جلوگیری از گرمازدگی با راهکارهای سنتی

download

با شروع گرما و فصل تابستان خیلی ها ممکن است دچار گرمازدگی و بیماری هایی که ویژه این فصل است بشوند در این جا جلوگیری از گرمازدگی با راهکارهای سنتی را در اختیار شما می گذاریم با ما باشید .

چطور گرمازده نشویم؟

از بزرگ‌ترین مشکلات فصل گرم سال، کم شدن آب بدن و گرمازدگی است. برای جلوگیری از ابتلا به این مشکلات، بهتر است که ساعت‌های زیر آفتاب‌ماندن خودتان را محدود کنید. اگر هم در اوج گرما مجبور شدید به سفرهای درون‌شهری بروید، بهتر است آب همراه خودتان ببرید. اگر قصد ورزش کردن هم داشتید، بهتر است که قبل، حین و بعد از این کار آب مصرف کنید. اگر دچار گرمازدگی در تابستان شدید، بهتر است که سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید مثلا یک دوش آب سرد برایتان خوب خواهد بود. استفاده از بسته‌های یخ هم پیشنهاد می‌شود تا با قرار دادن آنها روی بدن‌تان، دمای بدن را سریعا پایین بیاورید.

زمانی برای رشد ویروس‌ها

فصل گرم سال، فرصت مناسبی برای رشد و نمو ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در مواد غذایی است. در تابستان، مواد غذایی و میوه‌ها و سبزی‌ها زودتر فاسد می‌شوند. آب و غذای آلوده و مسموم، جزو آفت‌های تابستان هستند که باید در مقابله با آنها دقت بسیاری کرد. جدا aاز این بحث، یادتان هم باشد که درست است کنترل دمای بدن در این فصل مهم است اما در کنار این نکته نباید از یاد برد که مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار سرد کار چندان جالبی نیست. در این صورت، بدن ناچار است که فعالیت زیادی کند تا بتواند این دما را با آن گرمای سابق میزان کند و همین فعالیت زیاد، به اعضای فیزیکی فشار می‌آورد.

دردهای عضلانی در گرما

ازجمله بدی‌های فصل گرم سال ، اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی است که بیشتر در نواحی شکم، بازوها و پاها بروز می‌کند. اگر دچار چنین مشکلاتی شدید، سفارش می‌کنیم که به یک جای خنک رفته و آنجا استراحت کنید، آبمیوه تازه میل کرده و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که املاح معدنی داشته باشند. در ضمن، اگر دچار اسپاسم‌های عضلانی شدید، بدانید که بیشتر این اسپاسم‌ها نتیجه فعالیت‌های شدید بدنی هستند. بهتر است که از ادامه چنین فعالیت‌هایی خودداری کنید. راستی نوشیدنی‌های خانگی مثل شربت آب‌لیمو، شربت خاکشیر و… را فراموش نکنید، افاقه می‌کند.

با شوره‌های سر چه کنیم؟

امان از دست شوره سر که در فصل گرم، خیلی‌ها را درگیر خودش می‌کند. گرما و عرق کردن زیاد بدن باعث می‌شود که مشکل شوره سر در تابستان‌ها بیشتر خودش را نشان بدهد. بی‌زحمت شوره سر را جدی بگیرید چرا که ممکن است موجب ریختن موهای شما هم بشود. برای رفع این مشکل از نوشیدنی‌های خنک و آبکی دریغ نورزید. ماست و آب هندوانه و میوه‌های آبکی و تازه مثل توت زیاد بخورید. در ضمن، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و شیر و غلات را هم به عادت‌های غذایی‌تان اضافه کنید تا کار از محکم‌کاری عیب نکند.

شهروند الکترونیک شوید

اگر تا به حال یک شهروند الکترونیک نبوده‌اید و عادت داشته‌اید برای هر کار کوچک مثل پرداخت قبض، حضوری به مراکز مختلف بروید، این روزهای گرم فرصت خوبی است که این عادت را ترک کنید چون احتمالا گرمای هوا آنقدر آزاردهنده است که مانع خروج شما از خانه برای انجام این کارهای پیش‌پا افتاده می‌شود. این روزها بسیاری از خدمات از طریق اینترنت می‌تواند در اختیار شما قرار گیرد. شما علاوه بر انجام کارهای بانکی، با اینترنت هم می‌توانید خریدهایتان را انجام دهید و هم زحمت یک سفر شهری در این گرمای هوا به‌خود ندهید. اگر مجبور شدید از خانه خارج شوید در مسیری حرکت کنید که سایه باشد.

چطور لباس بپوشیم؟

در فصل گرم لباس پوشیدن هم خیلی اهمیت دارد. سراغ جنس‌های خنکی بروید که بتوانند همراه خوبی برای این روزهای داغ باشند. یادتان باشد هرچقدر از تعداد چین و شکن و لایه و پرپری‌های لباس کم شود به همان اندازه به خنکی لباس اضافه می‌شود. رنگ لباس هم تأثیر مستقیم در میزان خنکی لباس دارد. یک اصل مهم دیگر می‌گوید که هر چقدر درصد الیاف طبیعی در لباس بیشتر باشد خنک‌تر است. البته در عوض سنگین‌تر هم هست و زودتر هم چروک می‌شود. الیاف مصنوعی، سبک‌تر و براق‌تر هستند ولی عرق را جذب نمی‌کنند و هوا را به راحتی عبور نمی‌دهند. بهترین جنس پارچه برای پیراهن، تترون و برای شلوار، کتان است.

توصیه‌های کاربردی دیگر

بستن پنجره در روزهای گرم تابستان و باز کردن آن هنگام شب که هوا خنک‌تر است توصیه می‌شود. برای کاهش دمای بدن باید در تابستان هر روز استحمام کنید اما در این فصل نباید برای دوش‌گرفتن از آب خیلی سرد استفاده کرد چراکه این اقدام برای سلامتی انسان بسیار مضر است. استفاده از آفتاب‌گیر برای خودروهایی که برای مدت زمان طولانی در مکانی پارک شده‌اند لازم است. زمانی که وارد خودرو می‌شوید ابتدا برای مدتی در خودرو را باز نگه دارید سپس شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید و شروع به حرکت کنید. درجه حرارت منزل هم در روزهای گرم باتوجه به ایجاد تعادل با محیط بیرون باید بین ۲۴تا ۲۶درجه سانتی‌گراد باشد.

حتما بخوانید  جدیدترین طراحی های ناخن اردیبهشت 94

توصیه‌های سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند و متخصصان طب سنتی معتقدند که مصرف برخی نوشیدنی‌های سنتی برای رهایی از گرمازدگی این روزها بسیار مفید است.

توصیه ابوعلی سینا: به گفته شیخ‌الرئیس، دوغ ترش برای گرمازدگی مناسب است. فرد آفتاب‌زده‌شده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک‌اندک از ظرفی با دهانه باریک آب بنوشد. علاوه بر این خوراکش هم باید از غذاهای زود هضم باشد. ابوعلی سینا در این‌باره توصیه کرده است: مالیدن روغن بنفشه روی پیشانی، برای جلوگیری از گرمازدگی و سردردهای صفراوی مفید است. فرد بعد از سفر، حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب سفر به دور باشد و سرحال ‌آید. البته نباید در این کار عجله کند و باید به‌تدریج آب‌تنی کند. فرد مسافر، سر و سینه خود را از تابش مستقیم نور خورشید بپوشاند و در راه قاووت جو و عصاره میوه تناول کند و قدری برای حرکت صبر کرده و سپس به راه بیفتد.

توصیه زکریای رازی: زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد و آنچه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند. اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به‌خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیاد دارد اما برای مبتلایان به زخم معده و روده مضر است. از آنجا که فرد گرمازده میل زیادی به خوردن آب سرد دارد، باید به‌تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.

میوه‌ها را دودستی بچسب

یکی از بهترین گزینه‌ها در گرما مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی است که بدن را خنک نگه می‌دارند. غالبا بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌صورت خنک مصرف می‌کنند. معمولا نیز این میوه‌ها و سبزیجات، آب فراوانی داشته و به خنکی بدن کمک بسیاری می‌کنند. میوه‌هایی چون انگور، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، شلیل و… را داخل یخچال گذاشته و خنک بخورید.

به هر حال اگر فکر کردید که داشتن رژیم غذایی فقط مخصوص کسانی است که دوست دارند چاق یا لاغر شوند سخت در اشتباهید. این روزهای داغ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای همه لازم و حتی بسیار ضروری است چون در غیراین صورت، گرمای هوا خیلی زود شما را به زانو در می‌آورد. یک توصیه عمومی‌که احتمالا شنیده‌اید این است که در روزهای گرم، بیشتر از روزهای دیگر آب بنوشید. هنگامی که مجبور هستید ساعاتی را بیرون از خانه سپری کنید، شیشه آبی به همراه ببرید و مرتب آب بنوشید. خوردن میوه و سبزی را حتما به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی کمی نمک و آب فراوان هستند که برای جلوگیری از گرمازدگی مناسب خواهند بود. اگر می‌خواهید برای رفع تشنگی آبمیوه بنوشید، سعی کنید کمتر سراغ آبمیوه‌های صنعتی بروید چون باعث می‌شوند بعد از مدت کوتاهی گرفتار چاقی شوید. به هیچ وجه قهوه، نسکافه و نوشابه مصرف نکنید زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها باعث کاهش مایعات بدن می‌شود و میزان تعریق را بالا می‌برد.

 

لازم است بدانیم سبک زندگی در بروز خیلی از این بیماری ها مفید است .

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید