جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ماکو

جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ماکو

جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ماکو

در این مطلب از سایت تفریحی ماتیلدا به معرفی جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ماکو می پردازیم.  منطقه آزاد ماکو دارای  جاذبه های گردشگری و توریستی و تاریخی بسیار زیبا و دیدنی است.

ایوان فرهاد (بام فرهاد) : ایوان فرهاد در هفت کیلومتری شهر ماکو در کنار جاده ماکو بازرگان در روستای سنگر قرار دارد. این اثر با چشم انداز بسیار زیبا یک قلعه شهر اورارتویی با قدمتی در حدود ۲۷۰۰ سال است. قسمت پایین آن شامل دو اتاق تو در تو با تاقچه یی است که در دل کوه و درون صخره ای بزرگ تراشیده شده که با راه پله ای سنگی به قلعه بالای کوه متصل می شود. در بخش جنوبی آن در کنار رودخانه قربانگاه این شهر باستانی واقع شده است.

عمارت کلاه فرنگی : این عمارت تاریخی که در داخل شهر ماکو قرار گرفته متعلق به علیقلی خان بیات در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است. کوشک در دو طبقه با پوشش شیروانی و طرح هشت ضلعی بنا شده که تزیینات گچبری، آیینه کاری و نقاشی نیز دارد.

کاخ باغچه جوق : کاخ باغچه جوق ماکو معروف به کاخ سردار بوسیله تیمورتیموری که یکی از سرداران با نفوذ دوره قاجار در یک باغ ۱۱ هکناری بسیار مفرح شامل چندین بنا با المانهای روسی و اروپائی ساخته شده است. ساختمان اصلی کاخ با تزیینات و جذابیتهای کم نظیر با نمایش اثاثیه سردار در حال حاضر به عنوان موزه فعال است.

بافت قدیم ماکو(قلعه قبان): یکی از دیدنی ترین جاذبه های ماکو که هر بیننده ای رابه شگفتی وا میدارد. این منطقه درگذشته بافت اصلی شهر با حصارها ، برج و باروهای بلند، پادگان نظامی و مراکز اقامتی و خدماتی در زیرسایه کلاهک بزرگ سنگی قرار دارد. قدمت آن به دوره های تیموری، صفوی و قاجاریه می‏رسد.
گرمابه تاریخی ماکو: این حمام نیز در بافت قدیم در عصر صفوی ساخته شده و در دوره قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفته است. بخشهای مختلف آن بیشتر از سنگ ساخته شده است. آب مورد استفاده از طریق چشمه ای که در مجاورت این حمام به یک حوض بزرگ سنگی منتقل می شده، تامین شده است.

پل پنج چشمه : ۵ کیلومتری شرق ماکو برروی رودخانه زنگمار بر روی رودخانه زنگمار در زمان صفویه ساخته شده است. استفاده از سنگهای سیاه و سفید جذابیت چشم نوازی به آن بخشیده . طول پل ۴۳ متر و عرض آن ۲۰/۳ متر و ۵۰/۵ متر ارتفاع دارد

قره کورپو (پل سیاه) : انتهای تنگه ماکو به طرف بازرگان بر روی رودخانه قره سو بر روی رودخانه قره سو دوره صفویه ساحته شده است. دارای ۳ دهانه است مصالح پل را سنگ های سفید و سیاه آتشفشانی تشکیل میدهد. وجه تسمیه آن میز استعمال زیاد سنگهای سیاه آتشفشانی در ساخت پل است .

پل قلعه جوق: مجاور روستای قلعه­جوق بر روی رودخانه زنگمار بر روی رودخانه زنگمار در زمان صفویه ساخته شده است و با سنگهای سیاه و سفید بنا شده که دارای دو دهانه کوچک و بزرگ است.

جدیدترین مطالب عمومی را در برنا بخوانید

ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش : بالاتر از پادگان ماکو این بیمارستان قدیمی که در بالای یک تپه در زمان قاجاریه ساخته شده و در جنگ دوم جهانی به عنوان بیمارستان ارتش استفاده می‌شده است.

سد پناه­کندی: سد سنگی ذخیره ای پناه کندی در روستای پناه کندی پلدشت یکی از کارهای آبی گذ شتگان در این دیار می باشد که با شناخت کامل طبیعت منطقه احداث گردیده است . معماری این سد در کل استان بی نظیر می باشد. برآوردن نیازهای سازه ای با استفاده از مصالح موجود در محل و دادن فرم زیبا و شکیل به دیواره اصلی سد قابل تحسین است. احداث سد که به استفاده منابع محلی به حدود ۸۰ سال پیش باز میگردد،توسط یکی از خوانین محلی انجام شده است.
قلعه و مقابر صخره ای شدی: در روستای شدی پلدشت واقع است. این قلعه به همراه مقابر صخره ای که یکی از شاهکارهای معماری با قدمتی در حدود ۲۷۰۰ سال مربوط به امپراطوری اورارتو است که در ارتفاعات حاشیه رودخانه ارس قرار دارد.

حمام تاریخی صوفی: این حمام که الگوی حمامهای سنتی ایران را دارد با استفاده از عناصر معماری سنتی و بومی در روستای صوفی شهرستان شوط قرار دارد.

 

جاذبه های مذهبی:
کلیسای زور زور : این کلیسا بین سالهای ۱۳۱۴-۱۳۱۵م توسط ذکریا اسقف اعظم کلیسای تاتائوس مقدس باطرحی صلیبی وزیرنظر عالیجناب هوانس یرز نقاش معروف به زور زورتسی اداره می شد. این بنا در ۲۰ کیلومتری ماکو و در روستای بارون واقع است. بنای کلیسای طرحی صلیبی دارد و ساختمان آن در نمای خارجی و داخلی دارای سنگ های تراش دار منظم به صورت خط کشی و فاقد ملاط است. جبهه داخلی آن دارای چهار طاق باقوس های بیضی شکل و چهار نورگیر کوچک درچهارضلع و گنبدی به صورت عرقچین است. این کلیسا در سالهای اخیر با احداث سد بارون در معرض آب گرفتگی قرار گرفت که جهت جلوگیری از استغراق و حفظ آن ساختمان کلیسا به محل مرتفعی در همان ناحیه انتقال یافت.
مسجد حضرت ابوالفضل: مشهور به گوی مسجد در زیر کلاهک سنگی بزرگ ماکو بنا شده است:
جاذبه های طبیعی و تفرجگاهها:
رودخانه زنگمار : از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه گرفته، از داخل شهر ماکو گذشته و در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می‌پیوندد. دیواره سنگی رودخانه زنگبار که گویی دست طبیعت با سنگهای آذرین دیواره ای مستحکم ساخته تا از طغیان و سرکشی آن جلوگیری نماید.

حتما بخوانید  تصاویر ساخت بزرگترین شهر سرپوشیده جهان دبی

رودخانه مرزی ارس : رودخانه ارس یکی از مهم ترین و پرآب ترین رودخانه های ایران در نوار مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می شود. رودخانه ارس از کوه های آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و پس از طی مرکز ترکیه، نخجوان، جلفا و ارمنستان و گذر از مرز ایران به دریای خزر می ریزد. پوشش گیاهی و درختی، گونه جانوری، گونه پرندگان و آبزیان این مناطق در کناره ارس به همراه دریاچه پشت سد ارس در پلدشت با پارک جنگلی و تفرجگاه نازک از مراکز تفریحی و دیدنی منطقه آزاد ماکو است.
گُوزلو : این تفرجگاه در دامنه کوه آتابیی و چشم انداز خیال انگیز مناظر ماکو و نوشیدن آب چشمه گوزلو واستراحت درسایه درختان سلامتی و نشاط دردامان طبیعت را به ارمغان می آورد.
دره باغی: این منطقه در روستای قلعه جوق ماکو وبا گذر از کنارعمارت عزت اله خان خواهرزاده سردار ماکو با درختان انبوه و آبشار و رودخانه زنگمار هر بینده ای را مجذوب خود می کند.
سودره سی : این دره در کنار روستای خیال انگیز رند با آثار تاریخی و طبیعی زیبایی وصف ناپذیری دارد.
چنگیز خان بولاغی : این منطقه که بالاتر ازروستای قره خاج ودرمسیر جاده دسترسی به سد ماکو قراردارددربهار وتابستان با گذر ازروستای ییلاقی قره خاچ وهوای دلپذیر و بارش برف درزمستان محلی برای اسکی خانواده ها فراهم می آورد .

چشم ثریا (هزار چشمه): این منطقه در روستای بورالان با طبیعت سرسبز و چشمه های جوشان که در منطقه به بهشت روی زمین اشتهار دارد در دامنه کوه افسانه ای آرارات با انواع حیوانان وحیات وحش خود دل هر رهگذری را می رباید.

چشمه آبگرم باشکند :این چشمه در ۲ کیلومتری جاده ماکو-بازرگان ودرروستای باشکند واقع بوده و پذیرای خیل عظیم مردم جهت آب تنی واستفاده ازطبیعت زیبای روستا می باشد.

چشمه آبگرم شوط: این چشمه با قابلیت شفا بخشی و تاسیسات ایجادشده در کنار آن یکی از مقاصد گردشگری منطقه است.
کوهنوردی:
کوه مورس : این کوه باارتفاع ۳۰۰۰ متری بلندترین کوه ماکو بوده و از روستای کوسج-روستای باشکند ازقسمت شمالی و با گذر از روستای مصطفی قالاسی با چشمه های خروشان می توان به بلندای آن رسید. در فصل زمستان برای صعود به قله نیازمند وسایل کوهنوردی است.

 

کوه دوماننی (آغبلاغ قارلی سی) : این کوه با ارتفاع ۲۸۴۸ متر درجنوب شرقی روستای تیکمه واقع شده با پوشش گیاهی فراوان پذیرای کوهنوردان زیادی در فصول مختلف سال می باشد. افرادی که تمایل به طبیعت گردی دارند و می خواهند مناظر اطراف را از بلندترین نقطه مشاهد کنند بهترین مکان است.

 

کوه چرکین : این کوه با ارتفاع ۲۸۰۰ متر یکی از پرشیب ترین کوههای ماکو است. مسیر صعود از روستای باغچه جوق لذت کوهنوردی را چند برابر می‏کند.

 

کوه سُکار: این کوه درشهرستان شوط با ارتفاعی در حدود ۲۸۰۰ متر مکان مناسبی برای کسانی که مایلند کوهپیمایی طولانی داشته باشند. زیاد دارند می باشد.از جبهه شمال غربی واز روستای آرپالیق واز جبهه شمالی از روستای چاوگون می توان به این کوه صعود کرد

 

کوه قَیه (ساری قیه): این کوه شامل کلاهک سنگی یکی از کاملترین کلاهک های سنگی جهان با شیب منفی و دیوار بلند مکان بسیار خوبی برای ستگ نوردی در کنار یک بافت تاریخی است. بافت قدیمی ماکو درسایه این کلاهک قراردارد.

 

امیدواریم این مقاله مقید واقع شده باشد از ان لذت برده باشید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید