های مورد نیاز خواب جبران می‌کند و همین امر سبب می‌شود فرد در طول روز بدون خواب‌آلودگی به فعالیت ادامه دهد.

وی اظهارداشت: تغییر برنامه زندگی در ماه مبارک رمضان و بیداری هنگام سحرگاه، برنامه خواب بسیاری از افراد را مختل و طی روز آنان را دچارخواب‌آلودگی می‌کند. روزه داران به جهت اینکه این تاثیرات را به حداقل برسانند باید برنامه مناسبی برای خواب خود در این ایام در نظر بگیرند. صادق نیت اضافه کرد: نیاز طبیعی برای خواب در افراد بزرگسالان حدود ۷٫۵ تا ۸٫۵ ساعت در شبانه ‌روز است تا در طول روز سرحال به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. وی گفت: بهره مندی از خواب خوب و با کیفیت در ماه رمضان آن هم با برنامه ریزی مناسب و اصولی انسان را از مزایای معنوی این ماه بیشتر بهره مند خواهد کرد.

گروه‌بندی سه‌گانه

صادق نیت خاطر نشان کرد: افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند گروه اول کسانی هستند که شبها زود می‌خوابند و صبح‌ها نیز زود بیدار می‌شوند که این گروه تنها با یک یا دوساعت جابه جایی خواب مشکلی در طول روز نخواهند داشت و در ماه رمضان این گروه می‌توانند با یک برنامه ریزی مناسب برای کمی‌زود‌تر خوابیدن حداقل خواب مورد نیاز خود را تامین کنند و طی روز سرحال باشند و خواب‌آلودگی در طی روز نداشته باشند. گروه دوم افرادی هستند که معمولا دوست دارند شب‌ها دیرتر بخوابند و صبح دیرتر بیدار شوند. اغلب این افراد هم سحر سخت بیدار می‌شوند و هم کمبود خواب دارند.

وی افزود: گروه سوم آن دسته از افرادی هستند که در حد وسط قراردارند یعنی حدود ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب می‌خوابند و حدود شش یا هفت صبح بیدار می‌شوند. این افراد می‌توانند ساعت خواب خود را با برنامه‌ریزی، یک یا دو ساعت جابه‌جا کنند تا سحر راحت بیدار شوند. رئیس مرکز اختلالات خواب بهارلو به این گروه توصیه کرد: درایام ماه مبارک بعد از سحر فرصت مناسبی ست که این گروه می‌توانند کمبود خواب خود را جبران کنند.

حتما بخوانید  اعمال مشترک ماه مبارک رمضان 94

بهترین زمان خواب

صادق نیت گفت: بهترین زمان برای خواب نیمروز، ساعات نزدیک به ظهر است. در واقع اگر کسی در نظر دارد ساعت سه و چهار بعدازظهر چرت کوتاهی بزند، بهتر است آن را به قبل از ساعت یک تا دو بعدازظهر موکول کند. وی توصیه کرد: آن دسته از افرادی که به نوعی از بی‌خوابی رنج می‌برند و به طور معمول به سختی به خواب می‌روند بهتر است ظهرها نخوابند.

شرایط کلی خواب

فلوشیپ اختلالات خواب به افرادی که پس از سحری خوابشان نمی‌برد توصیه کرد: استفاده ازحداقل روشنایی (نور لامپ در منزل ) کمک مناسبی برای بازگشت به خواب پس از ساعت سحرگاهی است، زیرا با کم کردن نور این امکان به بدن برای بازگشت به خواب داده می‌شود. به گفته وی این افراد از نوشیدن چای یا قهوه هنگام سحری پرهیز نمایند. صادق نیت یاد آور شد: انسان توان این را دارد که برای چند روزی، یکی دو ساعت کمتر از نیاز خواب شبانه بخوابد و این کمبود، در عملکرد و راندمان کارهای روزانه وی بی‌اثر باشد، البته به شرط آنکه پس از چند روز متوالی، یک روز مثلا در آخر هفته فرصت جبران کمبود خواب به بدن داده شود.

وی اضافه کرد: در شب‌های احیای ماه مبارک، روزه داران عصر آن روز خوب بخوابند تا بتوانند شب بیدار باشند. علاوه براین می‌توان برای بیدار ماندن از موادی مانند قهوه و چای استفاده کرد. وی درخاتمه برای داشتن خواب خوب توصیه کرد: به طور کلی هنگام خواب باید نور در اتاق وجود نداشته باشد، به همین دلیل استفاده از پرده‌های ضخیم مفید خواهد بود زیرا نور مانع از ورود مغز به مرحله خواب می‌شود، حتی اگر برخی از افراد عادت به استفاده از چراغ خواب دارند، باید نور آن بسیار کم باشد.

کوکا

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید