با بیماری سندروم دامپیگ بیشتر آشنا شوید

با بیماری سندروم دامپیگ بیشتر آشنا شوید

با بیماری سندروم دامپیگ بیشتر آشنا شوید

شاید تابحال نام بیماری سندروم دامپیگ به گوشتان نرسیده باشد ولی اگر گاهی بعد از صرف غذا دچار حالت تهوع شدید و یا علائم دیگر که در مطلب زیر گفته شده هستید به طور حتم به بیماری سندروم دامپیگ دچار شده اید.

برخی افراد در فاصله خیلی کوتاه پس از غذا خوردن، نیاز به تخلیه معده پیدا می‌کنند. این حالت غیرعادی، نوعی سندروم به نام دامپینگ یا تخلیه سریع معده است.در این بیماری محتویات هضم نشده معده شامل آب ومواد غذایی در قسمت اولیه روده کوچک می‌ریزد. برحسب نوع سندروم دامپینگ علایم شایع آن عبارت‌است از درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و بالا رفتن ضربان قلب.

این مشکل بیشتر در افرادی که تمام یا قسمتی از معده خود را با عمل جراحی برداشته‌اند، یا کسانی که برای لاغر شدن، عمل جراحی بای پس معده را انجام داده‌اند، رخ می‌دهد.تغییر دادن برنامه غذایی برای این‌افراد می‌تواند مفید باشد. در صورت نیاز پزشک دارو تجویز می‌کند اما برای افرادی که درمان‌های سنتی جواب ندهد، عمل جراحی ضرورت پیدا می کند.

 
سندروم دامپیگ دو نوع است
سندروم دامپینگ سریع

بیشتر افراد مبتلابه سندروم دامپینگ، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از خوردن غذا دچار علایم این بیماری می‌شوند. ازجمله احساس سیری حتی پس از صرف غذای کم، حالت تهوع و استفراغ، معده درد، تعریق، گر گرفتگی، اسهال شدید و افزایش ضربان قلب که گاه تا حدود یک ساعت ادامه پیدا می کند. خوشبختانه به گفته کارشناسان این سندروم خودبه‌خود طی ۳ ماه از بین می‌رود.

سندروم دامپینگ کند

این حالت حدود یک تا سه ساعت پس از خوردن به وجود می‌آید و فرد مبتلا دچار علایمی مانند احساس گرسنگی، بالا رفتن ضربان قلب، خستگی مفرط و حتی از حال رفتگی می‌شود.این سندروم به‌طور چشمگیری روی میزان قند خون تاثیر می‌گذارد. قند موجود در مواد غذایی به‌سرعت به سمت خون حرکت می‌کند، میزان قند در خون بالا می‌رود که باعث می‌شود پانکراس انسولین بیشتری آزاد کند که به افت ناگهانی در میزان قند خون منجر می‌شود.

حتما بخوانید  علت بوجود آمدن زخم دهانه رحم چیست؟

 
عوامل خطر

هر فردی که تحت عمل جراحی معده قرارگرفته است، درمعرض خطر این سندروم قرار می‌گیرد، زیرا جراحی باعث تغییراتی در معده فرد می‌شود. این سندروم در مبتلایان به سرطان معده که قسمتی یا کل معده آن‌ها برداشته می‌شود یا افرادی که به علت چاقی مفرط برای پایین آوردن وزن تحت عمل معده قرار می‌گیرند، شایع است.

درمان

با رعایت رژیم غذایی، سندروم دامپینگ طی ۳ ماه خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما علاوه بر تغییر برنامه غذایی، باید از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های حاوی قند پرهیز کرد. تعداد وعده‌های غذایی بیشتر و حجم آن کمتر باشد و تکه‌های غذا ریز و خرد شود.غذا درست جویده شود و با غذا مایعات میل نشود.

این افراد باید برنامه غذایی سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده داشته باشند.برای کنترل اسهال نیز باید دارو مصرف کنند.به‌محض احساس سیری از خوردن دست بکشند. نیم ساعت تا یک ساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید