تغییر قیمت‌ اینترنت ، درست یا غلط ؟

تغییر قیمت‌ اینترنت ، درست یا غلط ؟

احتمال میرود در دسترسی به اینترنت تغییراتی به عمل بیاید که سبب بهتر شدن شرایط ارائه سرویس اینترنت با کیفیت به کاربران میشود که البته در پی آن هزینه هایی هم به دنبال دارد.

هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات از صدور پروانه‌های جدید حوزه ارتباطات ثابت در نیمه اول سال ۹۴ خبر داد. پروانه‌هایی که تصویب اصول حاکم بر آن طی ۶ ماه گذشته با حاشیه‌های گوناگونی همراه بوده است. اولین بار در شهریور ماه سال‌جاری بود که سازمان تنظیم مقررات از ارائه یک پیش‌نویس برای ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های شرکت‌های PAP، ISDP، ISP و  PSTN خبر داد.

این پیش‌نویس هم در راستای تحقق وعده وزیر ارتباطات برای سروسامان دادن به بازار اینترنت و  افزایش کیفیت سرویس‌های این بازار تهیه شد. اما به فاصله چند روز بعد از خبر از سوی رگولاتوری بسیاری از فعالان بازار اینترنت به محتوای این پیش‌نویس اعتراض و اعلام کردند این پیش‌نویس نه تنها به هدف خود یعنی ساماندهی بازار اینترنت، رشد کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها نمی‌رسد بلکه باعث افزایش هزینه شرکت‌ها و کاربران اینترنتی و در نهایت ایجاد انحصار در بازار و حذف بخش عظیمی از شرکت‌های اینترنت می‌شود.

در نهایت با افزایش این اعتراض‌ها رگولاتوری از تصویب این پیش‌نویس خودداری و زمانی را برای جمع‌آوری نظرات فعالان بازار اینترنت مشخص کرد. طی این مدت نیز نشست‌ها و میزگردهای مختلفی برگزار شد تا در نهایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران چندی پیش با اعلام اینکه رگولاتوری با پیشنهادهای کارشناسی سازمان نصر تهران درباره «اصول حاکم بر پروانه‌ ارتباطات ثابت ( fcp) موافقت کرده، خبر از تصویب این اصول داد.

حالا با تصویب این پروانه به اپراتورهای فعال در حوزه اینترنت تا پایان خرداد  ۹۴  فرصت داده شده تا  برای دریافت پروانه‌ ارتباطات ثابت (FCP) جدید اقدام کنند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در نشست خبری که در خصوص این پروانه‌های جدید ارتباطی برگزار کرد به اتفاقاتی که به دنبال تغییر پروانه‌های ارتباطات ثابت  در بازار اینترنت کشور رخ خواهد داد، اشاره کردند و اینکه با توجه به این تغییرات امکان تغییر تعرفه اینترنت کاربران نیز وجود دارد.

نیاز به بازنگری بعد از ۱۰ سال

ارتقای سطح پروانه‌های شرکت‌های  PAP ،ISDP، ISP ،PSTN و در واقع تغییر پروانه‌ شرکت‌های ارتباطات ثابت اوایل شهریور ماه سال جاری  از طرف معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد. پس از ۱۰ سال از صدور اولین پروانه‌های تامین، توزیع و ارائه خدمات اینترنتی در قالب پروانه‌های PAP, PSTN, ISDPوISP و همچنین  فرارسیدن زمان تمدید  آنها،  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با توجه به شرایط  جدید کشور و اصلاحات جدید در پروانه‌های اپراتورهای بزرگ،  اصلاح ساختاری پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت را در دستور کار خود قرار داد.

حالا و بعد از بررسی معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از صدور پروانه‌های جدید در حوزه اینترنت با عنوان ارتباطات ثابت (FCP) و ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco) تا تیرماه سال ۹۴ خبر داد. صادقی عباسی شاهکوه در خصوص این پروانه‌های جدید می‌گوید: در راستای ساماندهی، بازنگری و همگرایی پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت و همچنین افزایش سطح خدمات دسترسی به اینترنت و خدمات مبتنی بر آن، توسعه ارائه خدمات محتوایی و ارزش افزوده، پیش‌نویس «ضوابط حاکم بر پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco)» تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پروانه‌های حوزه ارائه خدمات انتقال داده‌ها (PAP)، عرضه و توزیع‌کنندگان اینترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) و عرضه‌کنندگان خدمات اینترنت (ISP) ساماندهی می‌شوند، افزود: براساس مصوبه ۱۹۱ کمیسیون شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت باید در دو دسته شبکه (Netco) و خدمات (servco) ساماندهی شوند و اپراتورهای فعال در حوزه اینترنت باید تا پایان خرداد ۹۴ برای دریافت پروانه‌ ارتباطات ثابت (FCP)جدید اقدام کنند.

براساس اظهارات وی  در این پروانه شرکت‌های فعال در حوزه ارائه اینترنت می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای، هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند. این پروانه‌های جدید به شرکت‌های اینترنتی اجازه می‌دهد در کنار استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی در صورت لزوم دست به ایجاد شبکه نیز بزنند.  همچنین حق امتیاز دریافت پروانه‌های جدید خدمات اینترنت در کشور  مبلغ ۲۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

حتما بخوانید  بازیگر زیبا و خوش اندام در مراسم MTV برهنه شد

حل مشکلات ۱۰ ساله اینترنتی با پروانه جدید؟!

بااین پروانه‌های جدید بسیاری از فعالان اینترنتی  نسبت به بهبود شرایط ارائه اینترنت در کشور خوش‌بین هستند، پروانه‌هایی که به باور این فعالان به دلیل محدودیت و عدم همخوانی آنها بایکدیگر مشکلات زیادی در این بخش به‌وجود  آورده است.

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،‌ در نشست خبری که در این خصوص در این سازمان برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های اخیر سازمان تنظیم مقررات به منظور بازنگری پروانه‌های حوزه اینترنت می‌گوید: خوشبختانه با تعامل سازنده رگولاتوری و سازمان نصر، بند به بند طرح پیش‌نویس «اصول حاکم برصدور پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اغلب نظرات و پیشنهادهای سازمان نصر موافقت شد.

سعادت در رابطه با پروانه‌های servco نیز اعلام کرد که  دارندگان این پروانه می‌توانند خدمات اینترنت ارائه کنند اما حق شبکه‌سازی نخواهند داشت. درحقیقت هیچ‌یک از دارندگان پروانه‌های FCP و servco نمی‌توانند پروانه یکدیگر را داشته باشند همچنین به‌منظور جلوگیری از تضاد منافع و همکاری بهتر، دارندگان پروانه‌های FCP و servco نمی‌توانند سهامدار یکدیگر باشند.

به باور وی  وجود ۲ نوع پروانه در زمینه خدمات اینترنتی این امکان را به وجود می‌آورد که شرکت‌هایی که تمایلی به سرمایه‌گذاری‌های بالا در زمینه شبکه‌سازی ندارند، بتوانند در زمینه سرویس‌دهی فعالیت کنند و از سوی دیگر شرکت‌های شبکه‌ساز، موظف خواهند بود که بخشی از شبکه خود را در اختیار شرکت‌های سرویس‌دهنده قرار دهند.

وی همچنین در پاسخ  به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص اعتراض  برخی فعالان انجمن اینترنتی که از نظر آنها در خصوص تغییر پیش‌نویس پروانه‌های جدید اینترنتی استفاده نشده است، گفت: پیش‌نویس بازبینی پروانه‌ها برای تمام اعضای سازمان نظام صنفی فرستاده و از آنها در این زمینه نظرسنجی شد. بنابراین هر شرکتی که تاکنون به عضویت سازمان نصر درنیامده است و برای خود یک گروه و دسته راه‌انداخته مسوولیت نظرات آن برعهده این سازمان نیست. ما به صورت یک فراخوان دریافت نظرخواهی را اعلام کرده‌ایم و از تمامی فعالان بخش اینترنت نظراتی دریافت کرده‌ایم.

سعادت درباره فعالیت‌های ICPهای کوچک در پروانه‌های جدید رگولاتوری تصریح کرد: برخی شرکت‌ها با یک مگ پهنای باند با ۵۰ مشتری خود را isp می‌دانند در حالی که به نظر من این سرمایه‌گذاری اشتباه بوده و بهتر است سرمایه‌های خود را در زمینه‌ دیگری وارد کنند. این شرکت‌ها در نهایت در عرصه رقابت باید حذف شوند.

احتمال تغییر قیمت‌ اینترنت

اما گویا این تغییرات که به باور فعالان اینترنتی می‌تواند باعث بهبود شرایط ارائه سرویس اینترنت باکیفیت به کاربران شود هزینه‌هایی هم در بر دارد. به گفته ناصر علی سعادت تعرفه‌های خدمات از دیگر موضوعاتی است که روی آن بررسی صورت گرفته است. در ۱۰ سال گذشته تمام قیمت‌ها در کشور رشد صعودی داشته‌اند اما نرخ استفاده از اینترنت نزولی بوده است.

این امر نیازمند بازنگری‌هایی است که امیدواریم با نگاه دولت تدبیر و امید، اصلاحاتی روی آن انجام شود و شاهد نتایجی باشیم که هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع شرکت‌های خصوصی باشد. به گفته وی با مجوز‌های جدید هزینه‌های شرکت‌های اینترنتی ۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، از این‌رو بازبینی تعرفه‌های اینترنت ضروری است.

در همین زمینه علی توسلی، نایب‌رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصرتهران می‌گوید: تاکید دولت همواره بر این بوده که قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند؛ اگر قرار باشد با صدور پروانه‌های جدید، قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند قطعا به دلیل نرخ حق امتیاز پروانه‌ها و مبلغ تسهیم درآمداز پروانه‌های جدید، هزینه شرکت‌های اینترنتی بیشتر خواهد بود و بنابراین ضرورت دارد دراین خصوص نیز راهکاری برای این شرکت‌ها اتخاذ شود و امیدواریم دولت در رویه‌ای معقول تعرفه‌های خدمات اولیه موردنیاز این شرکت‌هارا بازنگری کند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید