اطلاعات کافی درباره اسکن استخوان

 

 

  • اسکن استخوان هیچگونه عوارض جانبی یا عوارضی ایجاد نمی کند و این مواد رادیواکتیو پس از ۲۴ ساعت از بدن حذف می شوند. در حالی که آزمون می تواند به شناسایی مشکلات متابولیسم استخوان کمک کند و آن ها را نشان دهد. پزشک شما گزینه های شما را توضیح می دهد و به هدایت شما کمک می کند که چه روندی را در پیش بگیرید.

اسکن استخوان یک آزمون تصویر برداری از استخوان است. با استفاده از مقدار بسیار کمی ماده ی رادیواکتیو می توانید مشکلات استخوان خود را تشخیص دهید. به طور خاص این آزمون با فاش و متابولیسم استخوان انجام می شود. متابولیسم استخوان به روندی که در آن استخوان ها شکسته می شوند و بازسازی می شوند اشاره دارد. تشکیل استخوان جدید بخشی از فرآیند درمان استخوان شکسته یا مجروح است.

اسکن استخوان یک راه خوب و مستند برای مشاهده فعالیت متابولیک غیر طبیعی در استخوان است. اسکن استخوان همچنین می تواند برای تعیین این که آیا سرطان در قسمت دیگری از استخوان وجود دارد استفاده می شود، مانند سرطان پروستات.

در سطح اسکن یک ماده ی رادیواکتیو به استخوان های شما تزریق می شود. بعد از آن شما برای چند ساعت بررسی می شوید. مقدار بسیار کمی اشعه استفاده می شود که تقریباً در عرض دو یا سه روز از بدن آزاد می شود.

دلیل انجام اسکن استخوان:

پزشک شما اگر تشخیص دهد استخوان های شما مشکل دارند شما را به گرفتن اسکن سفارش می کند. اسکن استخوان می تواند به شما در پیدا کردن علت درد در هر استخوان کمک کند و مشکلات استخوانی زیر را نشان دهد: آرتریت، نکروز آواسکولار (زمانی که بافت استخوان می میرد به دلیل عدم انتقال خون)، سرطان استخوان، دیسپلازی فیبری، شکستگی، عفونت استخوان، بیماری پاژه استخوان.

خطرات ناشی از اسکن استخوان چیست؟

اسکن استخوان خطر بیشتر اشعه ی ایکس را به همراه دارد. ردیاب ها در ماده ی رادیواکتیو مورد استفاده در اسکن در معرض تابش بسیار کم هستند. حتی خطر ابتلا به یک واکنش آلرژیک به این ردیاب کم است. با این حال آزمون ممکن است برای زنان باردار یا شیرده ناامن باشد چون خطر آسیب به جنین و آلوده شدن شیر مادر در اسکن استخوان وجود دارد.

آمادگی برای یک اسکن استخوان چگونه است؟

اسکن نیاز به آمادگی ویژه ای ندارد، فقط قبل از اسکن پزشک از شما می خواهد که طلا و جواهر یا هر شئ فلزی را از خود جدا کنید، زیرا ممکن است باعث سوراخ شدن بدن شود. روش غربالگری واقعی حدود یک ساعت طول می کشد و پزشک ممکن است به شما یک آرام بخش ملایم تزریق کند.

حتما بخوانید  مصرف زیاد ویتامین C باعث ایجاد سنگ کلیه می شود

طریقه ی انجام اسکن استخوان:

این روش با تزریق ماده ی رادیواکتیو در بازوی شما شروع می شود. بسته به دلیل اسکن پزشک شما ممکن است بلافاصله تصویر برداری را آغاز کند. این رنگ از طریق بدن شما گسترش می یابد و سلول های استخوان به طور طبیعی نمایش داده می شوند و به نواحی که نیاز به ترمیم دارد جذب می شود. پزشک شما ممکن است فرآیند تزریق و تصویر برداری را در دور اول تکرار کند. آن ها همچنین ممکن است یک سی تی اسکن تک فوتون سفارش دهند که شبیه اسکن استخوان است به این دلیل که روند تصویر برداری تصاویر D3 در استخوان های شما ایجاد می کند.

اگر پزشک شما به دیدن قسمت های عمیق تر استخوان نیاز داشته باشد SPECT  لازم است.

نتایج چیست؟

نتایج آزمون نرمال این است که رنگ به طور مساوی در سراسر بدن گسترش یابد این بدین معنی است که شما هیچ مشکل عمده ای در استخوان ندارید. نتایج غیر طبیعی زمانی است که اسکن نشان دهد نقاط داغ تیره تر و یا نقاط سرد در استخوان سبک تر هستند. نقاط داغ مکان هایی هستند که بیش از حد رنگ جمع آوری کرده اند. نتایج غیر طبیعی می تواند نشان دهده این باشد که شما یک اختلال در استخوان دارید، مانند سرطان یا ورم مفاصل.

پیگیری پس از اسکن استخوان:

اسکن استخوان هیچگونه عوارض جانبی یا عوارضی ایجاد نمی کند و این مواد رادیواکتیو پس از ۲۴ ساعت از بدن حذف می شوند. در حالی که آزمون می تواند به شناسایی مشکلات متابولیسم استخوان کمک کند و آن ها را نشان دهد. پزشک شما گزینه های شما را توضیح می دهد و به هدایت شما کمک می کند که چه روندی را در پیش بگیرید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید