ترک های شکم بعد زایمان را چگونه درمان کنیم

  • این متخصص پوست راه‌های درمانی را نیز شرح می‌دهد و می‌گوید: برای درمان این عارضه ابتدا باید یک نکته را به صورت شفاف و صریح بیان کرد: هیچگاه نباید از درمان، انتظار بهبودی صددرصدی را داشته باشید! حقیقت این است که امروزه هیچ راه درمان قطعی برای از بین بردن کامل این خطوط وجود ندارد.

 

دغدغه بسیاری از خانم‌ها برای بارداری تغییراتی است که در ظاهر، اندام و حتی پوست‌شان به وجود می‌آید. ترک خوردن پوست شکم یکی از این مشکلات است که نگرانی بسیاری را در دوران بارداری به وجود می‌آورد و بعد از زایمان و حتی برگشتن به وزن سابق نیز باعث می‌شود شما خودتان را با حسرت و ناراحتی در آینه نگاه کنید. اما برای هر مشکلی حتما راه چاره‌ای وجود دارد.

فقط باردارها در خطرند؟
در مورد این موضوع با خانم دکتر الهام ابوسعیدی، متخصص پوست، مو و زیبایی صحبت می‌کنیم. او درباره این ترک‌ها می‌گوید: ترک بدن (striae) یک ضایعه شایع است که خیلی از افراد روی پوست خودشان دارند. این ضایعه در اثر شکستگی بافت هم بند پوست به وجود می‌آید. معمولا علت آن تغییرات هورمونی است که در افراد مختلف در سنین مختلف و در هر دو جنس ممکن است رخ دهد.

به عنوان مثال، در دوران بلوغ تغییرات هورمونی در بدن فرد باعث می‌شود زمینه برای بروز این مشکل فراهم شود. وقتی که شکل ظاهری فرد در دوران بلوغ شروع به تغییر شکل می‌کند، با تغییر در اندازه قد یا وزن فرد، پوست تحت تاثیر قرار گرفته و ترک بدن در اثر فشاری که وارد می‌شود، روی پوست به وجود می‌آید. همچنین در افرادی که ورزش‌های بدنسازی انجام می‌دهند و اقدام به مصرف هرمون تستوسترون می‌کنند یا بیمارانی که ناگزیر به استفاده از هرمون هستند، این مشکل بروز می‌کند.

شاید بتوان شایع‌ترین و شدیدترین ترک‌های پوستی را در خانم‌های باردار سراغ گرفت. در دوران حاملگی به علت تغییرات هرمونی که در بدن رخ می‌دهد زمینه برای این مشکل فراهم می‌شود و سپس در مناطقی از پوست که کاهش یا افزایش سایز پیدا می‌کند بروز می‌یابد.

چگونه بفهمم پوستم ترک می‌خورد؟
ابوسعیدی درباره ترک بدن توضیح می‌دهد: ترک بدن یا استریا ابتدا به شکل یکسری خط‌های موازی قرمزرنگ روی پوست بدن ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها اغلب در مناطق ران، بازو و سینه رخ می‌دهند. البته در خانم‌های باردار بخش بزرگی از این مشکل روی پوست شکم به وجود می‌آید.
عوامل ارثی نیز در این امر دخالت دارد. کسی که در خانواده‌اش زمینه ترک پوست حاملگی را داشته است احتمال اینکه در زمان بارداری دچار ترک پوستی شود بیشتر است. یعنی اگر از اعضای نزدیک خانواده شما، مانند مادر، خاله یا مادربزرگ‌تان کسی در دوران حاملگی مستعد ترک پوستی بوده است، احتمال اینکه شما نیز دچار این ضایعه شوید بیشتر می‌شود.

این خط‌های موازی قرمزرنگ به مرور زمان و با گذشت چندین ماه به تدریج کمرنگ شده و بعد از صورتی به سفید متمایل می‌شود تا زمانی که کاملا به صورت خطوط سفیدرنگ در می‌آید.
دکتر ابوسعیدی درباره اقداماتی که برای پیشگیری از ایجاد این ضایعه می‌توان انجام داد، می‎گوید: بهترین اقدام برای پیشگیری از ترک بدن، چرب کردن نواحی در خطر است. برای جلوگیری از زیاد نشدن ترک روی پوست بهترین کار این است که به محض مشاهده نخستین علائم از ترک بدن پوست آن نواحی را به خوبی چرب کنیم تا از ازدیاد آن پیشگیری کنیم. برای خانم‌های باردار ترک‌های پوستی ناشی از بارداری در سه ماهه سوم رخ می‌دهد. توصیه ما به خانم‌های باردار این است که از سه ماهه دوم (ماه چهارم به بعد) که شکم شروع به بزرگ شدن می‌کند اقدامات پیشگیرانه خود را شروع کنند. بیشتر ترک‌ها اما از سه ماهه سوم شکل می‌گیرند.

حتما بخوانید  عوارض سیگار کشیدن زنان باردار چیست ؟

درمان چقدر هزینه دارد؟
این متخصص پوست راه‌های درمانی را نیز شرح می‌دهد و می‌گوید: برای درمان این عارضه ابتدا باید یک نکته را به صورت شفاف و صریح بیان کرد: هیچگاه نباید از درمان، انتظار بهبودی صددرصدی را داشته باشید! حقیقت این است که امروزه هیچ راه درمان قطعی برای از بین بردن کامل این خطوط وجود ندارد. تمامی درمان‌هایی که برای این ضایعه انجام می‌شود در جهت این است که خطوط را هرچه ظریف‌تر و باریک‌تر کنیم تا کمتر دیده شود اما اینکه این خطوط کاملا از بین برود و پوست به حالت قبل برگردد، امکان‌پذیر نیست.

راه‌هایی که برای درمان به کار می‌روند بر اساس درخواست بیمار و شرایط پوستی متفاوت است. استفاده از کرم‌های موضعی رتینوئید و انواع لایه بردارها و میکرودرم ابریژن به بهتر شدن ضایعات کمک می‌کند. اما این روش‌ها برای ترک‌های بدن که در اثر بارداری ایجاد شود و به شکل گسترده و با عمق بیشتر به وجود آید چندان نتیجه بخش نخواهد بود. به خانم‌های بارداری که دچار ترک‌های بارداری هستند توصیه می‌شود از لیزرهای fractional استفاده کنند که تا ۵۰درصد بهبودی را برای پوست به همراه دارد. رضایت از این لیزرها بیشتر از سایر موارد درمانی است که ماهی یک بار و در چندین جلسه انجام می‌شود تا بهترین نتیجه عاید مراجعه کننده شود.

به لحاظ هزینه‌ای که درمان این لیزر برای متقاضیان دارد، می‌توان گفت که این لیزر از جمله درمان‌های لیزری گرانقیمت نیست و نسبتا هزینه پایینی دارد. البته اگر در زمانی که ترک‌های بدن به رنگ قرمز هستند و زمان چندانی از به وجود آمدن آنها نمی‌گذرد اقدام به درمان کنید بهتر و زودتر نتیجه می‌گیرید. هرچند که ترک‌های پوستی سفید رنگ نیز به همان مقداری که ذکر شد قابل درمان هستند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید