ترامپولین چیست؟ از تاریخچه تا فواید برای سلامتی

ترامپولین چیست؟ از تاریخچه تا فواید برای سلامتی

ترامپولین یکی از وسایل تمرینی ورزش ژیمناستیک است که شامل پارچه ضخیم و محکمی است که به وسیله تعدادی فنر از چهار طرف بر یک چهارچوب فلزی بسته شده است. در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی مردم در خانه های خود این وسیله را برای بازی و تفریح دارند. همچنین ابعاد آن در سایزهای متفاوت است. این رشته سال هاست که در المپیک فعالیت می کند.

تاریخچه:

تاریخچه استفاده از ترامپولین به زمان استفاده از شبکه توری که آکروبات کارها از آن استفاده می کردند باز می گردد که ایده آن توسط جرج نیسین در سال ۱۹۳۰ مطرح شد. وی با تکه هایی از پارچه با استحکام زیاد که به یک چارچوب فلزی با خاصیت ارتجاعی متصل بودند، نخستین نمونه ترامپولین را ایجاد کرد. واژه ترامپولین به معنی محکم پریدن است.

این وسیله به ورزشکاران جهت وضعیت فیزیکی و روانی کمک می کند. به طور خاص به درک فرم بدنی ورزشکار در فضا کمک می کند. در ژیمناستیک هنری، هفتمین وسیله ای که به عنوان یک وسیله کمک آموزشی از آن استفاده می شود، ترامپولین است. این ورزش در آمریکا موفقیت هایی را به سرعت به دست آورد و نخستین مسابقات ملی قهرمانی آن در سال ۱۹۴۸ برگزار شد.

سرانجام به کشورهای اروپایی همانند سوییس راه یافت. ترامپولین نمایشگر آزادی و فضاست و تعداد بی شمار و پیچیده پرش ها و چرخش ها، که گاها ارتفاع آنها به طول ۸ متر می رسد، مهارت استادانه در تکنیک، کنترل بدن به نحو عالی و حرکات توام با هارمونی را طلب می کند. ترامپولین در هر شاخه از ورزش که عناصر آکروباتیک در آن وجود دارد، به کار رفته و استفاده می شود. در مجموع ترامپولین وسیله ای است که بیانگر شجاعت، جوانی و تنوع است.

قدرت بدنی:

فاکتور قدرت بدنی در همه ورزش ها ضروری است اما در ژیمناستیک شکل دیگری دارد. تحمل وزن بدن در زوایای مختلف و اجرای حرکات سخت، آن هم به زیباترین و تمیزترین شکل ممکن و بدون کوچکترین لرزشی و حتی احساس فشار و چروکیدگی، قدرت مطلق را چند برابر کرده و می طلبد که ژیمناست در ادامه به فاکتوری به نام استقامت در قدرت دست پیدا کند.

انعطاف:

این فاکتور در ژیمناستیک اهمیت زیادی دارد و به نوعی انعطاف در ژیمناستیک به معنای واقعی و کامل خود می رسد. انعطاف فاکتوری است که اگر وجود نداشته باشد ۷۰ درصد حرکات ژیمناستیک را نمی توان آموخت و کسانی که از انعطاف کمی برخوردار باشند، خیلی زود در ورزش ژیمناستیک آسیب می بینند و شاید حتی دچار مشکلات مفصلی شوند و به همین دلیل است که مربیان از بدو ورود نوآموزان برای حفظ سلامت ورزشکار با او حرکات ورزشی که انعطاف بدنی را تقویت می کند تمرین می کنند.

سرعت، لازمه کار یک ژیمناست:

مطمئنا و لزوما یک شخص قهرمان دوی سرعت نمی تواند در اجرای حرکات ژیمناستیک تا چندین متر از زمین اوج بگیرد کما اینکه ژیمناست برای اجرای حتی سنگین ترین حرکات ژیمناستیک فقط مجاز به برداشتن ۳ قدم است و هر قدمی که بیشتر بردارد از او امتیاز کسر خواهد شد و خوب می دانید که قهرمانان ژیمناستیک با صدم و هزارم امتیازها مشخص می شوند.

  1.  وزن را کاهش می دهد

  2.  دفع سموم

  3. از مفاصل حفاظت می کند

  4. سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند

  5. افزایش انرژی

  6. سیستم عصبی را تسکین نموده و توسعه می دهد

 

حتما بخوانید  میوه‌ های شب یلدا و خواص علمی آن

فضای مورد نیاز برای رقابت های ژیمناستیک:

اندازه رسمی تشک برای انجام حرکات، زمینی ۱۲×۱۲ متر، در یک محوطه ۱۴×۱۴ متر است. دیگر وسایل ژیمناستیک هر یک نیاز به سطحی برابر ۳۶ متر مربع دارد و برای پرش از روی خرک نیز یک مسیر به عرض یک متر و طول حداقل ۲۵ متر نیاز است. قسمت های مختلف این ورزش در مجموع سطحی برابر ۴۷٫۵×۲۳ متر را اشغال می کند.

در سالن های ژیمناستیک با توجه به قرارگیری وسایل در قسمت های مختلف تماشاچیان ممکن است از اطراف سالن شاهد هر یک از رشته های این ورزش باشند. با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد تماشاچیان این ورزش در سال های اخیر، گنجایش تقریبی ۱۰ هزار نفر برای سالن اصلی مسابقه توصیه می شود.

ورزش ژمناستیک به دلایلی می تواند آمادگی جسمانی بسیار مطلوب و قابل قبولی خصوصا در فاکتورهای انعطاف پذیری، قدرت عضلانی، سرعت عکس العمل و از همه مهمتر هماهنگی عصبی عضلانی که یکی از ویژگی های خاص ژیمناستیک است را در افرادی که کار می کنند جذاب جلوه دهد.

ژیمناستیک یکی از رشته های ورزشی بسیار جذاب و پرتحرک است که طرفداران خاص خود را داشته و تقریبا همه مردم دیدن حرکات آکروباتیک و کار ورزشکاران روی اسباب های مختلف را دوست دارند.

ژیمناستیک به عنوان رشته مادر و پایه رشته ها معرفی شده و در این موضوع نسبت به ورزش شنا و دوومیدانی اولویت دارد چرا که اگر شما به ورزش شیرجه دقت کنید حرکات ژیمناستیک را می بینید یا ورزش دوومیدانی در پرش ها، انحام حرکاتی که به انعطاف زیادی نیاز دارد مشهود است.

یکی از مهمترین نکات در خصوص بخش قهرمانی ژیمناستیک، استعدادیابی از بین افراد علاقمند است. با توجه به شروع ورزش ژیمناستیک از سن پایین، حساسیت انتخاب درست کودکان به عنوان افراد مستعد قهرمانی در ژیمناستیک اهمیت بالایی پیدا می کند چرا که اگر در انتخاب کودک درست عمل نکرده باشیم، درتمرینات سخت ممکن است کودک یا از پس آن تمرینات برنیاید یا دچار آسیب و حتی ورزش زدگی شود. پس مهم است که تمامی معیارهای انتخاب فرد مستعد ورزش ژیمناستیک بررسی و رعایت شود.

اینکه توان اجرای برخی حرکات ژیمناستیک در افراد عادی هم وجود داشته باشد دور از توقع نیست اما چیزی که ورزشکار مستعد ژیمناستیک را از افراد دیگر متمایز می کند، هماهنگی دستورات مغز و اجرای آنها توسط عضلات در بهترین زمان ممکن است. اینکه ژیمناست به هوا پرواز می کند و بعد از اجرای ۳ پشتک یا ۳ وارو که در این حرکات، بدن در زوایای مختلف در چرخش است، روی دو پای خود به زمین فرود می آید و حتی ذره ای تعادل خود را از دست نمی دهد، به خاطر بهره گیری از این فاکتور بسیار مهم و اساسی است./ همشهری

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید