بیماری آلزایمر به شکر خطرناکی رو به افزایش است

 

  • دکتر تاج الدینی توصیه های کلی را در رابطه با تغذیه که برای تمام بیماری ها، از جمله فراموشی خوب است را اینگونه بیان کرد و گفت: غذا خوردن تنها باید هنگامی صورت گیرد که معده و روده باریک از غذای قبلی خالی شده باشد و احساس گرسنگی به فرد روی دهد و از سویی در این هنگام باید پیش از احساس سیری کامل دست از غذا کشید.

 

 

به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشکده طب سنتی، هاله تاج الدینی ضمن بررسی راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر از دیدگاه طب سنتی افزود: شیوع این بیماری به عنوان یک دغدغه اجتماعی در بسیاری از کشورها مطرح است.
وی افزود: میزان شیوع بیماری آلزایمر بعد از ۶۵ سالگی به ازای هر پنج سال دو برابر می ‎شود، به طوری که ۴۰ تا ۵۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال جامعه مبتلا به این بیماری هستند و افزایش سن، مهمترین عامل خاطر برای ابتلا به این بیماری است.
وی اظهار کرد: بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی مزمن پیش ‎رونده و ناتوان ‎کننده است که مشکل بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می ‎شود و بر روابط بین فردی و اجتماعی نیز اثر دارد.
دکتر تاج الدینی توصیه های کلی را در رابطه با تغذیه که برای تمام بیماری ها، از جمله فراموشی خوب است را اینگونه بیان کرد و گفت: غذا خوردن تنها باید هنگامی صورت گیرد که معده و روده باریک از غذای قبلی خالی شده باشد و احساس گرسنگی به فرد روی دهد و از سویی در این هنگام باید پیش از احساس سیری کامل دست از غذا کشید.
وی از دیگر توصیه های خود را عدم مداومت بر مصرف یک نوع غذا عنوان کرد و گفت: انواع غذاها باید در رژیم غذایی فرد باشد زیرا مداومت بر خوردن یک نوع غذا عامل بیماری است.
این متخصص ادامه داد: باید از فعالیت بدنی شدید یا حالات روانی شدید پس از خوردن غذا پرهیز کرد زیرا این موارد سبب اختلال در هضم غذا می‌شوند.
وی با بیان اینکه پیاده روی سبک به خصوص بعد از وعده ناهار به هضم غذا کمک می‌کند، اظهار کرد: پرهیز از نوشیدن آب همراه یا بلافاصله پس از غذا، توجه به وعده‌های غذایی در فصول مختلف از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.
وی در مورد پرهیز غذایی در دوران سالمندی گفت: سالمندان از خوردن غذاهای سودا‌‌ زا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، گوشت خشک شده، غذا‌های شور یا نمک سود و غذاهای بلغم‌‌زا مانند ماهی، هندوانه، و خیار پرهیز کنند.
تاج الدینی توصیه کرد: افرادی که دچار بیماری آلزایمر و فراموشی شده اند از مصرف برخی از مواد غذایی مانند مغز بادام، فندق، نارگیل و گردو، انجیر خشک و مویز سرخ را در برنامه غذایی خود داشته باشند.
این عضو هیات علمی دانشگاه، درباره عوامل ایجاد کننده نسیان(فراموشی)،گفت: اطبا طب سنتی از یکسری خوردنی ‎ها ‎ و نوشیدنی ‎ها ‎ به عنوان عوامل ایجاد ‎کننده نسیان (فراموشی) نام برده اند.
وی ادامه داد: مصرف زیاد پیاز، خوردن نوع سیب ترش، زیاد‎روی در مصرف گشنیز، باقلا، قارچ، لوبیا، سیر و کلم در کتب طب سنتی به عنوان عوامل ایجاد نسیان یاد شده است و پرهیز از آنها را برای بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه می شود.
وی اضافه کرد: خوردن مغز سر گوسفند را جمعی از اطبا، از عوامل ایجاد کننده فراموشی دانسته‌ اند.
دکتر تاج الدینی درباره نوشیدنی هایی که موجب فراموشی می شوند گفت: زیاده ‎روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است و ما پرهیز از آب سرد را در افراد مبتلا به آلزایمر گوشزد می کنیم.
وی رابطه بین ورزش و فراموشی را اینگونه بیان کرد و گفت: برای پیشگیری از فراموشی، پیاده ‎روی و ورزش سبک مانند حرکت دادن دست ها و پاها توصیه می شود و از انجام ورزش ‎‌های سنگین و خسته ‎کننده پرهیز کنید.
وی در پایان افزود: افزایش فعالیت ‎های مغزی با کمک خواندن، حفظ کردن و به یادآوردن مطالب، این فعالیت‌ها به منزله ‘ورزش مغز’در نظر گرفته شده است و از مواردی است که برای جلوگیری از نسیان مفید است .

حتما بخوانید  چطور عادت های بد غذایی را تغییر دهیم

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید