خستگی عاطفی بعضی افراد ، چرا ؟

خستگی عاطفی بعضی افراد ، چرا ؟

متخصص حوزه بهداشت روان به نام مسعود جان بزرگی در جواب به سوال یک شهروند در خصوص علت های کمتر شدن انرژی در طی طول روز گفت : خستگی فیزیکی خستگی واقعی نیست بلکه خستگی روانشناختی خستگی واقعی است،زیرا در صورت خستگی فیزیکی بعد از استراحت کوتاه فرد میتواند به کار خود ادامه دهد در حالی که خستگی روانشناختی میتواند موجب اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی فرد شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: فکرهای متعارض، خسته‌کننده هستند و موجب خستگی روانشناختی در فرد می‌شوند. برخی افراد فکرها و قاعده‌های ذهنی سختگیرانه و خشکی دارند و این عامل می‌تواند فرد را دچار تعارض و خستگی روانشناختی کند.

* افکار متعارض دیواره ذخیره انرژی را فرو می‌ریزد
وی افزود: دو قاعده متعارض دیواره ذخیره انرژی را فرو می‌ریزد و فرد را دچار انرژی کم و خستگی عاطفی می‌کند.
این روانشناس با بیان اینکه افکار متعارض مانند ترافیک برنامه فرد را بر هم می‌ریزد، تصریح کرد: همان طور که وقتی فرد با ترافیک مواجه می‌شود دچار قاعده‌های متعارض مکرر شده و برنامه‌هایش بر هم می‌ریزد، افکار متعارض نیز برنامه‌ها و ساختار ذهنی فرد را بر هم زده و موجب خستگی روانشناختی می‌شود.

*‌ چرا برخی دچار خستگی عاطفی می‌شوند
وی اظهار داشت: افکار متعارض در مسائل شغلی می‌تواند با عدم انتظار فرد برای آنچه درباره پیشبرد برنامه‌های شغلی‌اش در ذهن می‌گذرانده همراه باشد، همچنین در روابط بین فردی اگر فردی انتظار استقبال گرم هنگام ورود به منزل را داشته باشد، در صورت عدم وقوع این رفتار ممکن است این ذهنیت در او شکل بگیرد که اطرافیانش او را دوست ندارند و این موضوع موجب خستگی روانشناختی و عاطفی در فرد شود.

حتما بخوانید  کودکان چه خواسته هایی از والدین خود دارند ؟

*‌ احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که افکار متعارض دارند
این متخصص حوزه بهداشت روان، خاطر نشان کرد: افکار متعارض و خستگی روانشناختی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به افسردگی در فرد شود زیرا فکر متعارض موجب می‌شود تا فرد خود را مدام شکست‌خورده بداند و این موضوع آرام آرام منجر به پایین بودن حرمت و احترام به خود شود.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید