با گیاه دارویی قدومه گلودرد را درمان کنیم

گیاه دارویی قدومه

 

  • از میوه قدومه پس از قرار دادن در آب، لعابى خارج مى‏گردد که به عنوان نرم کننده سینه، رفع درد گلو و گرفتگى صدا در ایران مصرف مى‏شود. گیاه قدومه در نواحى شمالىچ ایران، منطقه البرز، گیلان، آذربایجان، خراسان و همچنین در خرم‏آباد و اراک مى‏روید.

قدومه گیاهى است از تیره صلیبیان که علفى است و قدومه داراى گلهاى کوچک و زرد رنگ مى‏باشد و معمولًا در کنار جاده‏ها روئیده مىیشود.

اسم های مرسوم گیاه دارویی قدومه:

قدومه شیرازى، اروسمین، اروسم، بلغم الزنیس، فجل الجمال، تودرى، توذرى، توذریج، سماره، ماردرخت، قصیصه، درینه، اسحار، بذر الهواء، بذر خمخم، جنفج، اشجاره، اریسیمن.

میر محمد حسین در کتاب خود براى قدومه این بیان را نوشته است:

فارسى: تودرى، یونانى: ارستیمون، عربى: بذر الخمخم، بذر الهواء، کسیسه، اصفهانى: قدومه، کرمانى: ماردرخت.

قدومه برگ دراز دارد با ساقه‏اى باریک و شاخه آن سرخ رنگ و سخت است و تخم قدومه در یک غلاف قرار دارد. شکل قدومه مانند یک عدس کوچک است.

قدومه سه قسم است: سرخ، زرد و سفید. نوع قدومه سفید بزرگتر است. قدومه در درجه دوم گرم است و در درجه اول مرطوب است. بعضى گفته‏اند که قدومه خشک و گرم است.

خواص گیاه دارویی قدومه:

از میوه قدومه پس از قرار دادن در آب، لعابى خارج مى‏گردد که به عنوان نرم کننده سینه، رفع درد گلو و گرفتگى صدا در ایران مصرف مى‏شود. گیاه قدومه در نواحى شمالىچ ایران، منطقه البرز، گیلان، آذربایجان، خراسان و همچنین در خرم‏آباد و اراک مى‏روید.

حتما بخوانید  از بین بردن بوی بد عرق ، چطور ؟

بعضى قدومه را مقوى باه، چاق کننده جسم و صاف کننده خون دانسته‏اند و بیشتر در همین امراض و علاج آنها استعمال مى‏شود.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید