خدمت سربازی و جزئیاتی جدید از جریمه آن

خدمت سربازی و جزئیاتی جدید از جریمه آن

سردار ابراهیم کریمی (جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا) در کنار تشریح جزییات تازه ای از طرح جریمه ریالی مشمولان غایب،به بعضی از ابهامات و سوالات مخاطبان جواب داده است.

سردار ابراهیم کریمی جزییاتی از آیین‌نامه جریمه ریالی مشمولان غایب بیش از ۸ سال غیبت را تشریح کرد و گفت: همانطور که قبلا اطلاع‌رسانی شد، مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی برای مشمولان غایب بیش از ۸ سال تا پایان امسال تمدید شده است و تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر برای ثبت‌نام به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده‌اند.

وی درباره اینکه برخی از ایرانیان خارج از کشور اعلام کرده‌اند که سفارتخانه‌ها نسبت به ثبت درخواست آنها اقدام نکرده‌اند، گفت: ما از ۱۵ بهمن‌ماه که طرح ثبت‌نام آغاز شد نامه‌ای را به وزارت امور خارجه ارسال کردیم و قاعدتا باید تاکنون به تمامی سفارتخانه‌ها رسیده باشد، اما تمدید مهلت ثبت‌نام فرصت خوبی است برای آن دسته از سفارتخانه‌هایی که هنوز مدعی هستند که چیزی به آنها ابلاغ نشده است.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه قرار بود وزارت امور خارجه از سامانه خودش برای این کار استفاده کند و با جمع‌آوری اطلاعات آنان ما هم بررسی‌هایمان را درخصوص مشمولان واجد شرایط خارج از کشور نیز آغاز کنیم، تصریح کرد: البته برابر آمار ما، اغلب مشمولان خارج از کشور نیز ازطریق وکیل یا والدینشان در داخل کشور اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

دفاتر پلیس ۱۰+ موظف هستند تمام درخواست‌ها را ثبت کنند

کریمی درباره این پرسش که اعلام کرده بودند برخی از دفاتر پلیس ۱۰+ اقدام به ثبت‌نام آنها نمی‌کنند، اظهار کرد: وظیفه دفاتر پلیس ۱۰+ ثبت درخواست متقاضیان است و آنان وظیفه ندارند زمان غیبت را محاسبه کرده و به متقاضی اعلام کنند که آیا مشمول این طرح می‌شود یا خیر؟ تنها چیزی که دفاتر پلیس ۱۰+ باید در نظر بگیرند، دارا بودن تمام مدارک است.

وی درخصوص سربازان فراری و امکان بهره‌مندی آنها از جریمه ریالی نیز گفت: در این خصوص جلسات مختلفی با ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شده و در نهایت تصمیم بر این شد تا چنانچه تاریخ ترک یگان خدمتی هر یک از این افراد تا پایان سال ۹۴، ۸ یا بیشتر از آن شود، امکان ثبت‌نام برای این طرح را داشته باشند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره انصراف‌دهندگان از تحصیل و نحوه احتساب مدت غیبت آنان نیز گفت: آن دسته از مشمولانی که در حال تحصیل بوده و دارای معافیت تحصیلی نیز بودند، اگر به هر دلیلی اخراج شده، انصراف داده و یا تحصیل‌شان را ادامه نداده باشند، مبداء غیبت‌شان از تاریخ آخرین فارغ‌التحصیلی لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال اگر فردی مهرماه ۸۲ دیپلم گرفته و تا سال ۸۵ نیز به هر دلیلی از تحصیل بازمانده باشد، مبدا غیبتش از همان سال ۸۲ محاسبه خواهد شد. البته در این خصوص جزییات بیشتر اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره آخرین مدرک تحصیلی و اینکه آیا امکان دارد تا فردی دارای مدرک لیسانس است با مدرک دیپلم برای جریمه ریالی ثبت‌نام کند، گفت: قریب به اکثر مدارک تحصیلی مشمولان در سامانه ما به ثبت رسیده است. بنابراین اگر فردی نیز دست به چنین کاری بزند، قطعا در مراحل راستی‌آزمایی شناسایی می‌شود و صرف ارائه مدرک مبنای ما قرار نخواهد گرفت، چراکه اطلاعات این افراد در سامانه ما به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید  به بازنشسته ها یارانه سفر پرداخت می شود

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: در همین خصوص علاوه بر وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش نیز توافقاتی داشته‌ایم تا مدارک تحصیلی متقاضیان در سامانه‌های این سازمان‌ها راستی‌آزمایی شود.

کریمی با اشاره به نگرانی برخی‌ها برای ثبت مدارکشان و این شایعه که گفته می‌شود ثبت‌نام کنندگان در صورت عدم پرداخت جریمه در شمول مقررات قرار نگرفتند و در اولویت برخورد با مشمولان غایب قرار خواهند گرفت، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد. تمامی اطلاعات مشمولان غایب در سامانه ما به ثبت رسیده و اینکه ما آخرین مدرک تحصیلی یا مدارک مربوط به وضعیت تاهل یا تعداد فرزندانشان را خواستار می‌شویم تنها برای ارائه تسهیلات فردی است؛ چراکه به ازای داشتن همسر و فرزند، درصدی از جریمه ریالی کم می‌شود. همچنین در ازای مدرک تحصیلی، درصدی به جریمه ریالی افزوده خواهد شد که البته همانطور که گفتم در تمامی این موارد راستی‌آزمایی انجام خواهد گرفت.

۸۵ درصد ثبت‌نام کنندگان جریمه ریالی دیپلم و زیر دیپلم هستند

وی درباره تفکیک درصدی ثبت‌نام‌کنندگان برای پرداخت جریمه ریالی به جای انجام خدمت سربازی نیز اظهار کرد: درخصوص مشمولان خارج و داخل کشور آمار را جداسازی نکرده‌ایم، اما درخصوص مدرک تحصیلی این افراد می‌توان گفت که حدود ۸۵ درصد ثبت‌نام کنندگان دیپلم و زیر دیپلم هستند.

کریمی درباره ساعت کاری دفاتر پلیس ۱۰+ و امکان تمدید آن نیز اظهار کرد: دفاتر پلیس ۱۰+ تا زمانی که مراجعه‌کننده داشته باشند موظف به ارائه خدمات هستند؛ چراکه آنان دفاتری خصوصی محسوب شده و تابع قوانین اداری و نظامی نیستند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه آیا امکان تمدید دوباره مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی برای خدمت سربازی وجود خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد و ما سعی می‌کنیم که فاز اول اجرای طرح را تا آخر اسفندماه به اتمام برسانیم تا آغاز سال ۹۴ بررسی‌ها را آغاز کرده و پس از آن دریافت مبلغ جریمه را از مشمولان واجدشرایط بگیریم.

کریمی ادامه داد: مراحل مختلف و بعدی اجرای این طرح را از طریق ارسال پیامک به متقاضیان و ثبت‌نام کنندگان اطلاع خواهیم داد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید