بدن زن باردار چه مقدار آهن نیاز دارد

 

 

  • دو نوع آهن وجود دارد: هیم و غیرهیم . آهن هیم فقط در منابع حیوانی وجود دارد و جذب آنها برای بدن ساده تر است. آهن غیرهیم در منابع گیاهی، غذاهای غنی شده با آهن و مکمل های غذایی یافت می شود. گوشت قرمز، گوشت پرندگان و غذاهای دریایی دارای هر دو نوع آهن هستند.

آهن برای ساختن هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین پروتئینی در سلول‌های قرمز خون است که وظیفه جابه‌جایی اکسیژن را به عهده دارد.
آهن بزرگترین ترکیب درمایوگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را به عضلات می‌رساند)، کولاژن (پروتئینی در استخوان، غضروف و سایر بافت‌های اتصالی است) و آنزیم‌های بسیاری است.
به حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک می‌کند.
اما در دوران بارداری به دلایل زیر شما به مقدار بیشتری از این منابع معدنی نیاز دارید:
در دوران بارداری میزان خون در بدن شما تقریباً به دوبرابر میزان معمول می‌رسد. شما به آهن اضافه تری جهت ساخت هموگلوبین بیشتر نیاز دارید.
به آهن بیشتری برای رشد جنین و جفت به خصوص در سه ماهه دوم و سوم نیاز دارید.
بسیاری از زنان به آهن بیشتری نیاز دارند زیرا بارداری خود را با ذخیره کمی از آهن شروع می‌کنند.
کم خونی ناشی از کمبود آهن رابطه مستقیمی با زایمان زودرس، وزن کم جنین در هنگام زایمان و مرگ و میر نوزاد دارد.
آیا ممکن است بیش از حد آهن دریافت کنید؟
بله، سعی کنید بیشتر از ۴۵ میلی گرم در روز آهن مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه آن (از طریق مکمل آهن یا ویتامین دوران بارداری) باعث افزایش میزان آهن در خون می‌شود و مشکلاتی برای شما یا جنین‌تان به وجود می‌آورد. به‌عنوان مثال آهن زیادی در بدن می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت دوران بارداری یا استرس اکسیداتیو را بالا ببرد. این استرس بی تعادلی در بدن به وجود می‌آورد که نقش زیادی در عدم باروری و سقط جنین دارد و با بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا مرتبط است. در دوران بارداری حتماً مکمل آهن را زیر نظر پزشک خود مصرف کنید.
منابع غذایی سرشار از آهن
دو نوع آهن وجود دارد: هیم و غیرهیم . آهن هیم فقط در منابع حیوانی وجود دارد و جذب آنها برای بدن ساده تر است. آهن غیرهیم در منابع گیاهی، غذاهای غنی شده با آهن و مکمل های غذایی یافت می شود. گوشت قرمز، گوشت پرندگان و غذاهای دریایی دارای هر دو نوع آهن هستند. برای اینکه مطمئن شوید مقداری کافی آهن دریافت می‌کنید، هر روز انواع محتلفی از مواد غذایی غنی از آهن مصرف کنید.
گوشت قرمز، پرندگان و غذاهای دریایی بهترین منبع آهن هستند. ( جگر دارای آهن زیادی است اما همچنین مقدار زیادی ویتامین آ مضر دارد بنابراین بهتر است مصرف آن به یکی دو وعده در ماه در دوران بارداری محدود کنید.) اگر رژیم غذایی‌تان شامل پروتئین حیوانی نمی شود می‌توانید آهن مورد نیاز خود را از غلات، حبوبات و گیاهان تامین کنید.
حتما بخوانید  دردهای لگنی در حاملگی از علت تا درمان
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید