اصول نگهداری و دم کردن چای

چای نوشیدنی است که هر کدام از ما روزی یکی دو استکان از ان را می نوشیم اما به دلیل مصرف زیادی و در دسترس بودن آن به آن اهمیت چندانی نمی دهیم که اصولی آن را دم کنیم و بنوشیم و حتی نگهداری کنیم. در زیر به اصول نگهداری و دم کردن چای پرداخته ایم

hou9658

اصل اول: لزومی ندارد کتری را پر از آب بکنید بلکه مقداری آب بریزید که جوش بیاید. وقتی چای را دم کردید مجددا در کتری به مقدار لازم آب بریزید. با این کار هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اید و هم آب کتری زودتر به جوش می‌آید. همیشه سعی کنید از آب تازه استفاده کنید مسلما آبی که چند بارجوشیده، در طعم و خاصیت چای اثر زیادی می‌گذارد. آب چندبار جوشیده را پای گل‌ها و در گلدان‌ها بریزید.

 

توجه داشته باشید آب سرد در کتری بریزید.خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که برای تسریع در درست کردن چای از آب گرم کمک می‌گیریم که این مسئله سبب ایجاد لکه‌هایی درون استکان یا فنجان چای می‌شود. در واقع این لکه‌ها نشانگر این است که آب گرم یا حتی داغ درکتری ریخته شده است. حواستان باشد که هیچ‌گاه نگذارید آب کتری زیاد بجوشد چون چای شما بد‌رنگ و بی‌مزه می‌شود.

 

اصل دوم: برای دم کردن یا نوشیدن چای سعی کنید از ظروف چینی استفاده کنید.البته سرامیک لعابدار و ظروف شیشه‌ای نیز در مراتب بعدی مناسب هستند. بهتر است که قوری را قبل از دم کردن چای گرم کنید. برای این کار می‌توانید قوری را روی کتری در حال جوش بگذارید یاکمی زیر شیر آب گرم بگیرید و همچنین می‌توانیدآب جوش آمده را درون قوری بریزید و بعد خالی کنید؛ با این کار چای بهتر و زودتر دم‌می‌کشد.

حتما بخوانید  روش درست کردن خورش داوود پاشا

 

اصل سوم : چای انواع مختلفی دارد و زمان دم کشیدن هر کدام از آنها، متفاوت است. معمولا چای ظرف ۳ تا ۵ دقیقه دم می‌کشد اما بعضی از انواع دیگر بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که به اصطلاح «دیر دم» هستند. شما هم بر اثر تمرین و تجربه می‌توانید مدت مناسب برای دم کشیدن چای خود را پیدا کنید.

 

دقت کنید که چای شما زیاد دم نکشد که جوشیده می‌شود و تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. ایجاد تنوع در چای اگر می‌خواهید از مهمان‌های نوروزی خود به نحو احسن پذیرایی کنید، بهتراست تنوعی در طعم و مزه چای خود ایجاد کنید.

در مورد گیاهان و دم نوش های گیاهی نکات بسیار ظریفی وجود دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند از خاصیت گیاهی آنان بکاهد

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید