آیا عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری رو می دانید ؟

عوارض سیگار

  • تعدادی از تحقیقات انجام شده سیگار کشیدن را با سقط شدن جنین مرتبط می‌دانند. در یکی از این تحقیقات چنین ذکر شده است که زنانی که در طول بارداری‌شان سیگار می‌کشند دو برابر نسبت به زنانی که سیگار نمی‌کشند در معرض خطر سقط جنین قرار دارند.

دود سیگار حاوی نیکوتین و بیش از ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی دیگر است که بیشتر آن‌ها برای انسان سمی می‌باشند. زمانی که یک زن باردار سیگار می‌کشد، این مواد شیمیایی وارد جریان خون وی شده و با عبور از جفت به جنین می‌رسند. مطالعات نشان داده‌اند که نیکوتین در مایع آمنیوتیک اطراف جنین و خون او انباشته می‌شود و بر اعضای حیاتی (درعین‌حال ظریف و در حال رشد) وی تأثیر می‌گذارد.
شواهد علمی معتبری موجود است که نشان می‌دهد سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر سقط جنین، زایمان زودرس، بروز عوارض هنگام تولد و رشد ضعیف جنین را افزایش می‌دهد که هر کدام از این موارد می‌توانند بعدها مشکلاتی جدی بر سلامت کودک شما داشته باشند.
زنان باردار و زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند نباید لب به سیگار بزنند. هرچند بهترین گزینه برای زنان سیگاری این است که مدت‌ها قبل از شروع بارداری سیگار را ترک کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد که ترک کردن سیگار یا حداقل کاهش آن در اوایل بارداری می‌تواند از خطرات ناشی از آن بر سلامت کودک بکاهد.
از آنجایی که بدن جنین و بیشتر اعضای داخلی او در جریان ۱۲ هفته اول بارداری شکل می‌گیرد، در طول این مدت از قرار گرفتن در معرض مواد خاصی از جمله نیکوتین خودداری کنید تا خطر بروز اختلالات هنگام تولد در کودک شما از بین برود.
بر اساس بسیاری یافته‌های معتبر حاصل از تحقیقات علمی، سیگار کشیدن در اوایل دوران بارداری خطر تولد نوزاد مبتلا به شکاف لب یا شکاف کام را افزایش می‌دهد. برخی تحقیقات نیز سیگار کشیدن در اوایل بارداری را با بروز بعضی اختلالات هنگام تولد در نوزاد مرتبط می‌داند.
جوش خوردن جمجمه (استخوان‌های جمجمه‌ای که پیش از وقت به‌صورت غیرعادی شکل می‌گیرند)
گاستروشیزیس (نوعی نارسایی مادرزادی است که طی این نارسایی یک نقص در جدار شکم، در کنارهٔ راست ناف وجود دارد که از آنجا احشاء مستقیماً خارج شده و هیچ گونه پوششی ندارند)
اختلالات مجاری ادراری (شامل ناهنجاری‌های کلیوی و مثانه)
نارسایی‌های قلبی
فتق مادرزادی دیافراگم (وجود شکاف در دیافراگم نوزاد)
کجی پا (وضعیتی که در آن یک یا هردو پای نوزاد به داخل یا بیرون کج هست)
تعدادی از تحقیقات انجام شده سیگار کشیدن را با سقط شدن جنین مرتبط می‌دانند. در یکی از این تحقیقات چنین ذکر شده است که زنانی که در طول بارداری‌شان سیگار می‌کشند دو برابر نسبت به زنانی که سیگار نمی‌کشند در معرض خطر سقط جنین قرار دارند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید