آموزش درست کردن مربای انجیر

613

  • سعی کنید انجیرهایی که برای مربا انتخاب می کنید کوچک و یکدست باشند و خیلی کال یا خیلی رسیده نباشند. مرسوم است که برای مربای انجیر از انجیر زرد استفاده می شود اما استفاده از انجیر قرمز هم اشکالی ندارد.

 

انجیر یکی از میوه های مقوی و پر خاصیت و مربای انجیر مربایی پر کاربرد و بسیار خوشمزه است. مربای انجیر را می توان با نان و کره یا خامه برای صبحانه صرف کرد؛ یا بعد از نهار به عنوان دسر سرو کرد؛ حتی می توانید این مربا را به جای قند یا شکر کنار چای بخورید. این مربای خوشمزه برای تهیه نان انجیری هم میتوان بکار برد. تهیه مربای انجیر کار زیاد سختی نیست و فقط کمی علاقه و دقت نیاز دارد.

 

آموزش درست کردن مربای انجیر ،مواد لازم  :

انجیر    ۱ کیلوگرم
شکر    ۷۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم
وانیل    یک قاشق چایخوری
آبلیمو   یک قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه مربای انحیر :

انجیرها را پس از شستن کنار بگذارید تا آب شان برود. بهتر است دم انجیر را نگیرید تا هنگام پخت له نشوند و همچنین زیبایی بیشتری داشته باشد.

شکر را با یک تا یک ونیم لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش آمده و کم کم غلیظ شود. اگر روی شکر کف جمع می شود کف ها را با کفگیر بگیرید و دور بریزید.

در صورتی که انجیر شما شیرین باشد ۷۰۰ گرم شکر کافی خواهد بود و در غیر این صورت تا یک کیلو گرم شکر نیاز خواهید داشت.

کمی که شربت غلیظ شد (حیود ۱۵ دقیقه بعد) انجیرها را به آرامی داخل شربت بریزید و صبر کنید تا بجوشد، حرارت را کم کنید تا شربت به خورد انجیرها برود و انجیرها بپزند.

شربت هم پس از سرد شدن مانند عسل غلیظ و کشدار خواهد شد.

۱۵ دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی حرارت وانیل را در مربا بریزید. به جای وانیل می توانید از نصف استکان گلاب استفاده کنید یا با یک قاشق چایخوری زعفران دم کشیده هم مربا را خوشرنگ تر کنید و هم عطر خاصی به آن ببخشید.

حتما بخوانید  آموزش تهیه کیک براونی

 

دانه های هل هم به صورت درسته یا ساییده می توانند انتخاب شما باشند.

در پایان آبلیمو را داخل مربای انجیر بریزید و همی بزنید و چند دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید.

 

روش دیگر تهیه مربای انجیر :

روش دیگری که برای تهیه مربای انجیر به کار می رود، پخت آن شبیه به مربای توت فرنگی است. به این صورت که شکر و انجیر را لابه لای هم در یک قبلمه بریزید و اگر عجله دارید ۶ تا ۷ ساعت و در غیر این صورت ۲۴ ساعت صبر کنید تا بماند و آب بیندازد.

نصف لیوان آب به قابلمه حاوی شکر و انجیر که خودش هم آب انداخته اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آمده و کم کم بپزد.

در ابتدای جوش آمدن هم کف روی مربا را بگیرید.

ادامه کار مانند روش اول است.

 

نکات و هشدارها :

سعی کنید انجیرهایی که برای مربا انتخاب می کنید کوچک و یکدست باشند و خیلی کال یا خیلی رسیده نباشند. مرسوم است که برای مربای انجیر از انجیر زرد استفاده می شود اما استفاده از انجیر قرمز هم اشکالی ندارد.
برای تست غلظت شربت مقداری از آن را در قاشقی کنار بگذارید تا خنک شود، اگر مثل عسل بود و انجیرها کاملا پخته بودند وقت خاموش کردن مربا است.
اگر احساس می کنید غلطت مربای انجیر شما بیش از حد است نصف استکان آب جوش به آن بیافزایید و مدتی صبر کنید تا کاملا با مربا مخلوط شود و غلظت آن به حد مطلوب برسد.
از آهک برای شیشه ای شدن انجیرها استفاده نکنید.

621

آموزش درست کردن مربای انجیر

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید