آموزش درست کردن ترحلوای به سبک شیرازی

959

  • برای درست کردن این ترحلوا به یک ساعت و نیم تا دو ساعت وقت نیاز داریم پس هر وقت که حوصله داشتید و ایضا وقت شروع به کار کنید چون باید بالای سرش باشید

فرق این حلوا با بقیه حلواهائی که نشاسته دارن اینه که یک حالت ژله ای داره و بخاطر اون آرد برنجش مثل ژله لرزان هست.

این ترحلوا اون قدیما به دو رنگ سفید و زعفرانی درست میشد و به قطر تقریبی ۷ سانت لوزی لوزی بریده میشد و یکی سفید و یکی زرد کنار هم چیده میشد .

برای درست کردن این ترحلوا به یک ساعت و نیم تا دو ساعت وقت نیاز داریم پس هر وقت که حوصله داشتید و ایضا وقت شروع به کار کنید چون باید بالای سرش باشید و نمیشه به امان خدا رهاش کرد .

بریم سراغ درست کردنش .

 

مواد لازم برای تهیه ترحلوای شیراز :

نشاسته یک پیمانه
آرد برنج یک دوم پیمانه
شیر ۶ پیمانه
آب ۴ پیمانه
گلاب یک پیمانه
شکر ۳ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ به میزان لازم
انواع مغز برای تزئین

957

 

 

طرز تهیه ترحلوای شیرازی :

قبل از هر کار بهتره بگم که پیمانه‌ای را که انتخاب می‌کنید برای تمام موادتون باید یکسان باشه و تغییرش ندید من از پیمانه شیرینی پزی برای تمام مواد استفاده کردم.

شما اگر مثلا لیوان استفاده می‌کنید باید تمام مواد را با همون لیوان اندازه بگیرید.

این مقدار مواد برای ۴ تا ۶ نفر کافیه.

 

 

نشاسته را با آب مخلوط می‌کنیم تا حل بشه. آرد برنج را با شیر مخلوط می‌کنیم هر دو مخلوط را روی هم ریخته و از صافی رد می‌کنیم.

بهتره که این حلوا تو ظرف تفلون یا چدن پخته بشه که به دیواره و کف نچسبه.

حرارت مناسب برای تهیه این ترحلوا حرارت کم هست چون باید خامی آرد برنج کاملا گرفته بشه.

یک وقت حرارت را زیاد نکنید به این خیال که زودتر غلیظ بشه اصلا به طعمی که باید نمی‌رسید اگر قرار بود که زود غلیظ بشه اینقدر شیر و آب بهش اضافه نمی‌شد.

مخلوط نشاسته و آرد برنج و آب و شیر را در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدیم باید توجه کنید که این ترحلوا باید مرتب به هم بخوره در غیر این صورت خیلی سریع آرد برنج و نشاسته ته قابلمه جمع میشن و حالت پختگی پیدا می‌کنند و می‌چسبند به هم پس مرتب باید به هم بخوره.

وقتی که مخلوط ما مقداری غلظت پیدا کرد شکر و گلاب را بهش اضافه می‌کنیم و به هم زدن ادامه میدیم تا وقتی که کاملا غلیظ بشه.

حتما بخوانید  آموزش درست کردن موس شیرین با پنیر ماسکارپون

غلظتش به این شکل هست: نه زیاد شل و نه زیاد سفت حد وسط دیدین سفیده تخم مرغ را که میزنین برای کیک بعد جای همزن روی سفیده میمونه اینجا هم وقتی جای قاشق شما تقریبا روی مواد موند دیگه حاضره.

امیدوارم که توی عکس راحت بتونید ببینید که مقداری از مواد را که من روی کل مخلوط ریختم مونده و حرکت نکرده.

حلوا را از روی حرارت برمیداریم مواد را نصف می‌کنیم نصف سفید و به نصف بقیه زعفران کاملا غلیظ اضافه می‌کنیم که دیگه آب نندازه.

ظرفی که برای ریختن ترحلوا استفاده میشه باید لبه دار باشه ظرف را با آب سرد خیس می‌کنیم.

بعد مواد سفید را درون اون می‌ریزیم میتونیم مواد زرد را روی مواد سفید بریزیم یا در دو ظرف جدا ریخته بشه روش را میتونیم با پودر یا خلال پسته تزئین کنیم.

میذاریم بیرون یخچال تا دماش را از دست بده بعد تو یخچال گذاشته بعد از چند ساعت قابل برش زدن هست.

ابتدا با یک چاقو دور ترحلوا را از ظرف جدا می‌کنیم و برش می‌زنیم به راحتی برش میخوره و از ظرف میشه بیرون آورد.

سنتی این ترحلوا به این صورت بود که یک سینی را سفید درست می‌کردند و یک سینی زرد بعد موقع فروش از هر دو به یک نسبت به خریدار فروخته می‌شد.

نکته:

-اگر احیانا از این ترحلوا موقع هم زدن غافل شدید و مقداری مواد ته قابلمه جمع شد همه موادتون را در یک ظرف دیگه خالی کنید که همزن به ظرف تفلون یا چدنتون صدمه نزنه.

بعد با همزن‌های فنری اون را بزنید تا تمام گلوله هائی که توی اون بوجود اومده باز بشه و دوباره مواد را به ظرف اصلی برگردونید.

-به این مواد شیر یا آب اضافه نکنید چون دیگه نمیشه تضمین کرد که درست از آب در میاد یا نه.

651

آموزش درست کردن ترحلوای به سبک شیرازی

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید