روش پخت یتیمچه همراه با بادمجان

پختن غذای ایرانی یتیمچه

یتیمچه یکی از غذاهای محلی شهر نیشابور در استان خراسان رضوی است. یتیمچه نیشابوری با با یتیمچه شمالی متفاوت است. در این نوع عدس، لوبیا و نخود علاوه بر بادنجان استفاده می‌شود و بسته به سلیقه به آن کشک و نعنا داغ یا گوجه فرنگی اضافه می‌شود.

یتیمچه چیست؟
یتیمچه یتیمچه یکی از غذاهایی است که در هر شهری به روشی خاص تهیه می‌شود. در نوع شیرازی، در یتیمچه به جای بادمجان، کدوسبز می‌ریزند و آذری‌ها آن را با لوبیا و عدس می‌پزند و در برخی از دستورهای پخت یتیمچه، سیب‌زمینی نیز یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذاست، اما این دستور پخت یتیمچه کاشانی است. مردم این شهر به جای کره در این غذا «دورده» می‌ریزند. دورده، ترکیب روغنی و به رنگ قهوه‌ای است که در اثر آب کردن حجم زیادی از کره در ته ظرف تشکیل می‌شود و به نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان از خود کره خوشمزه‌تر است. البته کنار این غذا سبزی خوردن و نان سنگک هم توصیه می‌شود. علت این که به این غذا یتیمچه می‌گویند این است که گوشت ندارد. یتیمچه یکی از غذاهای محلی شهر نیشابور در

استان خراسان رضوی است. یتیمچه نیشابوری با با یتیمچه شمالی متفاوت است. در این نوع عدس، لوبیا و نخود علاوه بر بادنجان استفاده می‌شود و بسته به سلیقه به آن کشک و نعنا داغ یا گوجه فرنگی اضافه می‌شود.


مواد لازم برای پختن یتیمچه ی بادمجان:

حتما بخوانید  شیوه تزیین لبو ویژه شب یلدا 93

• چهار عدد بادنجان متوسط

• یک عدد پیــاز متوسط

• پنج عدد گوجه‌فــرنگی متوسط

• روغن مایع، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز پختن یتیمچه ی بادمجان:

۱٫ بادنجانها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد میکنیم. پیاز را نیز خلال کرده و در کمی روغن سرخ میکنیم تا طلایی شود. بادنجانها را نمک زده و به مدت ۱۰ دقیقه میگذاریم تا تلخاب آن گرفته شود، سپس تلخاب بادنجانها را با فشار دست میگیریم. بادنجانها را در تابه ای دیگر با کمی روغن تفت میدهیم تا آب آن کامل بخار شود.

۲٫ گوجه فرنگی ها را پوست گرفته، نگینی خرد نموده و در تابهای جداگانه تفت میدهیم تا آب آن تبخیر شود و کمی روغن به آن اضافه میکنیم.

۳٫ بادنجان، گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده را با هم مخلوط نموده و به آن نمک، فلفل و زردچوبه افزوده و به مدت ۱۵ دقیقه میگذاریم تا مواد با هم تفت خورده و بپزند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید